AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
917

Är min koppling på väg att ge upp? eller

Köpte en 320i (-98) för ett tag sen. Antingen är kopplingen på väg att ge upp eller så är jag en slarvig/usel bilförare (vet inte vilket jag hoppas på).
När motorn är kall så har jag ibland haft problem att få i ettan :
*Ibland blir det knak å brak om jag inte trycker ner kopplingen ordentligt
*Ibland hoppar den helt enkelt tillbaka från ettan till neutral

Kan det här bero på att jag ofta är lite stressad och okoncentrerad och därför inte är 100 på att jag:
*Trycker ner kopplingen ordentligt
*Lägger i ettan ordentligt (dvs "hela vägen")

Normalt tar kopplingen förhållandevis högt och pedalen känns sladdrig i sidled (sladdrigheten har jag fått förklarat för mig här att den kan bero på att bussningar behöver bytas i pedalen)

Tacksam för synpunkter
Svårigheter att få i ettan kan bero på slarv med oljebyte till växellådan. Byt olja i lådan och se om det blir bättre.

mvh//Kristoffer
BMW CS (Syd) #4918
Om de nu bara är 1:an som är svår att få i så har de nog ingenting me koppligen att göra,då skulle du känna de när du lägger i andra växlar oxå...
kanske kan va en lite kass synkning på 1:an?
Har även lite svårt att tro de skulle bero på oljan i lådan,men de är ju värt att byta å se iaf.
Annars kan du ta upp de på nästa service så kan dom ta en titt på det.
Provar att byta olja och hoppas det räcker... Verkar som om det bara går loss på ett par hundringar även om en verkstad gör det (Haynes kommer inte förrän nästa vecka).

Den skorrar (endast ibland och endast när motorn är kall) när man lägger i ettan och även nån gång när man lägger i tvåan (från ettan). Ett par gånger har den hoppat ur ettan och hamnat i neutral. Hoppas det inte är synkningar - verkar besvärligt...
Den servades för ca 300mil sedan (dvs precis innan jag köpte den). Endast insp1 dock
Al
543
Alpina B8
Alpina B8 -96
Alpina B6 2,8
M3E30
Sannolikt så är det synkringen och det är förmodligen inget du kan fixa med hjälp av Haynes tyvärr

***BMW ägare är nutidens arrendebönder i försäkringsbolagens feodalsamhälle***
Suck. Har sökt runt lite här nu (betydligt lättare när man vet vad man letar efter) och det låter mycket riktigt som om det är synkringarna som är slitna.

Har inte riktigt fått nån uppfattning om vad det kostar att byta låda (utgår från att jag lika gärna kan byta hela skiten). Typ 2000 för arbetet men vad får jag betala för lådan- ny resp beg?
Nån i Stockholm (helst södra delarna) som rekommenderas för sånt här?

Tror ni det går att få ut det här på maskinskadeförsäkringen (den gäller 500mil till...)?

Snopet- bilen gicks igenom av verkstad innan köpet just för att slippa sånt här...
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.