|
|
|
|---|---|
|
En pinfärsk medlem och ägare av en 528IAT -98 sedan några veckor. Tidigare körde jag 540 -94. Fick panik idag då nått gått snett med elen i bilen. I morse när jag tog bilen, så tändes lampan för nivåreglering (har lilla datorn med bara en varningslampa). Bilen känns som vanligt och inga synliga "slagskepps-tendenser". Har dock inte kunnat lasta och testa huruvida den funkar eller ej. Det som skapade paniken var nu när jag åkte hem. Ösregn och vindrutetorkaren mycket välbehövd. Plötsligt stannar den i 110 i enkelfil med vajerräcken på båda sidor, och plötsligt ser jag inte ett smack!!! Hur jag än ställde om spaken så fick jag inte igång dom igen. Allt annat i bilen -inklusive torkaren bak- fungerade som vanligt. Lyckades stanna och stänga av bilen. Efter start så gick allt som vanligt igen i en kvart eller så, sen stängde den av igen. Detta uprepades några gånger. Åtminstone en av gångerna verkade den stanna när jag tryckte på "bläddringsknappen" för färddatorn på ratten. Eventuell också när jag använde volymknappen på ratten för stereon. Några ideer om vad som hänt och vad jag ska göra? Bilen är utrustad med regnsensor. | |
|
Hej. Jag råkade ut för något liknande på min 525-90 (annan modell jag vet). Mina torkare slutade att funka, centrallåset vägrade funka. Jag kollade min huvudsäkring som sitter i en liten svart låda på batterikabeln nära batteriet, och mycket riktigt den hade nästan gått av helt. Denna säkring är ett platt plåtbleck, typ och kostade 4 spänn att köpa. Bytte den och allt funkade fint igen. Värt att kolla den först. "Det är bakom ratten man förstår" |
|
|
Been there, done that viper men tyvärr inget riktigt svar utan avgör själv efter att ha läst dessa två trådar... Länk Länk Lycka till!!! Sök inlägg först , fråga sen! Länk ( Gammalt BMW-power ordspråk) |
|
|
Spännande med elektronik. Jag älskar "lull-lullet" men jäklar om nåt felar... Har varit torrt nu, så jag har inte kunnat testa vindrutetorkarna mer, annat än nån liten torrkörning, och de gick fint idag. Update om Nivåregleringen. Varningslampan lyser än och bilen såtr som sagt som den ska. Har nu testat att lastat den (närmare bestämt med 115kg bmw-ägare *flin*) och den reglerar höjden som den ska, både när jag kliver på och sen av. Verkar alltså funka, men varför lyser varningslampan? Ska testa att göra bilen strömlös nån dag... |
|
|
Underhållsladda gärna batteriet om du kör mycket korta sträckor alt. kanske rent av dags med 1000:- investering i säkra vinter starter med ett nytt batteri om du har orginalet kvar..... Dåligt batteri han ge de mest märkliga fenomen på moderna bilar har Autopower samalade erfarenhet visat ( begrpppet är "ogynnsam körprofil"....sök och läs...) Sök inlägg först , fråga sen! Länk ( Gammalt BMW-power ordspråk) |
|
|
Tack för tipset. Tyvätt faller jag nog utom dom råden. Pendlar 16 mil om dan med bilen och kör mycket lite småkörningar. Batteriet är dessutom nytt för året enligt förra ägaren. Ska väl dubbelkolla det, men jag tror på det.... By the way... Pendlar motorväg och kör oftast lagligt. 0,78/mil är makalöst för en sån här bil!!! |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.