|
|
|
|---|---|
|
Plötsligt en vacker dag blev min radiomottagning drastiskt mycket sämre i min E39a, dyrt dyrt dyrt trodde jag så klart... men det kostade bra 20:- och en del jobb i slutänden 1: Fel på radion?? Nej lika illa med en annan BMW radio 2. Fel på nån av dom 2 antenn förstärkarna?? Nej den lilla mottagning som fanns försvann om man tog bort matningen 3: aha kabel brott till bakrutan?? nej inte det heller.... 4: Andra änden då?? Jo då där hittade jag felet: avbrott i antennens anslutning till radion, känt fel som skulle enl. TIS vara fixat i april -97 ( min är ju tillverkad 26/5-97!!): den lilla tunna innerledaren ( ferulen) hade gått av... 20:- och lite lödövningar senare var en nu kontakt på plats och radion funkar bra igen.... Lite fundersam om dom två antennerna "samarbetar" om man INTE har diversity, eller om antennen ( och dito antennförstärkare) i vänster sidoruta bara är en "dummy"?? Sök inlägg först , fråga sen! Länk ( Gammalt BMW-power ordspråk) | |
|
Båda antennhalvorna samarbetar säkert, även utan diversitysystem. Jag har iofs bara kollat på sedanmodeller men den högra boxen innehåller switch och anpassningskretsar, själva förstärkaren sitter i vänster box. Antenntrådar och filter i förstärkaren är även delade och anpassade för AM resp FM-band samt i förekommande fall TV. Även mottagaren till fjärrsändaren i nyckeln använder en del av trådarna i rutan. FP |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.