|
|
|
|---|---|
|
Jag satt och tänkte på de bilar jag tidigare ägt sedan jag tog körkort som 18-åring 1980 (fan vad gubbigt det lät...). Antagligen är jag redan en hopplös "det-var-bättre-förr", men min åsikt är att dagens bilar saknar den själ som varje bilindivid hade på den tiden. Visst är bilarna mycket bättre nu, men i och med alla isoleringar, elektronik, komfort, säkerhet etc försvinner på något sätt själen i dagens bilar. Det kan ju också vara på så sätt att bilar behöver ha ett par år på nacken för att få en viss patina, som 18-åring köpte man ju inte precis fabriksnytt... Inte vet jag, men det skulle vara kul att höra era åsikter. Och nej, jag skulle inte vilja vrida klockan tillbaka, i så fall bara för det höga nöjet att hämta ut en fabriksny 3,0 csi! :-) | |
|
Håller med även fast jag bara är 17år... Tycker 80talarna har mer själ än 95 å uppåt.... //Cosmos E28 Power!!! |
|
|
Japp, du har rätt. Hur kul är det att skruva själv i en ny bil jämfört med en gammal? Inte alls kul =( Bara massa datorer och kåpor överallt... MVH Nisse |
|
| helt riktigt....de var mer personliga förr....*minns en VW bubbla -65 som jag t.om. brukade prata med ibland*......dagens bilar blir ju mer och mer lika varandra, men de är ju som sagt tekniskt överlägsna de äldre bilarna...men samtidigt lite tråkigare..... | |
|
Instämmer med er andra, min E39 är visserligen helt å hållet underbar att köra & åka i. Ett tekniskt mästerverk osv osv.... Men ! GAMLA ! 325i cab E30 mod 1987, som jag ägde en gång i tiden, var nog den mest personliga bil jag ägt, hon (bilen alltså) hette "claudia" och hade en fantastisk kör glädje, man kände av varje "misstag" man gjorde bakom ratten och det gick att meka med den ! Saknar henne när solen skiner ! Jobbar som tekniker och har en viss förkärlek till mekanik framför elektronik som håller på att helt ta över mitt jobb ! Drömmarnas dröm vore en M635.... Riktig bil, med mkt mkt personlighet å karaktär ! När du älskar att köra !!! |
|
|
Instämmer Själv tycker jag bäst BMW:s 80-tals modeller. För mycke komfort och lull-lull i dagens bilar. MVH bmwdriver 318iS 1988 BMWCS#4324 www.bmwdriver.cjb.net |
|
|
Köp en Porsche 928, så kan du meka dig trött, jag lovar..... =) Stabilt. |
|
|
Tycker ju mer elektronik och finesser, ju bättre. Är ung. lika "gubbig" som Stente, dvs 1979. ;-) Jag ser verkligen fram mot en E65 och/eller en Merc W220 (nya S-klasse - jo jag vet, otrohet men man måste ju jämföra!) härnäst. Gillar dock inte alls att biltillverkare är paranoida och gör vad de kan för att hindra att man "pratar" med bilen själv. Skulle väldigt gärna ha en MODIC eller DIS att "fippla" med. Den biltillverkare som först inför USB-kontakt på bilen vinner tycker jag! Riktig ingenörskonst som steamans inlägg om speglelvärme och spolarmunstycken är ett utmärkt exempel: Länk ASC är ju kanon, något flera inlägg här vittnar att flera tycker också. ECC är rent lysande och både säkrare och bekvämare. Ville gärna haft DSC men det får bli nästa. Pollenfilter - vilken lättnad! Den (datastyrda) automaten är i världsklass. ABS - vad säger man? Osv... Kommer ihåg min ungdoms bensinstinkade lik med fasa. Fast några fördelar fanns det; Mycket sämre grepp med "högprofilsdäck" innebar att man alls inte behövde ta i så mycket för att nå gränserna, vilket innebär att om (närr) man skulle ta i för mycket gick det inte fullt så mycket på tok. Mycket simplare hjulupphägning, samma sak. Kommer ihåg stödkragen jag var tvungen att gå runt med i veckor efter att ha blivit påkörd bakifrån i min sura, sunkiga gamla Mazda 313 -73, mindre risk för skada idag men samma risk för krock. "Det var bättre förr - ju förr desto bättre" ;-) Björn |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.