AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
925

Kortare växellägen

327i Nm Power
Tjena!
Undrar om någon vet var man kan få tag på kortade stag till växelspaken till E30, som gör att lådan känns lite sportigare. Det brukar väl kallas Short shift. Nu påminner min om att röra i en soppgryta!
Jag tror BMP Design säljer ett kit. www.bmpd.com
Det finns fler men jag kommer inte ihåg vilka som säljer.

Har hört att vvc short shift kit skall vara bra.
Det skall även gå att använda länkaget från Z3 1,9.
Pe
1.362
Petri
BMW 120D 2008
Hej Nm Power! Ett billigt alternativ är att helt enkelt byta bussningar (ev oxå reglaget som går mellan spak å låda)...Det gör underverk om bussningarna är slitna...gjorde själv det förra vintern..

7900rpm
emilo
Man kan ju såga av växelspaken också...
"S
220
"Starre"
325iS-88
318i -87
Kortare stag? Nej längre ska det va. Du förlänger växelspakens undre del (under kulan).
Va en kille som tillverkade själv, och sålde här på forumet förut. Jag köpte av honom och är mer än nöjd. Mycket proffsigt gjort med bussning i koppar enkelt att montera. Cirka 50% kortare lägen :)
Kan man ju göra, men vad är vinsten med det?
Kortare slag men med längre spak är ju vad man vill ha.
Så att man får kortare till spaken från ratten och kortare rörelse vid växling.

PS. de flesta short shift kit ger trögare växlingar och kortare slag vilket totalt sett gett minst lika långsamma växlingar som original.
Men de jag vet som provat gillade det iaf.
Visa användare
306
bmwdriver
320i -99
318i -88
320i 2,5 -86 BMWCup Mod
Jag har byggt shortshift själv, kör med ca 60% kortare lägen.
Jag har en byggbeskrivning på min hemsida: www.bmwdriver.cjb.net

MVH bmwdriver
318iS 1988
BMWCS#4324
www.bmwdriver.cjb.net
Blir spaken alltså längre med shortshift? alltså kommer den närmare ratten?

önskar köpa sido M kjolar till E30 83-87
Ti
2.587
Ticco
420i -14
Länk

//Ticco

www.ticco.com
318 iS
ILiveToRide: Detta får du äta upp.
"PS. de flesta short shift kit ger trögare växlingar och kortare slag vilket totalt sett gett minst lika långsamma växlingar som original.
Men de jag vet som provat gillade det iaf."

Jag har Ac Schnitzer Short shift på min och det är hur häligt som helst att växla. Det är varken trögare eller vad fan vet jag. Tvärtom så går det jätte fint att växla och snabbare går det.
Jo men Schitzers shortshift kostar oxå way too much!
UUC gör oxå VÄLDIGT proffsiga shortshift som är dyra men inte SÅ dyra som schitzer. Ännu billigare lösning är att surfa in på tex. www.nfs.nu och beställe en shortshift där. Allra billigast är att surfa in på Arnes sida ( www.bmwdriver.cjb.net ) och följa tipset, detta kostar bara lite tid.

www.bimmer.nu
sidan för bmwtokar!
Länk
Jag skulle helt klart välja UUC framför Schnitzer, lurar faktiskt på att beställa en UUC-shortshifter..

Visa användare
1.465
ChristianF
Alpina B3 Touring-96 Nr:10
325iT -07
någon från skåne som kan visa på min ? ;) mot lite betaling... man måste väl inte riva i vxl låda och så? Kort spak = rasta williams bilar ;)

Länk

Geee mig hardtop !!
Sp
2.188
Spiidfriik
BMW F31 335d -14
Nissan Skyline GT-R -95
BMW E21 323i -82
+ några till.
Carl L: Njae, man förlänger spaken nedåt. Så den blir alltså längre under bilen men oförändrad i kupén.

Kiip Spiiding!
Co
42
Cordobez
BMW 318I -88
Länk
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.