|
|
|
|---|---|
|
Hej! Tänkte nu så här i början på året planera lite stereobygge till min 325:a. E36 Coupé. Vilken typ av baslåda ? hur ska basarna sättas inne/utanpå lådan. Basar mot coupé eller bakåt? Vilken typ av basar rekommenderas ? utblåsrör in genom hatthylla för bästa resultat? tacksam för alla tips! första bygget i bmw =) Me Be M3 Wannabe! =) | |
|
Jag byggde i min gamla 325 E36..Det var med 2 Tolvor i en 5:e ordningens bandpasslåda med plexiglas och neonrör.Det lät mycket bra men det var rätt mycket jobb att få in ljudet i Cupén för att det är så J-vla tätt in från bagagen.Så det enda alternativet var att sätta en 6" port upp i hatthyllan (Från den mittersta kammaren)Kolla galleriet så ser du en liten bild hur det blev...kanske inté den bästa bilden men Pengar löser inga problem men jag har hellre sex i en BMW än i en Opel.. |
|
|
Cool! Monterade du elementen snett för att få en grundare låda eller för utseendets skull? Såg i BST nu att Stoffe rekommenderade att man vände elementen in mot den slutna volymen. Någon kommentar? Mulle |
|
|
Stoffe Pelez...Från stockholm som äger Streetsound?? Jag har gjort en 200 poängs kurs hos honom i bil ljud när jag gick på gymnasiet.Så mina grundläggande kunskaper har jag fått av han och sen är det bara en massa uträkningar och ideér. Elementens placering är lite för båda delar. Lite för att det lila neonljuset skulle synas väl och dels för att jag var tvungen att få plats med min rullstol.. Och jag lovar att det var knapert med plats.Jag fick använda reservhjuls baljan till att lägga ner hjulen i.Och dom som man skulle visa hur dom skulle lägga in stolen behövdes en rejäl kurs för att dom inte skulle repa plexit.. Pengar löser inga problem men jag har hellre sex i en BMW än i en Opel.. |
|
|
Mickqe du verkar kunna dina saker =) Verkar inte helt fel de där bygget va det mkt strul med att få in utblåset genom hatthyllan ? har du några inte alltför dyra basar att rekommendera ? typ runt 1000 lappen styck eller nått hade tänkt mig 10"or. Me Be M3 Wannabe! =) |
|
|
Jag har som synes en E36 Coupé -92:a. Jag har smällt i en helt vanlig låda som har legat i en gammal 245:a (huga) innan. Bara för att lyssna efter var ljudet enklast kommer ut i coupén. Jag har kommit fram till att det bästa nog är att bygga en vanlig portad låda och dra upp en port på varje sida i hålen från bakhögtalarna från stora ljudsystemet som ändå är borttagna för att de förstör ljudbilden (enligt mina öron?). Lutar att det blir ett bygge med två Inifinty Kappa Perfect 10" eftersom jag har en liggande i dagsläget :) Kom bara ihåg att inte spara på effekten på förstärkaren för att kunna trycka ut basen rejält ur det närmast ljudisolerade bagagerummet. Se även till att bara få ut basljuden och inte göra en massa hål som släpper in andra ljud från bagaget eftersom det är oerhörd skillnad på avgassljud om du gör på det viset (tro mig jag vet). Håller på att klura på hur stora basportar jag ska dra upp ur lådan upp i hatthyllan via högtalarhålen bara... Eftersom jag bor i Borås brukar jag vända mig till JB-radio som är ganska kända. Kan mycket varmt rekommendera mig då de har hjälpt mig riktigt mycket även med saker jag inte köpt hos dem. Som framsystem kan jag rekommendera att göra något liknande jag har gjort. Jag har satt en 5.25" Inifinty Kappa längst ner vid fötterna, en macrom något 4" i dörren och en diskant 1.5"(?) macrom. Allting i orginalhål. Glöm bara inte att ta bort alla delningsfilter och knepiga grejer som sitter orginal med ljudsystemet... Det är mycket mejslande med detdära... Ska du även använda bakhögtalarna (rekommenderar jag inte) så tänk på att bakkanalerna är förstärkta och att det ligger en (förbannad) förstärkare någon stans i bilen som gör att det brusar (det hör man om man kopplar in diskanter direkt i och kör bara bakhögtalare och inte spelar någon musik). Hoppas att det blir bra och skriv gärna hur det går för jag kommer säkerligen behöva råd på vägen framöver :) |
|
Aldric |
