|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
|
Hej. Idag tändes en gul lampa som liknar en motor vid körning + att motor går ryckigt/ojämnt. Vad kan det vara för fel och hur fixar man det? Bilen är en e 46 318i-02. "Det är bakom ratten man förstår" | |
| Vad det gula lampan indikerar kan du ju kolla i användarhandboken. | |
|
Något fel med motorstyrsystemet verkar det vara! Exakt vad som är fel är svårt att säga utan att göra en avläsning av bilens felminne. Kopplar man upp bilens data mot t ex BMW:s diagnossystem DIS, ser man snabbt om det finns något fel loggat. Kan t ex vara någon sensor till t ex kamaxelgivare eller vevaxelgivare som har gett upp. Men dagens moderna motorer har rätt många elektroniska sensorer integrerade i systemet så det kan vara något helt annat med.... Börja med en felkodsavläsning, det lönar sig garanterat i förhållande till att slumpvis leta efter felet! Mvh BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Det kan även vara en eller flera tänd spolar som inte fungerar För att bli gammal och erfaren måste man vara ung och galen |
|
|
Min gissning hamnar på defekt kam/vevaxel givare. Lillen: 328ia 01???? Den fanns inte 01. Var god att bruka sökfunktionen! Länk |
|
|
Kan vara felaktiga avgasvärden, hände mig en gång på söderledstunneln när jag varva ur bilen en gång. Bara stänga av och dra igång motorn så funkar det igen sen utan skakningar. |
|
|
Började med att kolla i manualen, Monsoon. Det betyder att "avgasvärdena har försämrats". Det jag söker är vad det kan bero på. -Wendtan - justera linserna :-) tack för svaren "Det är bakom ratten man förstår" |
|
|
Nej det är jag som ska justera linserna, sorry Wendtan haha "Det är bakom ratten man förstår" |
|
|
har du bytt avgassystem? det har hänt mig 2 gånger sen jag byte min iaf |
|
|
wendtan: Jag vet att den inte fanns -01 det blev fel i regningen här forumet, och nu går inte att ändra, jag har en 330xi touring -01 och har haft en 328i sedan För att bli gammal och erfaren måste man vara ung och galen |
|
thundergod |
Jag har fått samma fel på min 316Ti -02. Är det någon som vet var den slutgiltiga diagnosen blev i det här fallet? |
| Hände mig när jag hade min 328ci -00 och det var lambadsonden som behövde bytas.. | |
thundergod |
Ok. vad gick bytet på`? det konstiga är att min bil var inne på service, inspektion 1, bara 3 dagar innan felet uppstod |
|
thundergod>>>Kan också vara defekt luftmängdsmätare. Jag känner till en 318i-00 som hade detta fel när "motorlampan" tändes,bytte lmm sedan så gick bilen både bättre(upplevdes det som iaf) o utan att "motorlampan" återkom... Finns som sagt flera felkällor när denna lampa tänds,ibland bara tillfälliga som sedan aldrig återkommer. Kan vara svårlokaliserade fel det här,iom att denna lampa ibland bara kommer någon gång "då o då".. Mvh Janne. |
|
| Alla svar kan vara riktiga, men gör detta först: Kör till en BMW-verkstad. | |
| Mitt gick på garantin.. | |
|
har en 318 -00 där motorlampan är tänd bmw kunde ej svara på exakt vad som felet var men nu har den slutat gått på alla 4 cyl o det verkar vara ena spridaren som är trasig |
|
thundergod |
Ja det känns lite som den kanske inte riktigt går på alla cylindrar. men då borde väl ngn annan varningslampa lysa oxå? Även fast bilen är 2 år och 8 m. så kommer jag insistera på att få detta på garanti/reklamation. Anser det oacceptabelt att en bil som har gått 4800mil ska få såna här fel. |
|
Jag hade precis samma problem med min 320Ci -03 för en vecka sedan (lördags). Gick ryckigt och gula lampan tänd, verkade inte gå på alla "burkarna". Ringde till Servicejouren som kände till problemet. En timme senare hade dom beställt hyrbil och bogserat min bil till BMW Solna. Fick 6 tändspolar bytta, går hur bra som helst nu. The only time there is too much fuel onboard, is when you're on fire! |
|
thundergod |
Ringde BMW, de gissade direkt på tändspole. Skulle fixas medans jag väntar enl dem. Hoppas att det stämmer.. glömde dock fråga vad det kostar, men det kan inte vara så dyrt väl? Ska försöka få det på reklamation iaf. Tycker inte att det är acceptabelt att sådana saker går sönder efter så kort tid.. |
|
Jag skulle inte låta BMW solna fylla på kylarvatten utan att kolla vad dom ska ha för det. Dom är ju inte direkt kända för låga priser..... /Johan |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.