|
|
|
|---|---|
| Vi är ett gäng kompisar som börjat köra långlopp med en BMW E30 325.Nu har vi efter några lopp kommit på att vi måste ha större och bättre bromsar.Finns det någon som har några bra tips bromsarna måste enligt reglementet vara oginalmonterade på någon BMW modell. Jag kan väl även nämna att vi får endast köra på 15 tums hjul något som givetvis begränsar storleken på skivor och ok. Finns det någon med några bra och billiga tips.Vi vill även ha tips på bra bromsbelägg för långlopp med nuvarande belägg måste vi byta belägg efter fyra timmar | |
|
Vad kör ni för långloppsserie? Vad väger bilen? Många många många är toknöjda med Performance Frictions belägg PFC 97. Hållbart och riktigt ritkgit bra. Mitt tips är att kontakta Stacke på Pean Sweden Länk Stacke är kunnig som få och har enorm kundkänsla! Klockren kille! /Anton |
|
|
På vår förra långloppbil vi åkte med i en serie som kallas 9-timmars ( Länk ) använde vi M3 E30 orginal bromsok och skivor och det funkade klockrent med en 1000kg bil. Verkar dock som utbudet på dessa delar börjar blir ganska dåligt. /Hellas #49 Experience Driving Endurance Länk |
|
|
Utbudet borde inte va så dåligt med tanke på att prylarna finns att köpa hos vilken BMW återförsäljare som helst. Begagnat kan det kanske va lite lurigare. ///Jesper BMWCS #5494 |
|
|
JanneA: Har ni modifierat originalbromsarna på något sätt för att förbättra kylningen av bromsarna? Om inte börja med att bygga ordentlig kylning av bromsarna. |
|
|
kylning och slitsning borde väl räcka en bit till Hur fulländat ditt liv än kan verka, finns det alltid plats till en stor kall öl... /Stefan F |
|
|
Beställde Brembo Racing Skivor idag till min Beemer, Sen vart det några fina belägg oxo! Så jag kan väl skriva här hur dom biter!! Hoppas dom biter bättre än orginal, annars har ajg kastat pengar i sjön =P |
|
|
JanneA: Vilken typ av problem har ni med bromsarna då?? Fading, överhettning ideligen eller bara att beläggen tar slut fort?? Ordna kylning med slangar från fronten som ni leder in till centrum av skivan, ta bort bromskölden, montera riktiga racingbelägg, kan rekommendera Ferodo som jag kört med ett antal år, RS18 el. RS23, håller otroligt bra och ger en enorm bromskraft! Och viktigt: kör med riktig racingvätska som klarar värmen med högre kokpunkt! Lycka till med tävlandet! ///Magnus |
|
|
M3 E30's bromsar borde väl få plats i 15"-hjul? TwinTurbo=Twice the fun :D |
|
|
Ja, men då blir det ju 5-bult och annat nav mm, annars har ju M3:an original 15" så det ska väl inte vara problemet. Sen är det ju bara 280x25mm på en M3 2.3, inte så enorm skillnad mot 325 E30 260x22. M3 2.5 har däremot 300x30mm och då börjar det likna nåt att ha! Och det ska väl gå med 15" hjul även på dom! ///Magnus |
|
|
Nu blev det lite tokigt. Alla versionerna av M3E30 har samma storlek på bromsarna. |
|
|
gasa: Är du säker på det, kolla på motornord ex.vis, dom har taroxskivor för originalok. M3 2.5 har 300mm en listan där! Kolla här: Länk Men dom kanske har fel i sina listor.....billiga är dom ju inte allafall! ///Magnus |
|
|
Gick inte o länk direkt för mig: Under BMW-tillbehör och sen Bromsskivor Special/E30 ///Magnus |
|
|
Jodå, jag är säker. Slår på mitt eget chassinummer och chassinumret för mig känd Sport Evo i BMWs egen reservdelskatalog. Exakt samma reservdelsnummer fås (34 11 2 226 813) med kommentar 280x25. Vad motornord har för specialskiva vet jag inte men någon originalstorlek håller den inte. Möjligtvis så hör den hemma på någon Alpina edyl. /Gunnar |
|
|
Okej, mitt fel då! ursäkta.... Synd, för då är ju inte M3:ans bromsar så mycket bättre än vanliga E30:n ändå.... Kollade i ETK:n och där finns som du säger bara en skiva upptagen 280x25mm........ ///Magnus |
|
|
Jag kollade upp 300mm-skivan på Tarox hemsida. Storlek och ref.nr. stämmer med Tarox skiva till M5E28. /G |
|
| Endless brakes belägg och olja! | |
|
Endless = Ombrandade PFC. Åker ni R-däck? Om inte kommer det absolut inte finnas ngn anledning att byta. Om ni har R-däck kommer det ändå funka kanon. Se till att ha friska ok. PFC-beläggen är oslagbara ur bett och håller längre än ngt annat belägg jag/vi testat i SLC. Motul RBF 600 är ett bra budgetallternativ annars är det Castrol SRF som gäller. Kylslangar dragna rätt och ni kommer bli saliga och förvånade. Sen är det ultimata tipset ur många hänseende att LÄTTA bilen! Lätta lätta lätta... Om ni fortafrande gör slut på bromsar på löpande band så gå en bromsteknikkurs... ;) Det gör mer än man tror. Kanske inte är ett ballt och kul inlägg men jag vet av många olika anledningar att det fungerar. Garanterat billigare oxå då ni måste ha rätt belägg osv ändå om ni byter ok osv. "...det är inte alltid så enkelt..." |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.