AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Trimning och väghållning
1.106

525ix med överladdning

mc
460
mc_fox
328i Limo -96
318i Touring -01
Halloj

Funderar på ett nytt bygge:
En 525ix med överladdning, och undrar lite om drivlinan håller.
Någon som har någon erfarenhet av det, det gäller både manuell och automat då jag inte riktigt bestämt mig för vilket.

Planerad effekt 3-400Hk
iX
362
iXer
325iX -89
3.0 C -76
318tds -96
Det är antingen M50 eller M20 i den bilen beroende på årsmodell. Jag vet inte om de biffat upp drivlinan något på 5-serien jämfört med 3-serien. Men den svaga länken på 3-serien är splines på främre mellanaxeln som kan lösas genom att shimsa in den mer i fördelningslådan. Främre differentialen är också något jag hört att folk har problem med. Kedjan i fördelningslådan kan bli lite slapp med lite inspirerad körning. Men jag tror att grejerna håller väldigt långt om man ser till att ha bra olja i drivlinan och vara väldigt försiktig i start-ögonblicket, se till att drivlinan är spänd så det inte rycker till för då kan du rasa det mesta.

Står mycket om iX och trimning om du använder sökfunktionen på det här forumet..

/Mattias

Alpina tillverkade 134 st E34 B10 3,0 Allrad (231hk/312Nm) ( och även E30 B3 2,7 allrad med 204hk/265Nm) och men ingen Biturbo Allrad.... man kanske skall ta det som en fingervisning om vad sakerna tål..........

Sök inlägg först , fråga sen! Länk ( Gammalt BMW-power ordspråk)
ek
885
ekblom
BMW M5 E39 -02
BMW 530xd T -07
BMW 120iA -07
det sägs att bmw:s ix är ungefär i klass med fords cosworth.
Alltså ska det utan problem hålla för 400hk. Fler här på forumet som sagt detta..

TwinTurbo=Twice the fun :D

Sl
116
Slimm
325iX Touring -90
Kanske det här inlägget kan säga nåt om
vad iX drivlinan _borde_ tåla? ;-)

Länk

-------
Tomas Lind
BMWCS #3640
The best drug in the world is still Adrenaline...
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.