|
|
|
|---|---|
|
Man får ett jävla tuppjuck snart. I förrgår kväll funkade allt som det skulle. I går kväll när jag skulle rulla av parkeringen så ville bilfan inte alls! Tomgången lät för taskigt, typ som om den bluddrar, går jättedåligt i en halv minut för att sedan inte orka mer och dö. När man sedan drar igång motorn igen tillräckligt många gånger för att motorn ska ha blitt lite varm så går den utan att dö. Men fortfarande inte rent. Alltså, när bilen är kall så går den taskigt & dör. Sen när det blir varmare i motorn så går den utan att dö men fortfarande inte rent. Främst på låga varv. Ju högre varv så minskar "bluddret". Vad ska jag göra? Har en tid då jag ska göra ett DIS test på fredag pga höga avgasvärden, men vet inte om jag vågar köra bilen dit ifall nått annat pajjar som resultat av detta - kan nån ge ett vettigt svar? Ska hem o kolla bälgen så den inte spruckit. Kan LMM'en eller LAMBDAN gått sönder? Är det någon som vet hur man felkollar en LMM? Alla svar välkomna! // Emil | |
| Hm, jag vet inte hur man ska kolla om LMM:en är trasig men. Lambdan så kollar du på följande vis. Dra ur kontakten när bilen står på tomgång. Om tomgången börjar svaja så att lamdasonden gått sönder. Om den inte börjar svaja så har bilen gått in i ett nödprogram och körs därefter i det. = lambdasonden är trasig hoppas ngn annan kan fylla på... | |
|
Upptäckte en ny sak. Bilen är skitsvår att starta. Mån får hålla på och vrida om nyckeln flera gånger. Typ i 3-5 minuter. Bilen startar, hostar (svajar) självdör. Men sen tillslut går den igång och håller sig igång. Men den låter konstigt... Typ som en pettersonnare och man lyssnar bak vid avgasröret. Bensinförbrukningen har också skutit i höjden. Den drar supermycket! Hoppas nån blir klokare och kan hjälpa. // Emil |
|
|
Ytterligare en sak. Bilen vibrerar i samma takt som det konstiga ljudet från motorn. Mest känns det vid 500 rpm, försvinner nästan helt vid 1000 rpm, vid 1500 kan man känna det också men inte så kraftigt. Sedan ju mer varven ökar så känns det mindre. Typ vid 3000-3500 är det borta. // Emil |
|
|
Var en spridare som hade pajjat. Bytte den och nu spinner hon som en katt! // Emil |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.