AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

M-modeller och Alpina
1.623

M5 köp

Visa användare
100
Bmwsnubbe
Bmw X3 3,oi -04
Jag ska byta bort den bästa bil jag haft"528 E39" mot något ännu bättre nämligen en M5:a
Skulle vilja ha lite synpunkter från er som har M5:or idag.
Jag har kollat lite och en sak som verkar genomgående är att kopplingen är kass.
Vad kostar kopplingsbyte?
vad ska man mer titta efter
Visa användare
100
Bmwsnubbe
Bmw X3 3,oi -04
Japp M5 E39
Morten B
Som k1mzo skrev: dette har värt diskutert her tidligere.

Kopling er et vanlig problem, jeg tror det koster ca. 6000 å bytte. Andre problem er trasig luftmassemäter og bensinpump. Vanos-rassel er en vanlig skönnhets-feil. ABS-giverne må ofte byttes.

Det du skal se mest etter er tegn på at mäterstälningen ikke er rett, se her for tips:
Länk
Kopplingen kostar knapt 3000:-. Inte överdrivet svårt att byta, men tidskrävande. En vanlig verkstad vill ha 2500-3000 för byte och bmw vill ha ca 4000:-.
/Lidberg
Visa användare
100
Bmwsnubbe
Bmw X3 3,oi -04
tackar för infon
kilroy
Jag skulle inte vilja uttrycka det som att kopplingen är kass men helt klart är det inte lämpligt att slira på kopplingen. Innan jag köpte min M5:a prövade jag 5-6 stycken varav 2 hade en koppling som var nästintill slut. Jag låter alltid ägaren (till bilen som jag är intresserad av) köra den själv med mig som passagerare innan jag själv kör den. På så sätt får man en uppfattning om hur bilen är körd.
Andra vanliga fel är varningslampor som lyser fast dom inte borde, inredningen håller inte BMW-klass enligt min uppfattning. Andra vanliga "fel" är dålig karosspassning för dörrarna för vissa tillverkningsserier, detta trots att chassit troligen är det vridstyvaste som BMW nånsin tillverkat.
Vanosproblematiken har debatterats här på forumet i olika omgångar. Generellt gäller att vanosproblematiken är vanligare hos -99 och 00-modellerna.För övrigt kan du se fram emot en fantastisk bil med prestanda som matchar de flesta högprestandabilar. Du åker antagligen tystare i din 528 men är du beredd att betala dyrt för nöjet att köra en bil som knäcker de flesta i farter över 170 så kommer du att få mycket roligt...
Visa användare
747
TCG
540iM E39 6vxl Kompressor
lidberg
Var köper du en M5 koppling för knappt 3000.-?

Koppling till min 540i kostar 3528.- + moms!

Byte inkl. material på BMW går loss på 8225.- inkl. material och moms!

MVH
/Jonas
Nybliven 540i E39 ägare, med stora utgifter...
TCG: Jag betalade nått på 2900:- med moms. För min koppling på bmw. När jag frågade dem vad de ville ha för ett byte så sa de 4000:-. Detta var på bmw i grästorp.
Bytet fixade jag själv.
/Lidberg
Visa användare
571
Jonte_smte
325IK -87
325IM-88 turbo
325-91 turbo
men det är helt klart att det är en jäkla grymm maskin!!!!

///325///
Dr
893
DrSakke
M5 touring -93(såld)
BMW 2002 -69(såld)
530dat -99
Hej!!
JAg skulle inte heller vilja sæga att kopplingen ær kass. Bilen har så mycket kraft och vrid att om man inte kan køra etc så ryker kopplinge...
Samma sak får man høra om E34 M5 koppling-svag, kass, håller inte... Trots det hade jag originalkopplingen fram till 18000mil, och den slirade inte ens då, bytte den dock preventivt då den var lite mjuk i ingrepp samt skakade nær man startade i kallt væder.
Då hade jag kørt 8000mil av de 18000 sjælv och jag ær inte specielt lætt i gasfoten...

sant ær dock att det ær en detalt som bør kollas noga.'

MVH:sakke
kilroy
DrSakke...Håller med om att det nog främst är körstilen som knäcker kopplingen. Att ligga och "gubbslira" på kopplingen är förödande vilket bara bevisar att en svullen plånbok inte är det enda som krävs av en ägare till en M5:a...man skall kunna köra den också...
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.