AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
1.169

Konstig tomgång på E36 316

Visa användare
482
Dmi
850i/6 -91
523iM -00
X3 3.0d -05
2800csa -70
Jag har fått konstig tomgång på min lilla 316 M40, den liksom rister till med jämna intervall, ristningarna kommer redan när den är kall men blir värre då den blir varm. Det känns mest genom sätet och syns inte alls på varvräknaren. Dessutom har den blivit slö över i stort sett hela registret, vaknar lite vid ca 4500-5000 varv.

Följande är bytt:
Packningar på insugssidan (allt från luftburken till motorblocket)
Tändstift
Fördelarlock och rotor
Luftfilter
O-ringar på spridarna
Bytt olja + filter

Testat:
Spraya startgas för att hitta läckor (inte minsta reaktion)
Kollat felkoder (fanns inga)
kopplat ur kontakten till lmm:en (gick nästan inte alls då)
Slagit i spridarrengöring i tanken

Efter varje operation (byte av del) så har bilen gått bättre men inte bra. JAG BLIR SNART TOKIG, den ska gå helt silkeslent, det gjorde den då jag köpte den för 4000 mil sedan :-)
Besiktigade bilen häromdagen avgasvärdena såg bra ut förutom HC 079 (100) Lambda 1.02 (0.97-1.03), jag körde den ORDENTLIGT varm innan bes.

Trodde ett tag att det var lambdan men då skulle väl inte tomgången påverkas då bilen är kall? Har sökt på forumet men inte hittat något, det närmsta jag har hittat är bränsletrycksregulatorn, men det verkar som man får omvända felet då, alltså går bra på tomgång men taskigt på högre varv?

Finns det någon av superexperterna tillika högre stående väsen här på forumet som kan lista ut detta?
Visa användare
482
Dmi
850i/6 -91
523iM -00
X3 3.0d -05
2800csa -70
Uppdatering:
Jag har nu även gjort:
Rengjort lmm:en
Rengjort tomgångsmotorn
Nollställt elektroniken genom att göra bilen strömlös och sedan låta den stå på tomgång tills den var driftsvarm

Resultat: precis lika dålig tomgång som innan, *suck*

lyssnar jag riktigt noga kan jag höra som ett litet avgaspuffande, och grenrörspackningen ser inte så rolig ut, skulle läckage där kunna ge dålig tomgång?

När jag tänker efter så började bilen gå sämre + tomgången började bli sämre en tid efter att jag hade bytt till sportluftfilter på bilen, men jag har ju gått igenom det som sitter mellan luftburken och blocket så det är väl bara i min fantasi?

/Fredrik
Visa användare
472
w9816
D7 -??
Förslag till vidare felsökning:

-Bränsletryck
-Kompression + cylinderläckage
-Kaminställning

Kanske också tempgivare?

Lycka till...
Visa användare
482
Dmi
850i/6 -91
523iM -00
X3 3.0d -05
2800csa -70
w9816:
Tack för förslagen!
Låter som komplicerade grejjer det där, får övertala polarn som är lite bättre på sånt här att hjälpa mig.

Tempgivare, hmm finns det verkligen på min?

/Fredrik
Visa användare
482
Dmi
850i/6 -91
523iM -00
X3 3.0d -05
2800csa -70
Problemet löst!

Det var ett kombinationsfel, både bränsletrycksregulatorn och grenrörspackningen är nu bytta och de obehagliga "ristningarna" är borta och den går jämt och fint.

/Fredrik
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.