AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
1.905

Silentblocksproblematiken på e36

Är det ingen kunnig som skulle kunna lägga upp en guide med bilder hur man byter dessa själv?
Eftersom detta verkar vara ett av de vanligaste felen på e36 och också ett av de mest omskrivna här på forumet.
Jag har sökt o hittat massor av inlägg på om silentblock men inget som beskriver "utförligt" hur man skall gå till väga just på e36.
Silentblocken är nu helt slut på min bil och det är dags för byte. Skall göra detta själv är det meningen och en sån guide hade varit guld värd.

Har även letat runt på nätet också men inte hittat ett skvatt.

Tror att anledningen till att det inte finns som mektips är bla att det är ett rent helvete att byta dem och att nästan alla hellre lämnar in bilen på verkstad istället för att meka med det själv.
Har för mig att de ska pressas i och att det krävs specialverktyg.
Kan ha fel...

MVH Jimmy
Vissa säger att det är svårt och att det krävs specialverktyg.
Andra säger att det är lätt och att inga specialverktyg krävs.
En guide vore ju toppen så man kunde röja alla rykten ur vägen.

Om man har tummen mitt i handen och inte vågar sig på det kan man ju lämna in bilen. Men vissa vill ju göra det själv ändå hur svårt det än är. Alla mektips på gör det själv sidan behöver ju inte vara lätta.
Visa användare
19
Nibbe
E36 325 -94
Länk Där står det hur du skall göra. Kolla sjätte tipset nerifån.

Han den där.
Står e34 på beskrivningen.. ser det likadant ut som på e36?
Lite bilder också skulle inte skadat.

SÅ här ser specialverktyget ut iallafall. Länk
Visa användare
287
Mackis
325 Sedan, M-Sport, -08
Hmm,, lustigt.. Jag använde bara en slags tving, o drog in dom, INga problem alls!

Det enda som jag ansåg som "jobbigt" med bytet, var att alla j*vla bultar o dylikt satt som faan.

Annars var det ingen större fara!

Men det är klart, när det var färdigt hade jag hållt på en dag, så lite tid tar det allt ;)

" BMW - Bara att växla ner, Och njuta! "
Mackis: Vad menar du med en slags tving? Vanlig tving eller?
Hur fick du ut bussningarna?
Visa användare
287
Mackis
325 Sedan, M-Sport, -08
Den har lixom två klor, som man sätter runt det man ska pressa, o sen så skruvar man en stång i mitten, så den lixom drar sig mot sig själv om ni fattar.

Och få ut dom, var bara att skära lite me en kniv, så den inte sitter så hårt fast, o sen banka ut den.

Jag tyckte som sagt att det stora problemet var alla andra grejor som skulle loss.

Men det är fullt genomförbart att göra själv!!

" BMW - Bara att växla ner, Och njuta! "
Kan meddela att jag lyckats byta på ena sidan nu. Nästa tar jag när den blir dålig. Bilen känns som ny nu..
svintoleffe
Själv så skulle jag ta los bakvagnen, skicka upp den i pressen, pressa i nya bussningar.
Det är nog dte lättaste

MVH Leffe
nja det är mycket mer jobb o skruva ner hela bakvagnen. Jag använde en gängad järnpinne på på runt 15 20 cm. Sen sågade jag ut 2 brickor i plåt. Den ena lika stor som bussningen, den andra lite större. Sen var det bara och använde 2 muttrar och pressa i bussningen.

Den gamla bussningen tog jag ut genom att slå bort med hammare och ett litet spett (Mycket knack o våld). Men bussningen är i alu så den ger med sig.

Att få loss länkarmen var heller inga problem. Bara o använda 18-hylsa med spärrskaft och förlänga med järnrör på en halvmeter. Sen orkade inte bultarna stå imot vridmomentet.

pe
554
perf
320xd e91 -09
På BMW sa dom när jag skulle köpa nya; "Det finns inga riktiga silentblock på e36, och bussningarna bak, alltså länkarmsbussningarna, behöver aldrig bytas. Det är på 5-serien vi har problem med silentblocken."
Det måste ha varit den kundmottagarens första dag på jobbet eller något. Det finns både "silentblock" eller "bakbalksbussningar" och länkarmsbussningar på E36. Dessutom har det hänt att sådana har gått sönder. :-)

Många byter dessutom fel bussningar vid fel symtom. Någon hade en sned bil och fick rådet att byta "silentblocken". Han bytte länkarmsbussningarna och bilen blev ju naturligtvis inte rakare för det.

Jag tycker alla som har en E36 bör titta på sin bakvagn underifrån, identifiera de stora främre länkarmsbussningarna (2st) och bakbalksbussningarna (4st). Sedan kan man räkna ut vad som händer om någon av dessa blir dålig.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.