|
|
|
|---|---|
|
Har lite framtida planer som kommer att ske inom ett år. Alltså, ska köpa mej en Bmw 325i från 93 till 95 ngn års där imellan. Nu till frågorna, har sökt men hittade inget som fick svar på min fråga:Motorn: M50B25TU Säg att man skulle köpa ett kkk k24 från audi s2 lr nått liknande. Intercooler. Svetsa eget grenrör, smt6 piggyback. Orginalspridarna flödar 190,2 cc/min , 3.5 bar. i grundtryck. Alltså 1,92dl/min. Vad jag har förstått så ska dom hänga med till 220hk? Om man då monterar dit turbo och allt det..så måste man ju GIVETVIS kompensera bränslet.. Om man nu skulle ladda ca.0,2, 0,3 bar så skulle det väl inte räcka met att sätta dit en prog. btr 1:1.4?Som jag har förstått det hela så är dess uppgift att hålla ett jämmt tryck fram till spridarna jämfört med insug? Och köra med org. lmm. Om man kör med så lågt ladd lär man väl inte få kompsänka motorn ?Lr måste man sätta dit större spridare, te x från en 535:a?? Ett annat problem som jag kommer på är då stryrsystemet... vet då just ingen som har jobbat med SMT6 här som kan hjälpa en heller..men det får väl bli ett problem då. Då om man väl får igång med större spridare och har sänkt bränslekurvan, så är det väl så att dom ställer in sig själva? kommer säkert på nått mera... det får jag ta upp sen då.. Så mkt svar som möjligt TACK!! //MVH Jonas | |
|
Om du faktiskt kommer att köra med så lågt laddtryck som 0,2-0,3 bar så funkar det nog bra med orginal komp och orginal spridare med 1:1,4 btr. Intercooler är nog nästan lyx vid dessa tryck. Men fågan är ju ifall det är värt att satsa på turbo om man endast laddar 0,2-0,3 bar... Kanske det är bättre att satsa på sug trimmning då och komma igenom besiktningen... (535 spridare födar bar 192cc/min@3bar (om jag kommer ihåg rätt) /// Kristian |
|
|
en 1,4:1 prog. btr håller inte jämt (linjärt) bränsletryck mot ditt övertryck i insuget. den ökar ditt grundtryck med 1,4bar för varje bars överladdning. ska du bara ladda 0.2-0.3 så är jag övertygad att det räcker med endast en prog btr. jag laddade 1.8 i en 1.3litersmaskin och plockade ut ca 200hk ur orginalets 100 med endast en prog 1,2:1 malpassi och ställde upp trycket över mina orginalspridare så mycket att den inte gick snålt. spridarbilden kommer bli åt helvete men soppa får den. mvh Jimmy -kan du svänga kör du för sakta- |
|
|
okej, men säg att vi laddar 0,4bar då MAX ligger mellan 0,3,0,4. Tror du/ni även då att det kommer att räcka med org.spridarna? med en prog btr. 1:1,4? Då kanske en intercooler är mera nödvändigt kanske :-)?? ps. Tack så mycket för snabba svar!!ds. |
|
|
under 0.4 tycker jag inte en ic är nödvändig, inte heller dump men visst, det skadar ju inte att ha det. ska du ladda 0.4 som mest så skulle du behöva 240cc spridare eller "våldföra" dig på dina orginalspridare så att dom flödar så mycket ung. har du lambda så ser du direkt hur mycket soppa du behöver och så är det bara att skruva på btr:en tills du får optimal blanding. 1del soppa, 14 delar luft. (lambda 1) du kommer att få lite högre bränsleförbrukning på detta viset men det är det värt! =) mvh Jimmy -kan du svänga kör du för sakta- |
|
|
PevAB: okej, lämpligast är väl att köpa dom spridarna nya va? vart har dom sånna (kanske bmw-andreas har?) och vad ligger priset på? lambda mätare är det de du menar? som man kan avläsa innifrån bilen?ingen kompsänkning här heller va ?på 0,4 iladd. Lambda 1 som du skrev i ditt inlägg, det är väl ett värde som sagt ? Får man upp ett sånt värde i en sk. "mappning" lr är det lambda mätaren då? en saab IC typ 9000 funkar väl hyffsat ? Vad kan en slutlig effekt sluta på då? ca 230hk? Blev många frågor här..men hoppas verkligen du kan besvara dom... mvh jonas |
|
|
