|
|
|
|---|---|
|
Hej! I dag så tyckte Polisen att det gick lite fort för mig......dock hade dom ingen kontroll men jag blev stoppad och fick en varning inte den första.... Fråga:Hur är det med prickar i körkortet hur många kan man få?När blir man av med lappen? Radderas prickarna efter ett tag och i så fall hur länge? Hur vet jag hur många prickar jag har? | |
|
starre: Utomlands förkommer det att om man fått tre prickar så blir man av med körkortet. Jag tror inte samma system används i Sverige. /A |
|
|
Sigdarve: Hur länge sitter prickarna i? Vet att det har varit så i Sverige tidigare men är det så nyförtiden oxså? |
|
|
här borde du kunna läsa dig till vad som gäller. Länk |
|
|
Jag fick inte ut mycket av den länken, tyvärr... Har samma fråga/problem som Starre, i förrgår åkte jag dit på 138 km/h på motorväg och i januari 2003 åkte jag dit på 128 km/h, också det på motorväg. Så frågan är nu: kan mitt kort ryka om jag inom 4 månader (alltså inom totalt 2 år) blir tagen för någon som helst fortkörning...? Dvs har jag nu två "prickar"? Så lyder iaf "ryktet" jag har hört :) Någon? / Joakim Silverpilen: Länk |
|
| Har man 3 fortkörningar inom en två års period brukar lännsstyrelsen bli lite griniga och vilja dra in körkoret. Men det beror mycket på hur allvarliga fortkörningarna är har jag för mig. | |
| Har man fått en "prick" dvs en av länstyrelsen utfärdad varning så håller den i sig i 24 månader därefter så försvinner den från registret.Under denna 24månaders period så får du inte ens fisa på allmän plats så ryker ditt kort.Inte riktigt så hårt men av egen erfarenhet så vet jag att dom är inte speciellt toleranta om du begår ännu en hastighets överträdelse,enligt länstyrelsens man i Norrbotten så kan även andra förseelser påverka indragning tex bilbältesbot. | |
Måsen |
Jag tror det är en bedömning från fall till fall. När jag hade fått 3 anmärkninar inom rätt kort tid (bälte, fortkörning och stoppplikt) så kom det ett registerutdrag från länstyrelsen. Därefter så verkade det som dom inte ville han in mer förseelser på mig inom 2 år om jag ville behålla kortet. Som jag förstod det gällde det alla slags förseelser, tom bälte efter detta. Starre; En varning ute på fältet som inte registreras eller beläggs med böter är det samma som ingenting, vad det gäller körkortsindragning. Prickar tror jag är lite förlegat, utan det blir en bedömning från fall till fall. Stoppplikt tror jag bedöms hårdare än tex en fortkörning (om den inte är extrem) Ufo; Har du inte fått brev från länstyrelsen ännu, så anses nog dina förseelser som mindre allvarliga. Skulle det hända ytterligare en gång, (att du åker på bälte, fortkörning eller stoppplikt) så kommer nog det där registerutdraget. Sen gäller det nog att vara lite försiktig de närmsta 24 månaderna. Detta är min tolkning av systemet, då jag har erhållit 3 sådana brev under min körkortstid. Lappen är i behåll, peppar, peppar... /Mattias |
|
Det finns inget "pricksystem" i Sverige. Man gör en lämplighetsprövning när man anser att det behövs. Kravet är "upprepade trafikförseelser", allt från två och uppåt alltså... Jeppe A true gentleman never travels behind less than twelve cylinders! |
|
| Precis som Jesperado skriver så finns det inga "prickar".Men om man som jag körde 3 ggr för fort(10-18km/h) inom 1år så får man troligtvis en varning som gäller i 24mån.Min andra varning fick jag för en 30km/h förtkörning på 110väg.och min tredje varning var liknande 30kn/h på 90 väg.Allt detta har som tur är utspelat sig under 22år så jag har aldrig (än så länge)tappat kortet,efter varje varningsperiod har ägget under gasfoten kommit fram. | |
|
En kompis till en på jobbet körde typ 60 på 50-väg och åkte dit fyra ggr på en vecka. Han tappade kortet... Vilken otur :) |
