AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

7-Serien
1.079

E38 a Manuell

ha
3
haagen
740 97a ....
Hej,

Har precis sålt min 740 -98a, kan konstatera att det verkligen är svårt att få ut rätt pengar för dessa vagnar.

Söker nu efter en manuell växlad variant av E38-an.

Undrar om någon här på forumet har en sådan för att dela med sig erfarenheter av vad jag bör tänka på vid köp av just en manuell växlad 7a!?

Förstår att de endast tillverkades ett fåtal år, var det för att efterfrågan var dålig eller för tillförlitligheten?

Tack på förhand!

N

Skulle tro att det var efterfrågan som svek E38 med manuell låda. Stora bilar "ska" ju av tradition ha automat eftersom de flesta som köper bilar som BMW 7-serie, Audi A8 eller MB S-klasse oftast är ute efter komfort och bekvämlighet. Då är det automat som gäller till 100 procent.

Har dock aldrig hört ngt negativt om tillförlitligheten. Har iofs svårt att tänka mig att 728/735/740 manuell skulle ha sämre tillförlitlighet än t ex 328 eller 528/535/540 manuell, jämfört med motsvarande automatversion.

MVH
Ja
192
Jan Ek
728 -00
Hej Haagen

Min första 728 var manuell och eftersom jag var fullständigt nöjd med det fick även den andra bli manuell.

Roligare att köra ,bättre aceleration,plus att den drar mindre soppa och dessutom lättare att få hem den om man skulle stopp längs vägen (vilket jag ser som ett plus eftersom jag föredrar att meka själv).

I sverige såldes E38 endast i automat utförande, och i tyskland är det kanske 1 på 10 som är manuella pga av tradition.

Tror inte du behöver oroa dig för tillförlitligheten. Min E23 fick visserligen ny låda när den var nästan ny ,men sen har jag inte haft något problem med lådan på 19år och 40 000 mil.

Mvh Janne

Har en 735 -97:a, manuell och tycker det funkar kanon, har iofs aldrig haft några problem med BMW:s manuella växellådor och tycker dom håller bra kvalitet.
Tvekar inte att köpa manuell även nästa gång (om jag hittar nån)
Kan bara instämma med övriga. Tycker manuell låda är kanon, den fungerar fint trots att bilen numera gått över 24,000mil.

Föredrar, kanske till skillnad från dem flesta 7er ägare, att få växla själv. Köra bil istället för att åka, känns mindre gubbigt med 6-växlad låda helt enkelt ;) Automatlådornas problem med plastkulorna gjorde ju inte direkt att man blev mindre sugen på att ta en 6-växlad.
Nästa bmw blir garanterat manuell även den.
Visa användare
8.958
acey
GT3 RS
M3 Touring
Det enda du behöver oroa dig för är att om det är svårt att sälja en automat 740 så kommer du få ännu större problem att sälja en manuell. Men pga det så bör den bli relativt billig i inköp hur som helst.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.