AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
2.084

Vilken bil ska man välja?

Sida 1 av 2
1. BMW 530/525im
2. Mazda6 2,3
3. Jaguar S-type 3,0 ( facelift)

Dessa bilar är de som vi varit och kollat på, men dock så har inget beslut än kunnat tas och därför så skulle jag gärna vilja veta vilken bil ni hade tagit och varför . Kärran måste vara underhållande att köra, gå hyfsat bra samt ha KVALITÉ. Om valet hade varit upp till mig så hade det genast blivit en 530im (spanade in en 525im hos BMW Danderyd idag, och jag kunde knappt slita mig ifrån den..) eller större, men eftersom bilen i grunden är min fars så är det även han som bestämmer vilken det blir. Men dock så har jag en hel del att säga till om eftersom jag är den som till 98% kommer att använda just den bilen tlll att t.ex. pendla till skolan, nöjesåkning m.m.
Idag åker jag runt i en Mazda 626 2,0 från 98 som fungerat helt problemfritt, sånär som på en kapp till högra fönsterhissen.

Berätta vad tycker ni, vilken bil ska jag välja? Och om jag kan förmå att övertala min bmw-skeptiska far till att köpa en 530/525, kommer vi då ha ett lika problemfritt bilägande som vi under de senaste 7 åren haft?

bm
1.828
bmwlundqvist
320d xdrive Touring -12
320d Touring -21
Mazda känns ju som ett trååååååååkigt alternativ.
Jag hade nog trots att jag är BMW-tok valt att titta lite närmare på jaggan, min granne har köpt en sån och det är en förbaskat trevlig bil. Svårt val mellan BMW o jaguar faktiskt,
Mazdan blir säkert den mest problemfria o billigaste bilen men ..... nej usch, nog för att designen är lite roligar på 6:an men det är ju fortfarande en Mazda. Är han BMW skeptisk, så lägg krutet på jaggan, allt för att slippa åka japs.
Ic
424
Icket
E61 530iA Touring -05 Carbonsvart //M
Titta på bullertesterna som Mazda6 har... och vips är den bortvald!

BMW4EVER!
---
Min E39:a: Länk
Visa användare
278
blaikarn
528ia M touring-97
1.BMW:n för kvalite,körglädje,design,känslor

2.MAZDA för kvalite,ekonomi,design

3.JAGGAN för vem vill ha en lyxbil med FORD-teknik?
Det var ju ett ovanligt enkelt val.
Mazda - riskokare. Jaguar - läs ovanstående.
BMW utan tvekan.

---
/// Olof

(FKA "Oakman")
Behöver man ens skriva vad man tycker`?

Självklart BMW`n i alla lägen... ;)

MVH / Jacob
da
1.997
danielb
I4 M50 -24
En British Racing Green S-Type med Ljust läder är ju sååå läcker! Vrider huvudet ur led de få gånger jag ser en.

St
3.581
Stavros
E30 325i 4d -88
E39 540 man -98
Mazda6? eh, går fetbort. Närmare förklaring tycker jag inte behövs.

BMW 525/530: Solklart val! Förmodligen den mest roliga bilen att köra och har antagligen bästa upplevda kvalitet. Den verkliga livslängdskvaliteten kan ju alltid diskuteras..

Jaguar: En outsider för den som tycker om lite ovanligare bilar.
Mycket Ford kanske det är. Men trots allt med jaguarmärken på! Och som danielb sade. British racing Green är en ruggigt läcker färg på en bil!

mvh
jo
1.756
jonasjonas
Tesla Y Performance
Provkör en BMW med gammelgubben, det gjorde jag för två år sedan... :D
Givetvis BMW!

Mazdan är förvisso mycket körglad - men den bullrar. Mycket. Och så är det en Mazda, det vill säga ett bruksfordon utan något som helst entusiastvärde.

Jaguaren är en förklädd ford/lincoln som var föråldrad redan när den kom. Även Jaguar-entusiasterna erkänner att S-type är en tämligen misslyckad och meningslös modell.

Det självklara, och mycket enkla valet är således BMW!

Mvh,
Kalle
_____
Bilen: Länk
Visa användare
2.093
Andersson_CSI
ALPINA D3 Biturbo Touring Allrad
Jag säger som JonasJonas:
Ta med farsan på en provtur och sedan är det förmodligen inte mkt att bråka om! E39an vår är jag/vi fantastikst nöjda med! Komforten är av en nivå som Mazda inte kan stava till!

