|
|
|
|---|---|
|
Funderar på att byta ut min MK 1, då GPS-signalen är borta under långa perioder för att sedan återkomma igen - tröttsamt. Hur mycket måste jag byta ut? Kan jag behålla videomodulen, eller måste även den bytas? Om man byter navdator måste systemet då initieras i den nya bilen? När man läser olika inlägg så tycker jag att man får olika besked - är det någon som verkligen vet vad som gäller? M.J. | |
|
MK1 Videomodulen funkar inte med senare SatNav. Däremot fungerar senare SatNav utmärkt utan videomodul. Systemet behöver inte initieras. Jag har en MK3 i min som när man kollar är kodad för en E39 med helt annat chassinummer. Den funkar utmärkt ändå. Det du behöver som minmum är en adapterkabel samt samt en Mk3 el Mk4 navdator. Är inte säker på om en MK2 eller MK2i är fullt lika smärtfritt att uppgradera till. Mvh Björn |
|
|
Tack för svar Björn! Har Du hoppat över TV-funktionen i och med att Du bytte till MK 3, eller skaffade Du en annan videomodul? Är det någon annan som har erfarenhet av att uppgradera från MK1 till MK2? M.J. |
|
|
Inga probs! Jag skaffade faktiskt en ny TV-modul för att jag trodde att det behövdes, och den sitter monterad men TV-tittning i bilen är inget jag kan påstå förekommer särskilt ofta. Med adapterkabeln inkopplad men TV-modulen urtagen fungerar allt precis som det ska. Det är faktiskt hör och häpna äkta plug-n-play. Med tanke på att MK2/MK2i kostar nästan lika mycket som en MK3 på eBay så ser jag inte mycket vits med det. Det är de nyare MK4 DVD navdatorerna som betingar de höga priserna och gör MK3 relativt billiga, jag behövde bara ge ca 2,500 kr för min. Måste väl erkänna att jag är lite småsugen på Mk4 och 16:9 men allt fungerar så bra att jag inte kan motivera utlägget på uppåt 15,000 kr när jag redan har ett fullt fungerande system. Däremot skall jag uppgradera mitt Mk3/4:3 system med en RDS-radio med TMC mottagare i. TMC gör att Navdatorn kan välja vägar med minst trafikstockningar med hjälp av rätt kart-CD. Det borde inte kosta mer än 2,500 kr och är något jag lär ha mycket mer glädje av där jag bor. Mvh Björn |
|
|
Otroligt att höra att Plug-n-play verkligen fungerar!! Om jag förtsått allt korrekt så behöver man alltså ta bort GPS-modulen, byta TV/video-modul och radiomodul (med TMC) samt skaffa en adapterkabel från BMW för att få allt att fungera med MK3. Är det något annat? (Jag förstår att det räcker med att byta navdatorn för att få navi men det känns trist att inte nyttja allt det som sytemet klarar av om man ändå ska ge sig på att uppgradera systemet). TV-modulen i MK1 kan man ju anpassa så att den visar bild även över 3 km/h. Finns motsvarande sätt att ta bort spärren i MK3? M.J. |
|
|
Hur vet man vilken videomodul man skall köpa? (Det måste väl vara en som suttit på en MK3 eller senare, korrekt?) Ser man det enkelt på artikelnumren eller är det på samma sätt som med 16:9 skärmen; det finns 17 olika artikelnr för i stort sett samma pryl? /Marcus |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.