|
|
|
|---|---|
Mangep |
Tjena. Har en massa vit sörja på oljelocket på min 320 coupe 93a när jag har kört den varm. Är det kondens eller vatten i oljan? Oljan på stickan är ren och fin Vore inte så kul ifall toppen håller på att gå. |
Helga |
Kolla den direkt genom provtryckning. Är värt pengarna många gånger om. Just nu genomlider jag ett motorras på en 528, E39. MVH Helgas man från västkusten. |
| Är nog vatten i oljan, kolla då om det är oljan har blandat sig med vattnet i kylaren. Om så är det nog nått med toppen som gått, vet ej hur bra topparna är på e36. | |
Mangep |
Körde till jobbet idag med bilen. 10mil motorväg. Kollade på locket när jag kom fram, det fanns inget spår av någon vitsörja. Vi får hoppas att det var kondensvatten när jag kollade igår. Hade nämligen bara kört 10-15min på en 90 väg. Hittade ingen olja i kylarvattnet. Mvh Magnus |
|
Kör man mycket korta sträckor så kondensen inte hinner ta sig ut så blir de iregel lite vit-grå sörja i oljepåfyllningslocket. Fullt normalt och inget att oroa sig för. Börjar man däremot se liknande sörja på oljestickan dvs blandat med själva oljan, då är de däremot ett klart orostäcken på att topp-packningen är kass. Kolla klyarvattnet efter en oljefilm på ytan samt lukta om du känner avgaslukt på kylarvattnet. Ser de normalt ut, så tycker jag inte du har någon anledning att oroa dig. De är väldigt ovanligt att topparna på M50-M52 tar skada vid en mindre varmkörning. De är snarare de äldre motorgenerationerna som är känsliga. Var god att bruka sökfunktionen! Länk |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.