/Fredrik

"Pengar gör ingen lycklig men jag gråter hellre i en BMW än på bussen."
va
14
vaari
525 IA Touring -92
Välj Mazdan så får du pengar och leva för.Har själv haft 3 st BMW innan denna och la knappt en spänn nu har jag lagt 20000 på 2 månader.Aldrig mer BMW
Inte för att ja har kört nån s-type, men jaggan känns lite som en merca...gubbig o tråkig.

"Kärran måste vara underhållande att köra" = BMW

///Schumi
Visa användare
2.093
Andersson_CSI
ALPINA D3 Biturbo Touring Allrad
vaari:
Så du menar att bara för att du fått tag i en dålig 12 år gammal BMW så betyder det att alla BMW-bilar kostar massor med pengar och därför ska inte "roobe" köpa en BMW som är ca 10 år yngre än din bil?

/Fredrik

"Pengar gör ingen lycklig men jag gråter hellre i en BMW än på bussen."
ha
853
hall112
BMW 740IA E38 -94
faktum är ju det att Mazdan är ju som vanligt grymt driftsäker och billig bil, tyvärr mycket buller. Är man ute efter ekonomi i sitt bilägande och många bekymmersfria mil så är ju den ett klart val.

Jag tror knappast att BMW:n kan ligga på samma nivå som mazdan vad gäller driftsäkerhet, men det är ju väldigt mycket körglädje och kvalitéskänsla i bmw. Bmw ligger ju i en helt annan liga vad gäller komfort + att det de inte är så plastiga innuti som alla japsare är.. Vad gäller jaggan så kan jag inte uttala mig om dessa då jag inget vet om dem.. Men det hela beror ju på vad man är ute efter, hade det varit jag så hade jag ju självklart valt BMW men det beror ju helt på ekonomi.

Andersson_SCI, faktum är att en mazda som är 12 år är det oftast mycket mindre fel på än en BMW som är 12 år.. Så vad gäller problem så ligger nog Mazdan mycket bättre till, men å andra sidan så finns det ju oftast så mycket mer utrustning och teknik i en BMW + att BMW har något som man kan kalla motor och inte en 4:a på 90hk som Mazdan oftast har.
Visa användare
278
blaikarn
528ia M touring-97
beträffande driftsäkerhet så körs en mazda på ett annat sätt än en bmw. Jag sneglar ju inte på en mazda om jag gillar att gasa,därför vill jag ha bmw för att dom är lite livligare än andra bilar,annars hade jag valt en mercedes

Sätt en lungn 50åring i en ny bmw så garanterar jag att den ochså är bekymmersfri i 12år
Tack för tipsen.
Att BMW.n kommer kosta mer att hålla igång än Mazdan är ju nästan självklart, men det är inte just det som är problemet. Det absolut viktigaste är att bilen är driftsäker, eftersom den ofta kommer rulla långa sträckor ner till södra Europa, och upp till norra Finland. Mazdan har ur den synpunkten skött sig exemplariskt och även alltid utan problem startat i temperaruter ner mot -30C.
Mazda6an gav ett väldigt bra intryck när vi provkörde den, och jag hoppas att 525an som vi ska provköra nästa vecka ger oss minst ett lika bra intryck. Jag hoppas också att den inte är lika trög som en 318 från 02, som jag under en hel dag körde med då jag var nere i Bayern för ett par månader sen.
haimaul
Förstår inte frågan... ;)

BM
1.842
BMW_MAN
F11, 535xD -14
E39, 525i -01
Öh.... vilken svår fråga....

Eftersom pengar är ointressant och finns i överflöd för dig så hade jag sagt BMW, BMW, BMW till dig.....

Sen läste jag din fråga igen och såg att driftsäkerhet var ditt viktigaste kriteria, då blev jag osäker.... kanske Mazda i alla fall....
haimaul
Problemfritt... Ger inte t.ex. Mazda-ägande långtgående psykiska problem? Hellre tekokare än riskokare om jag fick välja.

"Eftersom pengar är ointressant och finns i överflöd för dig"
- Det har jag aldrig sagt, utan det jag menade var att jag är välmedveten om att försäkringspremierna är högre, reservdelarna en aningen dyrare, förbrukningen högre m.m.

Nu har jag ungefär fått svar på min fråga, att driftsäkerheten och kvalitén ( obs! inte kvalitetskänslan) är högre hos Mazdan, men om provkörningen ger mig ( och min far) ett positivt intryck av bmwn så kanske det blir en sån...
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.