|
|
|
|---|---|
|
Har varit på jakt efter en ny "veteranare" sedan jag i våras sålde min Riley till en Danska entusiast. Häromdagen kom jag i hamn när jag hittade en 2000CS från 1968 som det blev affär på direkt. Det är en välhållen bil, utan att för den skull komma i närheten av "mint condition". Man kanske kan kalla det för fint bruksskick, med sedvanlig patina på inredning och en tidigare omlack som förmodligen kommer att behöva läggas om inom en inte altför avlägsen framtid. Rosten lyser med sin frånvaro, bilen är plåtrenoverad för ett antal år sedan. Ett jobb om är rejält, om än inte superpetigt, utfört. I övrigt är allt original, motorn med dubbla Solexförgasare, går som en klocka med sina modiga 120 hk. Inredningen är riktigt fin, förutom förarsätet där sittdynan behöver kläs om (som tur är har jag tyg liggandes för detta). Nu undrar jag om det finns någon mer 2000CS ägare här på forumet som vill dela med sig av lite erfarenheter, tips och idéer?! Även 02- och Neue Klasseägare (och alla andra såklart :) får såklart höra av sig med tips på vart man kan få tag på delar, dokumentation och liknande. Bilder kommer snart, måste bar tvätta upp och putsa lite på pärlan (som har fått smeknamnet Bruchettan, efter Italienska Barchetta (som betyder "liten båt") på grund av sin omissigenkännliga båtform). I övrigt är det en underbar liten bil! :o) | |
|
Grattis! Det var på tiden att du hittade "rätt" exemplar. :) Har (tyvärr) ingen 2000CS själv, men det är ju otroligt vackra vagnar. Det som är extra trevligt är att man känner igen en massa detaljer som dykt upp på BMW-modeller designade 25-30 år senare. Hur många har t ex koll på att E46 M3:ans luftintag fanns redan på CS:en?? Vilken färg blev det? EGENTLIGEN ska det ju vara skinn i en CS, men tyg duger bra det också. :) |
|
|
grattis :-) Jag har framstolar till en E9, jag tror att det är samma. Vilken färg har du på inredningen? |
|
Helga |
En kompis och jag för många många år sedan kollade in en BMW 2000 CS. Den häftigaste och vackraste bil vi skådat. Kompisen blev så till sej att han inhandlade en 2000 tilux. Samma motor har jag för mej. En röd -68 med bara 5.000 mil på mätaren Och på den tiden var det inget mätarfusk eller import. MVH Helgas man. |
|
Var ordentligt nära att köpa mig en 2000cs i våras. Det blev visst en uppsättning Isettor istället... Han dock läsa in mig lite på modellen och fick en del kontakter. Är det något speciellt du är ute efter? /Kristian BMWCS #5062 kontaktperson i 02-klubben ------- Länk |
|
|
Det är en tegelröd bli med den blå inredningen (jag tror alla hade denna inredning, utom möjligtvis de få bilar som var extrautrustade med skinn, de hade svart inredning). Liste, menar du luftintagen på sidan? I sådana fall blandar du nog ihop den med den senare E9:an. Här är ett par bilder på 2000CS. Länk Länk Ser ut ungefär som min bil då... ;o) ;o) ....efter ett par framtida vintrars arbete. Pompe, det kan mycket väl vara samma stolar. Är din inredning blå, eller? Kristian, då ska du få höra. I juli månad detta år, så var jag sekunder ifrån att köpa en Isetta. Jag backade ur den affären till förmån för en 2000CS. Vilket skumt sammanträffande!! :o) Det jag framförallt är ute efter, är adresser och kontakter till reservdels och tillbehörsföretag i Tyskland. Har du några sådana på lager, eller känner någon som sitter på en verkstadshandbok, så vore det ovärderligt. Följer för övrigt din Isettarenovering med spänning! :o) |
|
|
Petter// Du har god smak! ;) Har en del 2000cs-länkar kvar tror jag. Men kolla med johnor här på forumet. Det är av honom jag fått det mesta, dessutom har han en hel del intressanta delar. /Kristian BMWCS #5062 kontaktperson i 02-klubben ------- Länk |
|
|
Här finns det mkt grejor: www.wallothnesch.com |
|
|
Quixotic2 : har du sålt alpinan ???? Den vanliga B-10'an eller ? Billy B-10 Länk |
|
|
Kristian: Tack för tipset, ska kika om jag kan få tag på honom. :o) Billy: Japp, den är såld, men inte till vem som helst. Brorsan har tagit över den och håller på och fixar upp den till toppskick. Den var ju bra redan innan, men nu ser baske mig bilen ut som ny snart. :o) Ska se om han inte registrerar sig på forumet snart. |
|
|
quixotic2: Ok.... Tyckte du inte om den modellen eller ? Billy B-10 Länk |
|
| Billy: Jodå, jag älskar E34:an, precis som jag yuppskattar de flesta andra E34 modeller. Men man kan ju inte ha hur många bilar som helst, och dessutom var jag intresserad av att få in min brorsa i BMW/Alpinaträsket. Bättre sätt att göra det på än att sälja honom en kanonbil, finns väl inte. Så nu kör han den, tills jag köper tillbaka den av honom eller hittar någon ny E34/B10. En E34 B10 4.6 Touring vore ju inte fel, exempelvis... ;o) | |
zacke |
God kväll. I söndags blev jag ägare till en benvit 2000cs-68. Jag letar efter fälgar till denna, har ni någon bra kontakt till detta. Zacke. |
|
Detta är ju jätteroligt, ännu fler medlemmar till det kommande (förhoppningsvis) Oldtimer forumet! Mats BMW CS #5847 |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.