AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.313

525 TDS Avgått med døden...

107
Håvard
M5 Touring -93
525TDSA Touring -93
Har en 525 TDSA-1993 som jeg har hatt litt problemer med. Om bilen har stått parkert med fronten opp en bakke, har den vært vanskelig å starte, men har kommet etter en 4-5sek. Om bilen har vært kald og stått på samme måte, starter den ikke i det hele tatt før bilen står flatt eller med fronten nedover, da kommer den etter 10-15 min med diverse startforsøk. Frem til i dag har det fungert, men nå vil den ikke mer. Har hatt av innsprut og byttet pakninger, pluss en del annet, så bilen har stått på bukker et par dager. Tok av slangen inn på dieselfilteret, og det kommer ingen diesel der når man drar på starteren. Mistenker at det kan være "fødepumpen" i tanken, men er åpen for andre forslag.. Noen som fks vet hvilket rele som styrer pumpen i tanken, og hvor det sitter?
Takknemlig for forslag da tiden begynner å bli knapp. (lånt bort bilen fra fredag til søndag til "gamlingene" og får et jæ...la problem om de mangler bil i helgen..)

"Den som har flest prylar när han dör vinner.." (PS!! Jag leder :) )
gt
2.767
gto80
535 Xdrive 12 Citrinsvart metallic
535 DAT-M 05
Harley Wide Glide
Harley Ultra classic
Om bilen är svår att starta när den stått i uppförsbacke en stund så fungerar inte pumpen i tanken, vilket du också bör märka när du kör och ska ge fullgas att den känns slö..om du gör som du säger tar av inkommande vid filtret så ska det komma kraftigt när du vrider på nyckeln..sen ska du även titta på de korta slangar som sitter mellan spridarna,returslangarna för dom torkar av motorvärmen och spricker då får du in luft och soppan rinner tillbaka till tanken..man kan även sätta på en backventil den skall då sitta i tanken...men jag undrar även om inte du har dåliga glödstift dessutom...pumpen i tanken är mycket lätt att byta..kostar ca 1800 svenska
Ru
38
Runarn
E39 520iAT - 97
2 x E21 323i 80/82
Hadde et tilsvarende problem med et annet bilmerke, dieselen rant tilbake til tanken. Det var en gammel bil, og ble løst enkelt ved å sette på et (bensin)filter med enveisventil. Mulig du har en liten lekkasje, eller at dieselpumpen ikke holder på trykket og sender drivstoffet tilbake til tanken. Kan være en enveisventil i systemet som ikke holder tett.
Le
7
Leif Israelsson
525 tds tour.-93
535-86
Har haft liknande symtom på min 525:a -93.
Kolla upp och byt alla slangar vid spridare och pump.
Är mycket vanligt att de torkar som gto80 skriver.
Montera av insugningsröret först så kommer du åt bättre.
Kolla därefter pumpen i tanken och kolla att du får fram bränsle
när du vrider på nyckeln. Kommer inget kan det vara relät till pumpen eller pumpen.
Lycka till!

ISSE
Le
7
Leif Israelsson
525 tds tour.-93
535-86
Har haft liknande symtom på min 525:a -93.
Kolla upp och byt alla slangar vid spridare och pump.
Är mycket vanligt att de torkar som gto80 skriver.
Montera av insugningsröret först så kommer du åt bättre.
Kolla därefter pumpen i tanken och kolla att du får fram bränsle
när du vrider på nyckeln. Kommer inget kan det vara relät till pumpen eller pumpen.
Lycka till!

ISSE
107
Håvard
M5 Touring -93
525TDSA Touring -93
Plassering på rele til dieselpumpen? Noen som vet?

K.
151
K.N.
525iA Touring -93
Sitter under svarta kåpan uppe mot torpeden i motorrummet. Finns två relän där, jag bytte båda, men reservdelskillen sa att de tidigare bara sålt av det ena.

Vorsprang dürch Wirkungsgrad.
Visa användare
47
Sprängarn
525 Tdsa -93
exakt vart sitter reläna? kan nån fota vart i h-vete dom e har ju en massa svarta lådpr med relän mot torpedväggen.
107
Håvard
M5 Touring -93
525TDSA Touring -93
Det er et orange rele. Sitter to av dom i boxen. Om jeg ikke husker feil, er det det som sitter høyest opp..

K.
151
K.N.
525iA Touring -93
På min fanns det bara ett vitt och ett svart...

Vorsprang dürch Wirkungsgrad.
107
Håvard
M5 Touring -93
525TDSA Touring -93
Sorry!
Det er hvitt!
På M5'n er det orange, mixet dem..

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.