AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

M-modeller och Alpina
992

Vad ska jag välja? M5 3,6 eller 3,8?

Tjena BMW-freakz!!

Jag har tänkt byta upp mig införskaffa en M5 E34. Då hade jag tänkt kolla lite vad som man ska välja.

ska jag välja en M5 E34 med 3,6- el. 3,5-listers motorn?? vilka problem finns det på dessa modeller?? osv osv.....

Skulle vara kul med lite vägledning i denna fråga.

Hare!

BMW - Vi följer inte trenden, vi skapar den..!
3.6 el. 3.8 menar du :)

Sök på gamla inlägg så har du mycket läsning framför dig!

Kort dock:
-De säger att 3.6an skall vara mer hållbar men detta har varken bevisats eller motbevisats så vitt jag vet.

Oavsett valet så är det svårt att hitta riktiga topp exemplet, speciellt av 3.6orna, en fin sådan kostar dock som en hyfsad 3.8a så fan vet om man inte skulle slagit till på en 3.6a i originalskick, fina 3.6or med tidiga turbinfälgar ("fläktfälgar") börjar bli kult :)

MVH,
E38B12
jooo, det är tänkt att det ska stå 3,6 el 3,8. inget annat.

okej, tack för tipset E38B12!!

BMW - Vi följer inte trenden, vi skapar den..!
Skulle helt klart satsa på en 3,8:a. Mycket vill ha mer. Har själv en 3,6:a men ångrar att jag inte köpte en 3,8:a istället. Det är inte direkt lätt/billigt att trimma en 3,6:a till samma effekt som en 3,8:a. Sen har väl 3,8:orna 6 växlad låda vilket inte är helt fel.
J
146
J
M5 -93
540iA -93
Endast -95 har 6vxl

/J

- Livet börjar efter 250 km/h -
Jag har inte haft ngn 3.6, men när jag skulle handla M5 så
så tänkte jag så att det var lika bra att köpa en 3.8 då jag
annars bara skulle gå och ångra mig eftersom dom har det där lilla extra. Jag hade min M5 i 3 år och den fungerade klockrent
maskinellt, fick dock läckage på stötdämparna fram
men fick tag i beggade till bra pris. Kan rekommendera 3.8an.

Det är dock bara -95 orna som har 6 petad låda.
3.8 har separata tändenheter för varje cylinder också, så man slipper fördelare och krafs. Inte helt fel.

Mikael Melander
mikael@m-tec.se
www.m-tec.se
Jag har haft en 3.6 o kör nu en 3.8...Det finns skillnader speciellt i "bottendrag"...Det som talar mot 3.8:an är att de har EDC-stötdämpning som kan bli mycket dyrt o fixa om det krånglar,3.6 har "vanliga" stötisar...Antar att du förmodligen inte tänkt o ge mer för bilen än en viss summa så mitt tips är att du tittar på alla bilar som du kan få för denna summa o väljer sedan den som är i bäst skick!!En "halvrisig" 3.8 med kassa dämpare,def AC mm kan du nog räkna med att få lägga 15-20" på att få i bra skick....Om vi pratar om bilar i 60" kronorsklassen skulle jag tippa att du får inrikta dig på en 3.6 om den ska va i bra skick,lägg till en 15" så hittar du 3.8:or i bra skick...Om min 3.8:a hade varit till salu(vilket den inte är...)hade du fått den för 90":-)...Men då e den helt nylackad,insp 2 precis gjord o allt funkar,nåja utom kondensorfläkten till AC:n som jag precis märkt att den beckat ihop:-(...Men kyla har ja då både kompressor o kondensor e bytta...Visst är 90" mycket för en 3.8 men betänk o köpa en likadan bil för säg 60" o sen se till att allt funkar som det är tänkt,ja lovar dig att notan slutar närmare 100"...Man ska inte bara titta på inköpspriset utan även skicket o vad som behöver fixas,en bil som är billig i inköp med behov av rep kan många fall bli dyrare än om man köper en "färdig" bil från början....

"Det en blondin inte har i huve´t får hon ha i handväskan - o de blir en jävla massa de"
M5
523
M5-Power
M3 E46 Coupé -02
3,8 skulle jag välja om jag handlade nu.

Mvh

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.