|
|
ge upp bara,du vet ju att du kört mer än vad gränsen visar. BMW e lag |
|
|
Jaha...nu fick jag brevet från Länsstyrelsen... "Ni meddelas varning" I brevet står att körkortet kunde ha återkallats, vilket ska ske om man exvis överskridit högsta tillåtna hastighet, kört mot rött, kört mot stopplikt, kört om vid övergångsställe, eller "brutit mot annan regel som är väsentlig från trafisksäkerhetssynpunkt och överträdelsen inte kan anses som ringa". Det står också: "istället för att körkortet återkallas skall körkortshavaren varnas, om varning av särskilda skäl kan anses vara en tillräcklig åtgärd". Undrar vad de särskilda skälen är...? :) Så nu måste jag vara extra försiktig de närmaste 2 åren...eller...? / Joakim Silverpilen: Länk |
|
|
Jaha...nu fick jag brevet från Länsstyrelsen... "Ni meddelas varning" I brevet står att körkortet kunde ha återkallats, vilket ska ske om man exvis överskridit högsta tillåtna hastighet, kört mot rött, kört mot stopplikt, kört om vid övergångsställe, eller "brutit mot annan regel som är väsentlig från trafisksäkerhetssynpunkt och överträdelsen inte kan anses som ringa". Det står också: "istället för att körkortet återkallas skall körkortshavaren varnas, om varning av särskilda skäl kan anses vara en tillräcklig åtgärd". Undrar vad de särskilda skälen är...? :) Så nu måste jag vara extra försiktig de närmaste 2 åren...eller...? / Joakim Silverpilen: Länk |
|
kilroy |
*Tom i norrAtt åka fast fyra gånger på en vecka är inte otur, det är ren klumpighet...speciellt på 50-väg... |
cane |
Fick åxå en sån "varning", tyvärr kom den på en dag då jag var på dåligt humör... de ville ha en skrivelse om varför jag skulle/skulle inte ha en varning/körkortsindragning etc... skrev en lång drypa om min teori om "klass 1" och "klass 2" körkort... som i stort sett består av att person med "klass A" bil (typ modern bil, gärna M i bra skick) som genomgått förarutbildning utöver det som krävs för körkort (ban-dagar etc) borde ha tillåtelse att köra 30-70 km/h (beroende på väg) över hastighetsgränsen jmfrt med svensson i en rutten jvla vovlo 740. Argumenten skenade i form av långdragna utvärderingar av skillnaden mellan bromstider mellan en 80 åring med biltema belägg på en 740 och yngre person med M3 med greenstuff etc... Det ända jag egentligen ångrade var att jag deklarerade att enda sättet att dra alla över samma kam var om jag var kalasfull bakom ratten, det var dumt eftersom jag aldrig dricker o kör. Fick dock inget svar, LOL!, JA, jag vet att jag skenade aningen... men faktiskt, till mitt "försvar": Kört BMW alldeles för fort dagligen i 14 år och har _aldrig_ smällt. Har varit nära några ggr, men bra bil och inte vara 80 bast räcker låååååååångt. |
|
Förmodligen har reglerna ändrats men här kommer en erfarenhet: För runt 12-14 år sedan körde jag 118km på E6 norr om Malmö (fyrfilig, perfekt skick osv en vardag på sommaren). På den tiden tillämpade man sänkt fart till 90km på sommaren, medan de flesta tyckte det hade varit mera logiskt att sänka på vintern.... Svart SAAB med reklamdekaler osv kördes om, visade sig vara utrustad med Polis Pilot. Blev inprejad på en avfart och fick en moralpredikan + lapp. Under tiden passerade säkert hundratals "fortkörare", om det nu var hastigheten man ville sänka och inte utfärda böter, varför inte då köra fram och tillbaka med en målad polisbil??? Betalade och glömde det hela, men efter c:a 5 månader kom ett brev....inte från lokala länsstyrelsen utan från Värmland där man tydligen placerat ett antal "överblivna" tjänstemän från VV och/eller länsstyrelser. "Vi har övervägt osv... men vi låter det bero för denna gång..." Sug på den du..)) FP |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.