tycker inte att du ska köpa spridare som flödar såpas lite mer än dina som du har nu.. styr några extraspridare med något billigt extra sprut istället. detta kan du ju även annvända dig av när du bestämmer dig för att trimma mer.. och det kommer du! =) ska du ladda 0.4 som mest behöver du ingen kompsänkning. inte heller lämna in bilen och betala 5-10000kr för någon mappning. mappa gördu själv hjälpligtmed en lamdamätare inne i kupen som do ser till att den alltid ligger på grönt över hela registret. helst ska du hyra/låna en bredbandslambda över en dag för att få det riktigt bra. skaffa ett billigt smt eller megasquirt (stavning) och koppla in. ladda 0.5 och kän lite på det. efter ett tag vill man höja laddet men då skulle jag rekomendera en kompsänkning eller en "riktig" mappning, kanske båda två. det går säkert att ladda 0.9 med din bil om den är bra mappad, men det tvivlar jag på att du reder ut själv. men vem vet! =) 9000 ic´n är rätt kass men räcker gott åt ditt effektutag mvh Jimmy -kan du svänga kör du för sakta- |
|
|
pevAB:"något billigt extra sprut istället"= alltså. Med ett extrasprut så kan man ju då kanske som jag skrev tidigare köpa en prog. btr 1:1,4. men då kommer väl inte spridarna hänga med på ett ladd på ca. 0,4-0,5kg?? Något annat alternativ på extra sprut ??? Någonstans vill jag och måste jag dra en gräns alltså. den gränsen SKA och kommer att ligga på max 0,5bar i ladd. Vill inte röra motorn hellst...inte heller lämmna in den på mappning Tänker då inte lämna in bilen på ngn "mappning" det ska jag försöka mej på själv. Varesej det går lr inte... är ganska envis som person så :-) mm en sånn IC får duga för ca ett halft kilo iladd..räcker gott och väl... vad jag förstår så ska man alltså få 14 enheter luft till 1 i bränsle för en perfekt blandning (14kg luft till 1L soppa?). Det är väl det man ska försöka upp nå med mappningen ? |
|
|
pevAB:"något billigt extra sprut istället"= alltså. Med ett extrasprut så kan man ju då kanske som jag skrev tidigare köpa en prog. btr 1:1,4. men då kommer väl inte spridarna hänga med på ett ladd på ca. 0,4-0,5kg?? Något annat alternativ på extra sprut ??? svar: den riktigt billiga varianten är att styra en "Extra" spridare vid insuget som flödar runt en 300-350cc med en tryckvakt på insuget. då får du den extra soppan du behöver utöver dina orginalspridare. Billigt och fungerande om man inte vill vara för seriös eller inte har såpas djup plånbok som man önskade. Någonstans vill jag och måste jag dra en gräns alltså. den gränsen SKA och kommer att ligga på max 0,5bar i ladd. Vill inte röra motorn hellst...inte heller lämmna in den på mappning svar: en gräns? =) den har du ökat med 0.1bar med varje inlägg! hur kommer det då gå i praktiken! =) Tänker då inte lämna in bilen på ngn "mappning" det ska jag försöka mej på själv. Varesej det går lr inte... är ganska envis som person så :-) svar: Helt rätt, ju mer man gör själv destå mer lär man sig! mm en sånn IC får duga för ca ett halft kilo iladd..räcker gott och väl... vad jag förstår så ska man alltså få 14 enheter luft till 1 i bränsle för en perfekt blandning (14kg luft till 1L soppa?). Det är väl det man ska försöka upp nå med mappningen ? svar: jepp, 1:14 är optimalt! -kan du svänga kör du för sakta- |
|
|
PevAB:"Extra" spridare vid insuget som flödar runt en 300-350cc med en tryckvakt på insuget.Hm, tror nog att jag då hellre byter spridarna. Eller det kanske låter mer avancerat än vad det i själva verket är!? Vad menas med det då förutom extrasprut? Okej, men nu fakiskt :-) det räcker gott och väl. Målet ska ju vara en budgetkonvertering, som man samtidigt ska kunna använda som bruksbil. Sen ang. 1:14 i soppa/luft, värdet avläses alltså med en lambda mätare? Eftersom att den och vevaxelgivaren skickar signaler till stryrsystemet. Där man i sin tur ändrar det hela. Alltså, det låter ju skit enkelt, det svåra i sammanhanget måste ju vara att koppla in skiten och ställa in alla globala värden? Tack för alla svar än så länge!!! |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.