AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
980

Undanmanöverprov i Teknikens Värld

Har tänkt köpa E39 Touring....
Men läste för ett tag sedan detta.

Ur Teknikens Värld Nr 18/99
"Tyvärr gör bilen bort sig helt i undanmanöverprovet och tappar den femte stjärnan."

Länk

Ett stort problem??? Eller???

Nej absolut inte det är inte Skoda 120 på något vis.. bara vanligt biltidningsdrävel att inget kan vara gott nog utan det skall alltid klagas på nåt ( jämför omdömet med SAABen den testades mot....)

Sök inlägg först , fråga sen! Länk ( Gammalt BMW-power ordspråk)
Ja
11.288
Janne T
523i-97
M5-99
Alfa Romeo 156 2,0 TS-98

Allt är väl relativt,jag har då inte hört talas om att touringar sladdar av vägen hela tiden.

Har att göra med att touring modellerna på E39:an har liggande stötdämpare..

Mvh Janne.
52
447
528:n
528i -96
Testet gjordes med en maxlastad Touring. Visst fick den uselt testresultat, det är sant. Men, lastar man fullt och kör järnet? Självklart så ska bilen klara nödmanövrar, men detta testet gjorde nog BMW`s Touring bara bättre i nyare årgångar!?

Skulle inte avstått från en Touring för detta. Men den som lastar maxvikt varje dag....tja, jag skulle nog fundera på en annan bil i sådana fall!
Har det inte också att göra med att man tillät rätt hög maxlast på touringen? Om jag inte kommer ihåg fel så var det just när man lastat i den en massa skrot som bakvangen uppträdde en aning ooptimalt.

/Micke
nja det är ju även så att 520/523/525 har nivå reglering som tillval medan 528/530/540 har det som std ( iaf sv sålda..) det gör en viss skillnad...

Sök inlägg först , fråga sen! Länk ( Gammalt BMW-power ordspråk)
Hupp, too late...

/Micke
Ja
11.288
Janne T
523i-97
M5-99
Alfa Romeo 156 2,0 TS-98

Jo det är klart det där med nivåregleringen,men en bil ska klara sin maxlast även utan denna extra utrustning,så man ska nog inte "bagatellisera" allt för mycket detta med bakvagnskonstruktionen på just touringen..Men jag har aldrig hört att det "in real life" orsakat olyckor pga detta..

Mvh Janne.
Inte drar ja mig för att köpa touring pga detta, däremot har förs.premien varit en bromskloss....

Bara han inte rullar om ja lastar hunden och en järnsjua.....

Visa användare
278
blaikarn
528ia M touring-97
På tal om tidningars tester. Deras klagande på bakhjulsdrift i vinterväglag gör mig bara förbannad, visst en framhjulsdriven bil har bättre framkomlighet, men själv har jag haft ett tiotal bakhjulsdrivnabilar utan att någon gång fått en överraskning när jag sitter å kör. obs jag kör inte långsammare än andra.
Så man undrar hur det testas,att provocera fram konstiga uppträdanden är ju löjligt ok visst kanske man gör en undanmanöver med maxlast någon gång, men chansen är ju promille. Så varför inte ett manöver test i 70km/h och en 1700kg tung husvagn på kulan vilka bilar klarar det? för det kan väl ochså hända
in
438
inkognito
E34 535-92
blaikarn håller med dig helt o fullt.

Hur fulländat ditt liv än kan verka, finns det alltid
plats till en stor kall öl...
/Stefan F
Det är charmen med bakhjulsdrift!

Köp en annan bil om du vill ha överstyrning!
Framhjulsdrift är bra på vintern vid omkörningar..RAKT fram,definitivt inte bättre framkomlighet.
Bakhjulsdrift är riktigt dålig vid omkörning på vinterväglag dock,men är desto roligare vid normal körning.

Med 320 så har jag nog haft den bästa vintern,skall tilläggas att jag har riktigt bra vinterdäck av märket kumho!
Ka
5.697
Kane
Audi A6 Allroad 55 TFSI 340hk
Eftersom touringen uppträder helt annorlunda än sedanen är det väl inget konstigt att tidningarna kritiserar detta? Dessutom anser Teknikens Värld att touringarna (både e39 och e61) klarar undanmanöverproven galant med DSC III inkopplat.
Gnäll på München i stället så att de tar fram ett bättre chassi för touringen....;)
BM
1.842
BMW_MAN
F11, 535xD -14
E39, 525i -01
Det är väl bara så att man har prioriterat upp lastutrymmet före väghållningen på touringen.

Man har väl flyttat runt en del i upphängningen för att utrymmet inne i bilen skall bli större/bredare.

Känns som en naturlig prioritering, en kombi ska man väl inte köra som en vilde i kurvorna med.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.