AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
713

Ägandefråga

Visa användare
8.958
acey
GT3 RS
M3 Touring
Nu har jag en fråga här, jag har precis flyttat till en lägenhet där jag ännu inte står skriven på pga att boendestituatioen är lite komplicerad just nu så jag kan inte skriva mig på den adressen ännu. Problemet är att jag står som ägare till bilen, men för att få boendeparkering måste bilen och bilens ägare stå skriven på samma adress (troligtvis för att undvika fiffel). Nu är min fråga kan man skriva in en ägare till på bilen? Kan jag skriva in min tjej som del ägare av bilen? Hur funkar detta? Det borde ju gå men man undrar.

Detta om detta.

Po
664
Pompe
2800 cs -70
3,0 La -75b
Tyvärr går detta inte. Endast en ägare får finnas. Det enda alternativet skulle vara att du startar ett handelsbolag med dig och tjejen och skriver bilen och handelsbolaget på den nya adressen. Detta kostar dock några tusen i avgifter, så du får nog antingen skriva över bilen helt på tjejen, eller ha lite dyrare parkeringskostnader till situationen löser sig.
Visa användare
8.958
acey
GT3 RS
M3 Touring
Okej tackar för detta, det var det jag misstänkte. Kanske får ta risken att försöka stå på 2 timmars parkeringen utanför i vilket fall, tråkigt med p böter. Tackar för svaret.
Gr
624
Greger
535 -89
518i -87
man brukar ju kunna få tillfälliga parkeringstillstånd till bekanta som kommer på besök...tjejens föräldrar brukar komma på besök till henne och då skriver fastighetsbolaget ut ett tillfälligt parkeringstillstånd så att de kan stå på 2 timmarsparkeringen så länge de är där......det går ju iof inte att få tillstånd hur länge som helst men de brukar ju vara där 2-3 veckor så det fungerar ju så länge iaf....i så fall kan ju den som står för lägenheten ansöka om ett tillstånd för dig...
KL
194
KL
525 TDSA Touring -93
Boendekort brukar vara lite krångligt, men jag undrar om du inte kan skriva ett intyg att din flickvän disponerar bilen, eller nåt liknande. När jag hade tjänstebil, så fick firman skriva ett intyg på att jag hade huvudsaklig dispositionsrätt till bilen..
mvh
Visa användare
8.958
acey
GT3 RS
M3 Touring
Ja det borde ju gå att lösa på något sätt som det ser ut nu får jag parkera 1km bort på en gata vilket jag inte riktigt känner för. Jag menar man borde kunna skriva egendom på ens respektive, dvs hon borde kunna äga 1% av bilen. Det borde gå att skriva in i något slags avtal/intyg. Får undersöka saken vidare.
Ett välbekant problem...

Råkade ut för samma dilemma när jag jobbade i Sthlm och bodde i 2/3/?-hand på Kungsholmen. Kvinnan på gatukontoret nöjde sig dock med ett intyg från arbetsgivaren (som man exempelvis författar själv) samt en kopia på 2/3?-handskontraktet. Gatukontoret pratar i nattmössan när de hävdar att man måste vara skriven på en viss adress för att få boendeparkering där, det räcker att man, de facto, bor där. Stå på dig!
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.