Borås? Vart i stan? :) Jag jobbar förresten förresten i det gamla Telia huset 50 meter till höger om JB radio ;) Om du ville veta .. ville du kanske inte *hehe* ;) /Dan efter, kan inte tänka |
Aldric |
Ok, nu ær jag här igen med intelligensen med mig. Haglund, jag skulle gärna kikat på hur det blir när du är klar. |
|
M3 Wannabe...(Du är inte ensam..) Det var faktiskt lite jobb..Det var jag och en kompis till mig Emil.. som utförde detta ljudbygge..Det du bör tänka dig för eller akta dig för är att du måste ha kvar den bärande balken i hatthyllan..Men du kan ta bort resten rätt smidigt med en drummel eftersom att det inte är så tjockt.Om du har några frågor så gör det inget om du mailar mig..Mickqe@hotmail.com Dom basar du har att välja mellan som jag kan komma på med rak arm är...Kicker...JBL...Pioneer...Kanske nån MDS bas men jag har inte så "bra" erfarenheter med dom men jag kan inte säga nåt illa om dom.. Pengar löser inga problem men jag har hellre sex i en BMW än i en Opel.. |
|
|
Hagalund-> Infinity Kappa är en härlig bas om man vill ha liten låda. Låter lite tveksamt att dra upp porten från en basreflex genom hatthyllan dock. Varför inte en bandpasslåda, så slipper du det andra tjafset? Micke-> Kan du bekräfta eller dementera att en låda med två element låter likadant som en med ett element fast till dubbla lådvolymen? (Visst, man får dubbla effekttåligheten och därför 3dB till om man har slutsteg till det, men jag tänkte mest på de negativa aspekterna). Du hade ju en dubbeltolva. 200 poängs kurs! Betyder det heltid i 5år!!! Mulle |
|
|
Aldric: Där ser man. Jag har sett att antalet E36 ägare har ökat dramatiskt i Borås :) Baara till det goda! Jag har även sett att ägarna har gått från så att säga Norrby och Hässleholmen till lite andra områden. Även det till det goda enligt min åsikt... De andra verkar ha börjat köra Opel Calibra :) Kan de gött ha :) Du får gärna se på det när det blir klart (om det någonsin blir klart). bes51659: Det tål att tänkas på. Allting är fortfarande i tänkarstadiet, så vi får väl se vart det hela slutar :) |
|
|
bes51659: Jo jag håller med om att Kappa Perfect är en underbar bas. Har den just nu till hemmabion :) Fungerar lika bra där :) Har den i en liten sluten låda och det enda jag saknar är toner över 80 Hz... Den vill inte spela det bra riktigt... Ligger i basens natur verkar det som. Jag tycker det verkar som att man får ut för lite bas från bagageutrymmet om man inte drar upp riktiga portar ur högtalarhålen. Det är så förbannat väl förslutet där bak... Dessutom skulle man kunna täta så pass så man slipper avgassljudet och bara får ut basljudet om man drar upp portar där... Det tänks mycket just nu :) |
|
Mickee |
Håller själv just nu på med att bygga en bandpasslåda till min E36, kom också fram till att bandpass måste bli bäst, efterssom jag inte har skidlucka i mitt baksäte. Jag bygger den med två DLS MW10. Tänkte ta ut 3" portarna på kortsidan av lådan och vinkla de 90 grader så att de kommer upp genom orginalurtagen för bakhögtalarna. Då slipper man såga genom plåten... Elementen är dock rätt svårdrivna, men med ett DLS D1000 så borde det gå bra :) Lådan är beräknad av en kille på Danderyds bilstereo som var mycket hjälpsam och lyssnade på mina problem och önskningar. Återkommer med bilder och betyg när den är färdigbyggd och installerade någon gång under nästa vecka om allt går bra. bes51659-> Gymnasie-'poäng' är antalet timmar på kursen, inte antalet veckor som på högskolan :) |
|
Haglund2306: BLir det inte fasförskjutningar och sånt (är inte såå bevandrad i bilstereodjungeln) om man drar portarna från en "vanlig" portad låda genom hatthyllan? Ur en portad låda kommer ju trots allt ljudet både ur portarna och från elementet (vilket knappt kommer märkas i dettta fall). Är det kanske tom så att olika frekvenser kommer från elementet och ur porten? I så fall tappar man ju vissa? Jag är en stark anhängare av banpass i e36, eftersom man då får allt ljud genom porten/portarna som dras upp genom hyllan... Men vad vet jag?, jag har aldrig provat =) //Koffe |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.