|
|
|
|---|---|
|
Hej har ett förbryllande problem på min 523iA - 00:a . Vid start så tänds motorstyrningssymbolen på displayen och motorn går orent som den inte går på alla cylindrar kör då ett par hundra meter stannar och slår av motorn därefter startar jag bilen igen motorstyrningsymbolen lyser då ej och motorn går rent. Detta fel händer inte hela tiden utan då och då cirka 2 gånger i månaden. Har haft den på bmw verkstad där de gått igenom en massa tester utan att fel kan konstateras de har mätt alla tändspolar samt bytt tändstift utan resultat men själva upplevt felet då sa det att bilen kan vara sur emellan varven tycker det låter konstigt med tanke på bilen är rätt ny. Har någon nått tips så hör av er . | |
|
Det första jag skulle kolla upp är startbatteriets skick/spänning! Om du får lite för låg ström vid start kommer motorn att starta, MEN motorstyrningen kan få spelet om den får för lite ström... Börja med att mäta batteriet och därefter ge det en ordentlig laddning på minst ett dygn. Om det inte hjälper och batteriet fortfarande är dåligt är det nog bara att byta ut det... Kan mycket väl vara så att ditt batteri är förbrukat. Normalt håller de 3-5 år, även om det finns batterier som håller både kortare och längre. Mvh BMW – Weltmarke aus München! |
|
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Honda CB 650-82 Captur Intens II-19 |
Kan vara fel på dubbeltemperaturgivaren vilket kan ge dessa tendenser inte första gången jag hört att BMW byter stift och inte hittar nått fel när bilen uppför sig så här.:(( Trots att man senare läst av felkoderna med ett Boschdiagnos och hade fått 7 reggade fel (6st sekundärfel) med tändningsmissar men även dubbelkarateristiktermostaten felaktig, den byttes på min inrådan efter att ha läst feldiagnospappren. Jag misstänker att BMW inte ens läst felkodern eller bara raderat dom i det fallet. Sedan är 528an väldigt känslig när det gäller att sura ned sig, det räcker att du flyttar bilen 2 ggr på kvällen med kall motor tex ut och in i garaget så går den oftast inte på alla cylindrar dagen efter vid start. Och Johans inlägg om batterispänning är A och O så fort spänningen börjar komma under 12,3V så händer det saker, 12,7V ska batteriet hålla för full funktion. ///MVH Hasso Länk |
|
Hej. Motorstyrningssymbolen tändes idag på min 528i -00. Den går fint som vanligt, det enda som inte är som vanligt är att symbol-lampan lyser. Batteriet är mindre än 6 månader gammalt och bilen har använts en hel del idag innan lampan tändes. Vad är dubbeltemperaturgivaren för något, vad har den för funktion och var sitter den? Kan även "mina" symptom uppkomma pga problem med dubbeltempgivaren? Tacksam för er input. /Stefan |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.