AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

7-Serien
1.679

förstört bilen eller

bm
270
bmwkillen740
525 -77 6:a
750 IAL -88
jag råkade av misstag tanka 95 oktan bensin i min 525 tDS det blir inget fel i dieselbilen ??? händer det om man blandar diesel och bensin tillsammans vad kan hända??
Jag har bara erfarenhet av att någon (inte jag) tankade en 13-bil med diesel i lumpen. Sen kördes den mellan Revinge och Ystad, killen som körde tyckte de var skumt att bilen blev mer högljudd och satte därför på sig hörselskydden :)
Den motorn skar/rasade lagom tills han var framme, och volvo bygger allt som oftast ganska tåliga motorer.

Beroende på hur mycket bensin du tankat, rör de sig om någon liter så lär de inte vålla några problem men är de de full tank så skulle jag inte köra en meter förrän tanken blivit tömd.

Var god att bruka sökfunktionen!
Länk
bm
270
bmwkillen740
525 -77 6:a
750 IAL -88
det rörde sig om 8 liter men om jag tankar fullt idag med diesel så blandar det ut sig eller vad tror du
Det låter som ett gränsfall, vad rymmer tanken? 70 liter?
Jag har fått för mig att dieselmotorer är mindre känsliga för bensin än tvärtom.
De finns en dieselmekaniker på forumet som du kan fråga
Länk

Han lär kunna besvara din fråga, med hög sannolikhet.

Var god att bruka sökfunktionen!
Länk
MT
5
MT
525-tds-92
enligt bmws instruktionsbok kan man blanda i upp till 30% bensin vintertid så det går nog bra på sommaren också.

Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Om du fyller upp med diesel är det nog ingen större fara.
Det som främst kan hända är att blandningen inte vill självantända lika lätt = lägre effekt.
Vintertid brukar man som bekant blanda i bensin eller fotogen i diesel för att förhindra att den fäller ut parafin när det blir riktigt kallt.

Om man däremot tankar diesel i en bensinbil kommer motorn att spika kraftigt = stor risk för motorskador.

Motorstyrningen i bensinmotorn klarar nämligen inte att reglera ner tändningen så mycket som skulle behövas om man får för mycket diesel i bensinen.

Mvh

BMW – Weltmarke aus München!
K.
151
K.N.
525iA Touring -93
Problemet är väl egentligen att pumpsmörjningen sköts av dieseloljan medan bensin inte smörjer så bra. Men fråga inte mig hur mycket man kan blanda i utan att något tar stryk. Kanske vore läge att hälla i lite tvåtaktsolja?

Vorsprang dürch Wirkungsgrad.
Trodde en disel bil varva till döds på renbensin? Har hört dock att gamla dislar brukar man få tanka lite bensin i för att det ska gå pga dåligt komp. Har hört om skräck exempel på upp till 50% på 70:talet på gamla taxi dislar. Vet dock inte om det är skröner.

Annars så kan jag hålla med johan:s beskrivning av vad som händer med disel i en bensinbil, ny V70. Volvo sa att det bara var att köra. Gick cirka 3mil, sen sa elektroniken stopp.
Visa användare
571
Jonte_smte
325IK -87
325IM-88 turbo
325-91 turbo
ojjj då!!!!det låter ju inte bra....vem som helst kan glömma bort sig vid macken...!!!!

///325///
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.