AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Bilstereo Navi Tele Ljud Larm
3.035

Dålig radiomottagning E39 åtgädad

Plötsligt en vacker dag blev min radiomottagning drastiskt mycket sämre i min E39a, dyrt dyrt dyrt trodde jag så klart... men det kostade bra 20:- och en del jobb i slutänden

1: Fel på radion??

Nej lika illa med en annan BMW radio

2. Fel på nån av dom 2 antenn förstärkarna??

Nej den lilla mottagning som fanns försvann om man tog bort matningen

3: aha kabel brott till bakrutan??

nej inte det heller....

4: Andra änden då??

Jo då där hittade jag felet: avbrott i antennens anslutning till radion, känt fel som skulle enl. TIS vara fixat i april -97 ( min är ju tillverkad 26/5-97!!): den lilla tunna innerledaren ( ferulen) hade gått av... 20:- och lite lödövningar senare var en nu kontakt på plats och radion funkar bra igen....

Lite fundersam om dom två antennerna "samarbetar" om man INTE har diversity, eller om antennen ( och dito antennförstärkare) i vänster sidoruta bara är en "dummy"??

Sök inlägg först , fråga sen! Länk ( Gammalt BMW-power ordspråk)
Båda antennhalvorna samarbetar säkert, även utan diversitysystem. Jag har iofs bara kollat på sedanmodeller men den högra boxen innehåller switch och anpassningskretsar, själva förstärkaren sitter i vänster box.
Antenntrådar och filter i förstärkaren är även delade och anpassade för AM resp FM-band samt i förekommande fall TV. Även mottagaren till fjärrsändaren i nyckeln använder en del av trådarna i rutan.

FP
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.