AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
795

diff 328a

Hallo allihopa!

Jag köpte en bmw 328 coupe 97a för några dagar sedan och vid köpet så körde vi på en grus plan och den diffade bra då, men när jag skulle ut och leka idag på blöt asfalt så diffade den bara ibland??? Det är även antispinn på den men den är givetvis urkopplad, och den ska väl vara helt urkopplad då eller ligger den alltid lite i?????

MVH Ken
Nej ASC ska vara helt urkopplat. Diffbroms var tillval till 328 om du inte visste det, kanske din bil inte är utrusted med det?
Ko
1.521
Koni
320is -94
M3GTR -95
Det gick inte att få diffbroms om bilen var utrustad med ASC.

_______
//Niklas
Ok, vad gör diffbromsen Greenberg och hur vet man om man har det? Även om jag nu inte har det för att jag har antispinn.

MVH Ken
Lo
86
Lowrider
328i -96
Hissa upp bilen ibak lägg ur växeln och snurra på ena hjulet då ska hjulet på motsatta sidan snurra åt SAMMA håll på båda sidorna då har du diffbroms.
Ko
1.521
Koni
320is -94
M3GTR -95
OM man hissar upp bilen och lägger ur växeln brukar även det andra hjulet snurra åt samma håll när man inte har diffbroms, har man däremot i växeln så snurrar det andra hjulet tvärtom och har man diffbroms så måste man vrida hjulet med en kraft av ca 40Nm för att kunna röra på hjulet.

_______
//Niklas
ok tackar för d. Men hur stor effekt har diffbromsen egentligen och vad gör den???

MVH Ken
Ko
1.521
Koni
320is -94
M3GTR -95
Den hindrar hjulspinn på innerhjulet då det lättar i tvära kurvor.

_______
//Niklas
[C
421
[COD]soul
325iA -91
Diffbromsen strävar efter att båda hjulen ska snurra lika snabbt, Det ligger liknande lamellplattor som avgör hur svårt det ska vara för hjulen att snurra olika snabbt.
En diffbroms med 25% bromsverkan gör så att minst 25% kraften alltid är tilldelat det ena hjulet jämfört med det andra hjulet. (BMW:s diffbromsar bromsar 25%). På en bil utan diffbroms kan något av hjulen spinna hejdlöst medans det andra står helt stilla. Bilen blir alltså 2 hjuls driven istället för 1 hjuls driven kan man säga.
OK tackar för alla svar. Är det nån som ahr provat en bmw med och utan diffbroms, funderar om det är en stor skillnad eller inte. Lowrider o Soul har ni det på era??

MVH Ken
OK tackar för alla svar. Är det nån som ahr provat en bmw med och utan diffbroms, funderar om det är en stor skillnad eller inte. Lowrider o Soul har ni det på era??

MVH Ken
Si
765
Simon01
120dM -08
Jag tycker skillnaden är stor. Min förra 325:a med diffbroms släppte nästan aldrig i kurvorna medans min nuvarande 328:a släpper för det mesta när man är lite tung på högerfoten. Man kunde köra ordentligt brett med 325:an när den väl släppte, mycket underhållande, särskilt på vintern : )
Låter ju kul!!! Simon var det stor skillnad mellan 325 och 328, vissa säger att det är stor skillnad och andra inte det är väl mest vridet som skilljer men det lär väl ändå märkas skillnad på 240 nm och 280 nm?

MVH Ken
Si
765
Simon01
120dM -08
Jo, jag tycker att steget från 325 till 328 är rätt stort. 325:an känns lite mer racing på nåt vis där man får ligga och pressa över 3500RPM om man ska få ut effekten(jag hade iofs. inte VANOS på min). 328:an är snällare över hela registret och kommer redan från botten, den känns även betydligt snabbare än 325:an. Sen är ju effekten i de olika motorerna rätt omdiskuterad, det skiljer betydligt mer i en bromsbänk än vad det gör på pappret.
Men diffbroms är något jag saknar på 328:an, den gör en hel del för körglädjen.
[C
421
[COD]soul
325iA -91
Jag har inte diffbroms på min men jag har haft en 325:a med diffbroms.
Hellre diffbroms än antispinn tycker jag iaf.
stefannorr
bra man vet vilka ni är så mna slipper köpa era bilar! : )
hahaha jag hoppas du skämtar va stefan. Klart man sladdar nån gång med sin bil men det betyder inte att man missköter bilen!!!

MVH Ken
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.