|
|
|
|---|---|
|
Hej! kollat på en ev. bil som ska köpas imorron. det är en bmw 325 kombi i fint skick. motor 19 000mil går fint men jag har aldrig ägt nån bmw förr. det "tickar" lite om motorn...vet ju att det är vippor men vad är "okej" tickande & vad är icke okej? det låter inte illa på nåt vis så att man tror att nåt är på väg ur eller så men ett litet svagt tickande är det (motorn var varm när jag hadde tillfälle att lysna på den då han som äger bilen körde den till stan för att visa den.) även länkarmslagring fram var dålig (fick på bes. samt en lyckta som hadde lite dålig reflektor även andra sidan på länkarmen var som bra att veta) är det nåt att gnälla på eller är det vanliga fel på dessa? Länkarms lagring & bussning är det samma? är det svårt att byta? är det dyra delar att köpa? känndes bra & gick mjukt & fint i övrigt. tacksam för svar. Mvh johan | |
|
Ljud är ju alltid svåra att beskriva, men motorn går aldrig helt tyst. Spridarna "tickar" litegrann och lite ventilljud är fullt normalt... Länkarmslagringar (detsamma som bussningar) är rena slitagedelar, efter 19000 mil är det helt enkelt dags att byta dom. Priset är naturligtvis beroende på om man gör det själv eller vem man ev. lämnar den till och om man vill ha originaldelar eller pirat. Det är inte särskilt svårt att byta och ingen jättekostnad för materialet heller... Har det verkligen blivit anmärkt på en reflektor? Reflektorerna är i det närmsta omöjliga att kontrollera utan att dela strålkastaren, och det gör man inte på en kontrollbesiktning precis. I värsta fall får man byta strålkastaren, även här beror priset på om man vill ha originaldelar eller pirat (eller t.om. begagnat) samt vem som utför bytet... Jeppe A true gentleman never travels behind less than twelve cylinders! |
|
|
Hej! tack för snabbt svar! jag ska fixa det & jag vill byta till lite "bättre prylar" men jag vill ju ha lite ca. priser som jag kan tänkas använda som prutmån. även så behövs en framskärm lackas pga. skrap & så har det blit lite rost på den (dock ingen fara) ny koffert ingår i köpet (röd så den måste lackas) ang. reflektorn så stod det så på bes. pappret..... ja, säg en ny el bättre beg. kort! *lack på en koffert & en skärm * bussningarna fram på länkarmarna (lika bra att ta båda) *skivor bak + belägg det är en -89:a & han begär 25 000kr för den (troligen som den står dock så har vi inte diskuterat pris nåt närmare än) så vad skulle ni härdade bmw grabbar bjuda på en sådan? den är hel & fin inne men lite småfix ute finns ju. Mvh johan |
|
|
Länkarmarna fram har bara en bussning, det är den inre/bakre infästningen. Kostar kring en femhundring styck på BMW. Är det någon av kullederna som glappar (inre eller yttre) får du byta hela länkarmen eftersom kullederna är integrerade - en länkarm går på ca 2.500 kr. Halvljusen torde vara av ellipsoid-typ (DE) på den bilen - reflektorn kostar tusenlappen om det är Hella, 650 kr om det är Bosch. Skivor + belägg bak kostar ca 1.500 kr (allt originaldelar hos BMW). Lack på en skärm + koffertlucka bör gå att få för nån tusing eller två - billigast blir det om du kan lämna in delarna lösa till lackaren (framskärmarna är skruvade så det är ganska enkelt). Du bör även räkna in ett kamremsbyte inkl spännrulle (och helst även vattenpump när du ändå är där och river) - remmen bör bytas med max 3 år/4.000 mils intervall, och jag skulle inte våga köra med en rem med osäker ålder och miltal. Går den av kostar reparationen mer än bilen är värd..... Kamrem + rulle kostar kring 700, vattenpump 650 kr. Tycker 25' låter väl mycket för den bilen, skulle nog gissa att max 15' är mer realistiskt som bilen står. /// Gunnar E. |
|
|
gunnare: Varje länkarm fram sitter i två länkarmslagringar och en spindelled. Den inre länkarmslagringen är en kulled, och den bakre en gummilagring. Det är i stort sett alltid den inre länkarmslagringen som blir glapp... Jeppe A true gentleman never travels behind less than twelve cylinders! |
|
|
25 är för mycket, jag sålde min som hade nya framskärmar, renoverad topp, skinn och orginal inredning AC och massa annat för 29. Mer än 20 skulle inte jag ge. Mvh Abbe Länk |
|
|
Jeppe, det stämmer att den inre länkarmslagringen är en kulled. Enligt ETK är den dessvärre integrerad med länkarmen, så är den glapp är det bara att byta hela klabbet.... den inre bakre gummilagringen finns däremot separat. /// Gunnar E. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.