AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Bilstereo Navi Tele Ljud Larm
1.402

Värför låter baslådan dåligt?!

Visa användare
371
Sharifhan
528iM E39 -00
520i E39 -98
Nu har jag kopplat en baslåda på 2st 10" på bakhögtalarna på min E39, och ett slutsteg emellan. Men det låter som om bakhögtalarna inte får tillräckligt med ström nu, både dem och även basarna låter dåligt, skarrar och "gnistrar", precis som om de vore sprängda, men jag vet att de är inte det...
Jag har provat både mono- och stereokoppla, med och utan lågnivå filter, tom med och utan galvanisk avskiljare(som Hasso rekommenderade) men ingenting hjälper...
Är det nån som vet? Vore mkt taksam!

BMW 4ever
Länk
ja
294
ja73
530dA X-drive Touring -13
Låter det bra om du kopplar bort slutsteget och basarna?
Om du kört utan galvanisk avskiljare till ett slutsteg som jordar ena sidan av signalen finns det risk för att bakhögtalarnas förstärkare gått sönder.

/Jonas
Bl
211
Blackrose
520iA Touring -93
Hur har du kopplat?? 2 basar på bakhögtalarna med ett slutsteg emellan???? Högnivå in i steget??
Annars är ju det klassiska att det får för lite ström. Rejäl matarkabel/jord??
Visa användare
371
Sharifhan
528iM E39 -00
520i E39 -98
Asså jag har tagit el från båda bakhögalarna in i slutsteget, därifrån har jag kopplat ihop basarna tillsammans(parallellkopplat?) och kopplat till slutsteget på "bridge" för monoljud och mera effekt. Jag har oxå en galvanisk avskiljare in till slutsteget, men det låter i alla falll för j...t, jag märkte bara att det låter lite bättre om bara har ena sladden in i slutsteget(L eller R), inte båda två, varför fattar jag inte, jag har ju 2 plus på ena och 2 minus på andra från högtalarna...

När jag kopplar bort slutsteget och baslådan så låter det bra igen, men så fort jag kopplar in slutsteget igen, blir det samma sak, ett "sprängd ljud" både i högtalrna och baslådan, låter fruktansvärt...

BMW 4ever
Länk
bu
294
buffy11
525:92 touring brokatrot
? el från högtalarn till basarna samtidigt förstår inte,jag har ett 4 kanal till fram å bakre högtalarna å 2kanal till lådan.

Bl
211
Blackrose
520iA Touring -93
Har du högnivå in på steget då? Annrs förstår jag att det låter illa!!!
Man kan inte köra in högtalarsignalen in i steget (om man inte har högnivå in, sällsynt på nyare steg då det inte blir så bra, man förstärker då även "oljud") Koppla lågnivå från stereon in i steget så ska du se att det kommer att låta bra!
Lo
8
Loterus
525I -93
jupp jag kör oxå med högnivå in i slutsteget för tillfället medans jag väntar på en ny huvudenhet som har lågnivå utgångar.. låter inge vidare men bättre än inget iaf..
Visa användare
371
Sharifhan
528iM E39 -00
520i E39 -98
Aledningen till varför jag har ström samtidigt till bakhögtalarna och baslådan är för det saknas lågnivåutgång på E39:ans originalstereo.
Det går att justera låg- och högnivå utgång på slutsteget, så jag har nu justerar så mkt det går, det blev lite bättre, men fortfarande lite missljud ibland, på hög volym. Jag får väl nöja mig med låg volym eller byta hela stereon...

BMW 4ever
Länk
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.