|
|
|
|---|---|
|
Hejsan, min ASC+T har börjat strul....den fungerar fint när man startar bilen och kör den i några minuter...sedan lyser den gula varningslampan ett fast sken. När man startar om bilen efter ett tag så fungerar den ett tag igen...nämnas kan att ABSen fungerar bra, ASC+T fungerar vad jag kan förstå på ABSsensorerna. Vad kan det vara...kan det vara det kalla vädret med plus och minusgrader med iskokor som nog är borta nu....någon som har något tips....vore toppen...det är ju nu som systemet behövs som bäst. Simon | |
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Honda CB 650-82 Captur Intens II-19 |
Kan nog vara så att kylan spelar dig ett spratt bara att vänta och se om fenomenet försvinner när det tinat och kolla om det återkommer vid nästa köldknäpp. I så fall är det nog bäst att kolla lite hur de ser ut där sensorerna sitter. Min svåger med en SAAB 9-5 samt min styvsons MB300te har Airbag lampan krånglat på vid denna köldknäpp men det försvann när det blev varmare på bägge bilarna. God fortsättning MVH Hasso |
|
Hej Hasso....det var mildgrader ca 10-12 h för mig...sedan frös det på igen....ska göra som du säger, jag har inget varmgarage lättillgängligt lätt heller...får åka ut till mina föräldrar i så fall...samt att jag måste stanna där ett tag....men jag ska göra som du säger och hålla ut....önskar dig en god fortsättning med Hasso! Tack för hjälpen! Simon |
|
|
Hej, Kolla stålwiren (det som kommer från ASC styrmotorn) som styr insugningen och att den sitter "rätt" på spårn!. Hadde exact samma problem. Hälsningar! |
|
|
Hejsan George....kan du ge mig en lite mer detaljerad beskrivning av var stålwiren sitter och var ASCstyrmotorn sitter....och vad är rätt spår....är det något man förstår automatiskt...? Tack på förhand Simon |
|
|
Hej, hoppas att det är vajern som är trasig. Jag råkade nyss läsa om ett liknande fall på "Bimmer" med ett mer komplicerat fel. Hoppas att det inte är samma problem på din bil! >>>>>>>> If triangle light is on (and can't be turned off with dash switch) the system is not working and you have no traction control. When mine was put on diagnostics it showed wheel speed sensor problem, but when it was replaced the fault cleared on shop diagnostic machine, but ASC/ABS lights still lit and problem still there. More anaylsis by technician decided the ASC/ABS hydraulic/computer brain box itself needs replacing. That is the box on left side of engine with bunch of hydraulic line coming in to it. I'm out of warrentee (1999 528i) and they quoted about $1100 to fix. YIKES. I checking out private repair sources to see if there is a cheaper alternative (i.e. rebuild/fix existing black box) >>>>>>>>>>>>> Mvh, Steaman |
|
|
Steman, grejen är att den är inte helt paj utan funkar ibland alldeles utmärkt....verkar vara någon vajer eller någon typ av glapp.... Simon |
|
|
Hej Simon, vajern startar från en liten svar låda med en rundformad svartcylinder (som är kopan till motorn). Lådan är placerad nära vänsterstötdämpar fästningen i motorrummet och vajern går till insugningssmekaniken. Vajern ser du till vänster om de två metall klimatanläggningsrören som syns när du tittar stående framför motorrummet och tittar längsbak till höger. mvh H.G Freiwat |
|
|
Hej George, jag ska ge mig på det iafton eller imorgon förhoppningsvis, tack för hjälpen!!! MVH Simon |
|
|
Hej igen....det hjälpte inte så mycket...felet återkommer men med skiftande intervaller....kan det hjälpa att dra åt wiren tro? MVH Simon |
|
|
Hej, Hade liknande problem på min bil i höstas, lampan tändes efter en stunds körning och slocknade oftast efter att man haft bilen avstängd en stund. Då var det en sensor som var kaputt och fick bytas ut. /Micke |
|
|
Nu är det fixat, en wire som hade gått av, tydligen ett vanligt fel enligt verkstaden...billigt, 381kr inkl moms och arbete, toppen! Simon |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.