|
|
|
|---|---|
|
Hej! Redan när min bil var ny (325ci-02, E46) tyckte jag mig märka att ljusstyrkan på LED-displayen för intrument och radio ibland skiftade markant utan anledning för att sedan plötsligt återgår till det normala. Trodde först att jag inbillade mig, men det har blivit värre med tiden. Nu har ljusstyrkan flippat ur helt och kan pendla mellan full stryrka och nästan totalt mörker under körning dagtid. Jag vill också minnas att när jag tidigare stängde av strålkastarljus med vredet (för att t.ex. lyssna på radio med både motor och strålkastare av), så hoppade LED-ljusstyrkan direkt upp till max - vet iofs inte om detta var rätt eller fel, men nu sker inte detta heller längre. Fotocellen som styr ljusstyrkan har jag lokaliserat till ett litet öga intill knappsaten för strålkastare och dimljusknappar till vänster om ratten. Har kollat så att den inte är smutsig eller igensatt. Någon som känner igen detta fenomenet? hkr | |
|
Felaktig ljusmodul/omställare kan ge precis de symptomen som du har... Inte helt ovanligt fel. Vet inte om det är någon som har lagat modulen och lagt upp något tips någonstans, annars är det nog bara byte av omkopplaren som gäller... :o( Har du garanti kvar bör du snarast kontakta verkstaden! Mvh BMW – Weltmarke aus München! |
|
| Tack för svar, vet du var den däringa omkopplaren sitter och vad den köstar ungefär? | |
|
Omkopplaren är där du har ljusvredet, dvs. till vänster om ratten. Kostar drygt 2000kr hos BMW om man inte kan få dem att ta det på garanti eller Goodwill. Mvh BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Har märkt samma fenomen på min E46, belysningen till stereon och instrumentpanelen är ibland svag vid start, men efter ca 10 sekunder lyser det som det ska. Som sagt bara ibland, men jag kanske borde höra med NMW ändå! ------ Länk Länk |
|
|
Har märkt samma fenomen på min E46, belysningen till stereon och instrumentpanelen är ibland svag vid start, men efter ca 10 sekunder lyser det som det ska. Som sagt bara ibland, men jag kanske borde höra med BMW ändå! ------ Länk Länk |
|
| Lite variation får man nog tillåta, vid mörker blir den dovare och i ljus omgivninng starkare. Ibland kan troligen reflexer och liknande tillfälligt störa fotocellen och det kan ta några sekunder för den att återanpassa sig efteråt. I mitt fall var den helt knäpp under lång tid. | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.