AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

7-Serien
556

POFF från motorrummet

sk
323
skåne
F07 530d GT -10
Hej igen!

När jag ändå är igång måste jag få berätta om en ganska obehaglig händelse härom dagen.

Jag gjorde en fullgasacceleration i sportläget på en påfart till en motorväg. När jag kom in på motorvägen med en hastighet "något" över gällande sa det "POFF" från motorrummet och såg jag via backspegeln en massa vit rök a la ånglokomotiv efter bilen. Tvär inbromsning och stopp vid vägrenen. När jag öppnade motorhuvet ångande det för fullt kring motorn och sikten var nära noll.

När det hela efter en stund lugnat ner sig och sikten var bra upptäckte jag efter lite sökande, att en vattenslang fram till värmeventilpaketet på torpedväggen hade lossnat och sprutat kyl/värmevatten över motorn och ned på avgasrören. Därav den kraftiga rökutvecklingen.

En närmare undersökning visade, att en av nipplarna på värmeventilpaketet hade brustit ca 5 mm från paketets hus vid inloppet till hjälppumpens rotor. Resten av nippeln satt kvar i slangänden! Nipplarna är av plast och är gjutna i ett stycke med huset.

Med stor möda lyckades jag bl a med hjälp av en extra slangklämma göra en nödlagning, så att jag efter vattenpåfyllning (jag råkade faktiskt ha dricksvatten med mig i bilen) kunde ta mig sakta hemåt.

Jag försökte först limma ihop nippeln igen, men det fungerade inte alls. Den gick av direkt igen. Antagligen inte tillräckligt rent eller för "fet" plast för limmet.

Då gjorde jag istället så, att jag stack in en 15 mm stödhylsa av koppar (som man normalt använder inom VVS för installation av kopparvattenrör) från nippeländen, förbi brottet och in i "stumpen" (nippelns innerdiameter ca 16-17 mm) och fixerade hylsan med Plastic Padding. För att hylsan ändå inte skulle lossna borrade jag ett 1 mm hål på tvären genom "stumpen" och stödhylsan och förde in ett stycke pianotråd som låstes med PP. Sedan pressade jag slangen med mellanlägg av tätningsmedel över hela nippeln, varefter slangklämman drogs åt.

Hittills verkar det hela fungera bra!

Orsaken till "haveriet" kan jag bara spekuleri i. En möjlighet är att den ena änden av slangen är ansluten till motorn och att slangen genom motorns vridning pga det stora vridmomentet vid acceleratioen utsatts för någon slags påkänning som fått den andra slangänden att bryta av den kanske redan många gånger inna påverkade nippeln (utmattning av plast?).

Långsökt? Någon annan rimlig förklaring??

Hälsningar

LF
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.