AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Trimning och väghållning
3.664

CAD-Ritningar kan vara bra att ha!

Sida 1 av 2
Jeppe W
Jag tänkte på detta sätt meddela att om någon behöver hjälp med att göra ritningar på diverse prylar som kan tänkas behövas vid t.ex. trimningsprojekt och liknande, kan jag bistå med detta. Även 3D-simuleringar av länkage och rörelsemönster kan göras. Detta gör jag med "tjänster och gentjänster" i bakhuvudet då jag själv funderar på att trimma och bygga om lite!
je
727
jevlar
MB E55 AMG -05
327 biturbo-86
vilken miljö jobbar du i?

Jag sitter o hackar i Solidworks om dagarna.

/Per
Jeppe W
Mestadels Inventor Pro och Mechanical Desktop, men Solidworks går bra det med. Föredrar dock Inventor! Vad pysslar du med annars? Såg på din profil att du "mixtrar"!
je
727
jevlar
MB E55 AMG -05
327 biturbo-86
ritar fixturer och även en del produkter för snöplogar/sopmaskiner och har hand om CADmiljön här, hemma har jag både solids och inventor men det blir naturligt så att man kör mest i solids, inventor använder jag bara då man får nån sån fil man vill kunna ha historiken på.

/Per
Visa användare
571
Jonte_smte
325IK -87
325IM-88 turbo
325-91 turbo
ja det ganska roligt med CAD jag har det i skolan det är CAD B... Mechanical Desktop 4 Power Pack....
Hu
3.734
Hubbe325
520dAT -08
SolidEdge och IDeas ritas det med här!
Gott om maskiningenjörer tydligen..

/Christofer
Jeppe W
Vad har ni för projekt på gång då?? Skicka gärna in era alster så att man komma med svidande kritik...!
Tu
150
Turbokåt
3231 (e26) -96
M535 (e28) -87
528i (e28) -85
528i (e28) -83
518i (e28) -83
Jag skulel vilja lära mig göra eget...
Är det skitsvårt eller äre nått man kan lära sig själv???
Vad för program rekommenderas??

///Jimmy "Kjelle" Larsson
PM Racing
Jeppe W
Frågar du folk som pysslar med SolidWorks kommer dom rekommendera ja just det, och samma sak med Inventor-folk. Jag kör båda programmen och är man nybörjare kan jag personligen rekommendera Inventor. Jag har även övningsböcker/manualer till båda som jag skulle kunna låna ut. Skitsvårt är det INTE, då till och med jag lärde mig...! Hör av dig så kan jag hjälpa dig komma igång!
Hu
3.734
Hubbe325
520dAT -08
Om du skall lära dig själv så rekommenderas program som SolidEdge, SolidWorks, IronCad. Dessa bör inte vara allt för svåra att tricka lite själv i. samt att de bör kunna hittas som crackade på DC.

/Christofer
Bj
4.789
BjörnB
Ferrari F430 -09
BMWSC #367
De nya "lite enklare" klara man att lära sig själv, men det kan vara bra att någon ger en introduktion och hjälper en igång.
Ofta finns bra tutorials i programmen.

Håller med Hubbe, tex. Solid Edge och Solid Works är ganska användarvänliga.

Catia V4 och Pro/E blir genast lite bökigare. Har inte testat de senaste versionerna av Pro/E, har hört att det blivit lite mer lättanvänt.

Hu
3.734
Hubbe325
520dAT -08
Har man väl kunskap om hur ett cadprogram fungerar så är det mestadels bara nya knappar och ev, lite olika arbetssätt som man behöver lära sig för att byta.

/Christofer
kör själv med mech. desktop för mitt egna hemmapul och ska man börja rita i det är det som sagt väldigt bra om man får en intruduktion så man börjar på rätt sätt... sen är de bara o spendera massa timmar vid burken o lattja så sitter de...
Franke
Tjena ! Håller på och leker lite i Solidworks.
Kan grunderna med att bygga i 3d men har inte löst hur man gör böjda rör ?
Är det nån annan som håller på med programmet som vet hur man gör ?
Tacksam för tips !

Mvh Daniel
Je
722
Jesper_w
BMW 3,0CS -73 Blivande "sportvagn"
Häpp... Utbildad i Solid....... Självlärd mer eller mindre i Inventor... Föredrar det senare...

Böjt rör....... Dra din cirkelbåge så som röret ska se ut... Lägg ett nytt plan i änden på det du ritat i 90° alltså... Rita en cirkel, gå ur sketchen... Gör ett hmm Sweep tror jag... Klart..

//Jesper
Franke
Tack så mycket Jesper !!
Lyckades lösa det till slut. Det jag var tvungen att göra var att välja insert sketch i top plane. På så sätt fick jag fram en ny sketch på undersidan av av bågen så att jag kunde rita en cirkel där. Sedan gjorde jag en Sweep. Funkade klockrent =)
Däremot har jag stött på ett nytt bekymmer.
Hur bestämmer man godstjocklecken ?
Rören ser bra ut men jag får en minimal godstjocklek. Det är inte så noga med det ,men det hade varit roligt att få veta hur man gör det.
Har du nåt tips på det Jesper ?

Mvh/ Daniel
He
107
Henrik Arvidsson
X5 -07
325i Cabriolet -87
BMWCS #5463
Franke: I det nya planet som man lägger i änden av cirkelbågen ritar du in två cirklar, en för ytter och en för innerdiameter. När du sedan väljer sweep får du ett rör med valda dimensioner.

// Henrik
Länk
Franke
Tack så mycket för hjälpen !!
Märkte att man kunde göra på två sätt, antingen valde man den yttre eller din inre cirkeln när man ska göra ett sweep. När jag valde den inre cirklen i nya planet och sedan cirkelbågen så fick jag två rör. När jag gjorde tvärtom så fick jag ett enda rör med den godstjockleken jag ville ha.
Man lär sej något nytt varje dag=)

Mvh Daniel
Je
722
Jesper_w
BMW 3,0CS -73 Blivande "sportvagn"
Annars kan man göra ett homogent rör.... Fast då är det inget rör... Sedan väljer du hmm, kommandot vad heter det nu?? Det som man kan klippa ur en låda med typ... Hur som helst så kan du välja bägge ändytorna och så väljer du gods-tjocklek.

Testa att göra en assembley och sedan en snygg kollektor av tre rör-böjar...

//Jesper
Jeppe W
Kommandot heter "shell"....!
Sc
34
Schlorven
320i 84:a
1600-02 69:a
Sitter en del i solid jag med, har gjort en plenum kammare med trattar med mera. Själv diggar jag det mycket, väldigt enkelt. Sedan är det rätt skoj när man väljer material, då får man ju vikter och volymer på tex en plenum.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.