|
|
|
|---|---|
|
Har installerat DVD, TFT samt en fm-modulator för att få ut ljudet genom bilstereon. Nu får jag störning i ljudet som ökar i takt med gaspådrag, har sökt här på forumet ang. problemet och då talar ni oftast om anslutningen till minuspolen. Är det alltid minuspolen som orsakar problemet? Hade lite av den effekten innan jag köpte DVD, då jag körde genom bärbar dator, som fick ström genom ciggkabeln. TFT-skärmens får sin ström genom ciggkabel oxå! | |
| Det finns störningsfilter att sätta på plusmatningen oxå. Kanske kan hjälpa. | |
|
Klassiskt problem vid flera enheter i bilar: Jordslinga som gör att det blir generatorstörningar i förstärkaren. Man kan säga att det delvis har med minuspolen att göra bereonde på att enheterna får minus (jord) från flera håll. Jordavbrottsenhet (jordisolator) på lågnivåkablarna brukar lösa problemet galant. FP |
|
|
folke! det var överkurs för en amatör, kan du beskriva det enklare? Letade på Elfa efter (jordisolator) men fick inte upp något, var hittar jag det? |
|
| Lågnivåkablar är endast till slutsteget!? Jag har inget! | |
|
Pratade med MDS de var till 90% säkra att det berodde på att kablarna mellan DVD och TFT-skärmen, samt stereon var ihopbuntade för nära varandra. Ska prova att separera dem, roligt att utan han visste vad jag hade för bil, nämnde han just att: -BMW är extra känsliga för detta. Han sa oxå att "det är sällan man behöver något filter eller liknande, det räcker att en kabel har hamnat för "nära" känslig elekrisk utrustning"! |
|
|
Jordisolatorer finns hos alla välsorterade billjudsshopar. De sätts på lågnivåkablarna men dessa behöver ju inte nödvändigtvis gå till ett slutsteg, de kan lika gärna gå mellan andra enheter, t.ex mellan cd-växlare och huvudenhet osv. MDS är ute och svamlar om de blandar in bilfabrikat med t.ex störningar mellan TFT-skärm och närliggande LF-kablar. Svårt att bedömma mera utan att höra och undersöka lite mera. Om störningen följer motorvarvet som det skrevs tidigare så är det inte så logiskt att det härstämmar från TFT-skärmen eller hur? En jordisolator är inget filter utan som namnet säger, den skiljer galvaniskt jordpotentialen mellan olika enheter för att hindra störningar, visste inte MDS detta? Det är i realiteten mycket sällan som störfält mellan olika kablar ställer till problem, trots att många hävdar detta och säljer svindyra skärmade kablar osv. Om överföringen är väl anpassad så skall det mycket till för att störa ut signalerna i fordon med 12V-system. FP |
|
| Ok, jag har lokaliserat det till FM-modulatorn, men inte separerat kablar ännu. Så det är väl där jag får börja!½ | |
|
Folke, jag vill inte hacka på dina kunskaper på något sätt, dom är förmodligen dom mest omfattande på detta forum! Men nog kan man många gånger få bort alla generatorstörningar genom att dra en välskärmad (dyr) lågnivå, istället för en billig skitkabel? Det funkar dock inte jämt, men ofta! |
|
|
Visst är det säkert så, störningar kan uppkomma och elimineras på flera sätt. Dock måste man skilja på elektriska och magnetiska fält och de elektriska blir av naturliga skäl inte så speciellt höga i en 12V-installation, undantaget runt tändkablar möjligen. De magnetiska fälten kan bli märkbara runt vissa kablar, dock inte just den grova kabeln till batteriet i normala fall vilket ofta hävdas. Sen får man gå på djupet med fysiken lite, då ser man att magnetiska fält inte kan skärmas av ett dugg med skärmstrumpor av koppar, alu och vad man nu använder, oavsett om det är dyra trippelskärmade eller vanliga standard. Helt oskärmat är kanske inte att rekommendera men med välanpassade överföringar så tar sig inte störningar in så lätt som man många gånger tror. Ett exempel är t.ex det vanliga telenätet som har kilometervis med oskärmad kabel i byggnader och ute i näten, många gånger tillsammans med elkablar osv. Nivån på talsignalerna i dessa oskärmade trådar ligger runt 300-700mV och det funkar ju eller hur? I bilarna hissar man upp nivåerna till flera volt och visst kan det hjälpa till ibland men bättre är att söka källan till ev. problem. I installationer med utbredda jordplan som bilchassier, båtar, flygplan, byggnader med stora metallstrukturer osv är det mycket vanligt med oönskade jordslingor, tyvärr hjälper inte skärmning alls mot detta problem, det kan även vara källan till problemet, dvs skärmen skall inte jordas mer än i punkt, alternativt måste man sätta in jordisolatorer. FP |
|
|
Folke, du hade rätt med Jordisolatoren. Allt (nästan) vinande försvann! Har köpt en sådan idag. Tack för hjälp. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.