AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
637

Olja till 525-91 24v.

Dax snart för oljebyte. skulle vilja veta vad för märke, beteckning, osv. jag bör tänka på. Nåt man ska se upp med? Hur mycket olja går det åt??

Tack på förhand
St
11
Stender
523iA -96
Köp Biltemas helsyntet 5-50. Kanonolja för endast
180:-/4 lit. Jag har använt den i mina bmw:s länge.
Även min chippade Porsche turbo accepterade oljan.
Enligt inofficiella uppgifter är det exakt samma olja som Mobil 1.
Köp dock filtret på BMW.
6,5 liter med filterbyte vill dom ha.
wo
27
wozny
535-91
Ja köp helsyntet. Sen valet av olja är som någon tidigare skrev i detta forum, som religon. Det finns nog många som har åsikter i denna fråga. Mina råd är följande:
1. Helsyntet
2. Satsa på en lättflytande olja om din motor är i bra skick (0W-40. 5w50 är exempel på lättflytande olja)
3. Är motorn lite sliten eller du kör den mycket hårt, välj då en lite tjockare olja.(15w-50 är ett exempel på en tjockare olja.
4. Byt olja ofta max 1000 mil eller 6 mån. ( korta körsträckor där oljan ej hinner bli varm förkortar bytesintervallen och tvärtom.
5. Byt filter ofta, minst vid varje oljebyte.

Själv kör jag med Mobil 1 0w-40 till min 535 a.
Men som sagt om detta ämne är inte det sista ordet sagt

eddie
Ja bytte olja i min 525:a 92:a.På pappren står de 5,75liter i Bmw sa dem från 5,75 - 7liter.Men ja fick bara plats med 5liter.Kan de bero på att ja tömde oljan o satte på muttern och sen tog av oljefiltret???

Montana
Visa användare
8.973
Anders S.
F11 520dM -12
F20 118dM -12

Vill bara klargöra att Mobil 1 och Biltemas olja inte är samma olja som Stender hört. En helsyntetisk olja och bytesintervaller beroende på körsätt är ett gott råd i alla fall.

Mvh
Anders S.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.