AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Bilstereo Navi Tele Ljud Larm
892

Inkopplingstips aktiv bas i 528iA touring -98

vi
17
viper528
528iA Touring -98
Hallå
Någon av de närmsta dagarna anländer en aktiv bas från MDS. Vettigt pris på mds.se även om det bara är en 8 tummare. Jag hoppas att det ska ge orginalstereon en skjuts och inga ambitioner finns för "kvartersdisco". Nån som har några erfarenheter av den lådan förresten?

Jag behöver lite inkopplingshjälp.

Matning borde inte bli nåt problem, eftersom batteriet finns i skuffen. Sen tänkte jag koppla på de bakre takhögtalarna (MDS-basen har högnivåingång också).
Behöver väl någon form av styrning av/på också, så att den slår av med bilen.

Har någon tips var högtalarkablarna finns, samt nån vettig matning jag kan "kidnappa" för av/på, samt vad och hur jag måste skruva bort för att komma åt det?
Robsarve
Det beror på vilken orginalstereo du har, men antingen under det främre bagagerumsgolvet eller i vänster stuvfack.
vi
17
viper528
528iA Touring -98
Vet inte vilken stereo jag har tyvärr. Har orginal cd-växlare, vanliga högtalare i dörrar fram + diskante i alla dörrar + intrumentpanelen. Dessutom 2 stycken i taket längts bak samt en smått löjlig "subbas" under panelen till höger, längst bak.

Undrar hur kablarna löper till bakhögtalarna? Verkar fånigt om dom går i taket och hela vägen fram. Verkar vettigare att dra dom längst golvet, och sen typ upp vid baksätena.
De går säkert att finna, men jag är inte alltför händig och villig att demontera inredning mer än absoult blir nödvändigt.

Nån som vet?
vi
17
viper528
528iA Touring -98
Då är lådan på plats och testad. Låter rätt fint om man inte har ambitioner att spela för hela kvarteret. Resten av anläggningen är orginal, så den sätter väl ribban.

Så här kopplade jag:

Ström tog jag från kopplingboxen som sitter ovanför batteriet bak. Lämpligt att bara skruva på en kabelsko på de färdiga uttagen. Säkring hängde jag på direkt utanför. Jordning gjorde jag under främre delen av golvet, på en skruv direkt i chassit.

Kopplade bort orginalbasen som satt ovanpå batteriet (den lät ändå bara skit) och kontakterna till den hade högnivå. Smidigt och bra...

Det enda jag inte löst är var jag ska ta 12volt som styr av och på med tändningen alt. resten av stereon. Ska leta lite närmaste dagarna. Nån som har tips? Just nu tar jag det på batteriet, men så får det ju inte vara, för då lär väl batteriet vara tomt när jag ska ha bilen nästa gång.

Sen är det "bara" nästa steg: Länk

Sök inlägg först , fråga sen! Länk ( Gammalt BMW-power ordspråk)
vi
17
viper528
528iA Touring -98
Fast kör jag det "racet" så lär inte min 8-tums MDS duga, och så var man fast i ett oändligt ekorrhjul... :-)

Ska jag gå vidare, så skulle jag nog byta högtalarna i taket bak först, för det låter inte ens nära lyssningsbart. Fram låter ändå hyggligt -relativt sett.
Mycket vill ha mer.......

Jag hade börjat fram: du kör, du betalar så varför skall det låta bra bak då för?? ( sen har vi ju HiFi reflektionerna med scen bild etc etc...)

Sök inlägg först , fråga sen! Länk ( Gammalt BMW-power ordspråk)
vi
17
viper528
528iA Touring -98
Kvaliten är ju viktigare fram, men jag tycker ljudet blir så "direkt" och för nära. Vill ha hjälp från bakhögtalarna att "lyfta bak ljudet" något. Gissar att det är det menar med scenbild....

Kändes plötsligt mer viktigt när jag fick basen därbak. Med bara ljud på frontarna och baslådan bak, så blir det en lite konstig känsla och det blir lite för tydligt att basrn ligger en bra bit bakåt. När bakhögtalarna hjälper till, försvinner den känslan.
Robsarve
Vilket betyder att du har för klena basar i dörrarna fram!

Ett bra 5" tvåvägskit fram lyfter en e39 enormt.

Bakhögtalarna är riktigt svåra att få nått vettigt ur, även om man byter mot nått rätt dyrt.
Nämn ett par bra framhögtalarw till rättpris,mest högtalare för pengarna
Styrspänning kan du hitta bl.a vid reläerna intill batteriet, ett av dessa drar med nyckeln i läge 1, eller i någon vit/lila kabel på samma ställe.

FP
vi
17
viper528
528iA Touring -98
Robsarve:
Ligger nog nåt i det du säger.....
Mer jobb och pengar.... :-/

Folke:
Tack för tipset. Ska titta efter detta.
St
1.987
Stout
e61 530iAT M-Sport -09
VW t1 1200 Cabriolet -65
VW t1 1303 Cabriolet -73
Viper528 Var satte du basen?
vi
17
viper528
528iA Touring -98
Stout: Basen är en 8-tums aktiv bas från MDS. Har ställt den som konstruktörns tanke nog var, nämligen bakom ryggstödet. Såsom så många lådor, så lutar denna också baktill mot ryggstödet, och den passar perfekt under lastskyddsrullen och är exakt lika bred som det smalaste fällbara ryggstödet. Helt perfekt faktiskt!!

Hittade styrspänning vid cd-n på vänster sida, och nu när jag fått på alla lock och tygpaneler har jag kunnat sluttesta. För dom pengarna (ca 1400 kr totalt) blev det jäkligt bra. Värt varje spänn!
markus00
Håller på att koppla in ett slutsteg nu. Letar bra ställe att ansluta remote kabeln. Skulle vilja ha en kabel som inte ger spänning förrän vid läge 2.
Vill inte riskera att batteriet dras ut om man står stilla och lyssnar på musik utan att bilen är på.

Någon som vet en kabel som är lämplig?
Folke kanske?
Kolla över batteriet i skuffen. Finns i kablaget vid reläerna både i läge I och II. Be nån kompis vrida nyckeln mellan de olika lägena och mät med provlampa. Obs bränslepumpsreläet slår till och därefter från när man vrider till läge II, man måste vänta en stund för att mäta på vissa punkter.

FP
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.