|
|
|
|---|---|
| Som rubriken säger, när fick 330 6 växlar istället för 5? Exakt vid vilken månad kom bytet? | |
|
i samband med faceliften våren 2003. Var god att bruka sökfunktionen! Länk |
|
|
Faceliften på coupen alltså, Maj har jag för mig att de var. Var god att bruka sökfunktionen! Länk |
|
|
Svar på 2 minuter runt midnatt är stabilt. :o) Wendtan: Hur upplever du den 5-växlade lådan? Känner du att du saknar en sjätteväxel? Tänker vid sträckkörning på motorväg tex när det gäller surr? Känns spontant lite snålt med 5-växlar på en bil som 330, men man är väl uppslukad av hysterin när det gäller växlar, snart är väl sju standard. |
|
|
acey: varför endast 330 tänk på alla M3E46 har sexväxlad låda och ja det är alltid bra med en extra växel |
|
|
Jag kan säga såhär, bilen varvar ut på 5an om hastighetsspärren är borttagen, så en 6e växel är klart befogad. Bilen är ganska lågt växlad, inte så att jag tycker den är surrig, men den varvar strax under 3000 rpm vid 120. Vid jämn gas låter motorljudet väldigt väldigt lite, mest däcksljud man hör då faktiskt. Draget ovanför 130 är imponerade. De finns en video, som jag länkat till där en 330 acclererar 0-250. Växellådan är underbart exakt och har lagom motstånd, VÄLDIGT mycket bättre än både min e36 323 samt e46 328an. Framförallt när de gäller tighthet och känsla. Jag har kört den sexväxlade varianten några gånger och de kändes som att man inte använder 6:an i svensk trafik såvida man inte ligger på farthållare i motorvägsfart. Lådan isig kändes kalas, och vem tacker nej till en extra växel? Var god att bruka sökfunktionen! Länk |
|
|
Wendtan... var det SMG lådan då eller? Det är jag otroligt sugen på... antingen 330 SMG eller M3 SMG... troligen blir det det förstnämnda om ca 1 år... och vad är skillnaden på SMG I och SMG II ?? ---- Min Bimmer: Länk |
|
|
Starre: Mest för att konjunkturen och försäkringspremierna inte varit tillräckligt snälla mot mig ;) Samt att 330 är en bättre vinterbil. Wendtan: Eftersom jag aldrig reflekterat över om 330 är 5 eller 6 växlad så är förmodligen inte en sjätteväxel livsnödvändig. Blev bara förvånad när jag läste i annonserna att den var 5 växlad. ATCO: SMG finns det spaltmeter att läsa om, använd sökfunktionen. Kortfattat så är skillnaden som natt och dag om man jämför SMG I och SMG II. Läs Autopowers provkörning av 330i med SMG här: Länk |
|
| Fy va dumt med 6 växlar! Jag växlar oftast 1-3-5 men om jag vill accelerera mer 1-2-5, usch fy för en växel till, verkar jättejobbigt. | |
| Kallemero: Det är en vanesak, efter 20 minuters ägande av bil med 6 växlar så hade iaf jag vant mig. Använder förövrigt alltid alla växlar, iaf när man går upp genom växlarna :) | |
|
ATCO: Den största skillnaden som jag har förstått det är att SMG1 egentligen inte är en "riktig" sekvensiell låda såsom SMG2 som lägger i nästa växel redan när du är på växeln under. Jag personligen rekommenderar inte 330 med smg1 vilket är det enda alternativet som finns idag, jag upplevde lådan som sävlig och lite trött. De är guld med ett automatläge i stan, men de kompenserar inte lådans andra brister i min mening. Jag har vid 2 tillfällen provat smg2 i m3 e46 och instämmer med Acey att de är som natt och dag. SMG2 lever upp till alla förväntningarna som man har på en sekvensiell låda och lite därtill. Skulle jag köpa en m3 e46 framöver kommer den nog bli manuell ändå faktiskt :) Acey: Jag instämmer, 330 är en förträfflig vinterbil. Var god att bruka sökfunktionen! Länk |
|
|
Wendtan.. så 330 finns inte som 6vxl manuell???? =/ jjooo väl? ---- Min Bimmer: Länk |
|
|
Vad är SMG III då förresten? ;) ---- Min Bimmer: Länk |
|
|
ATCO: Jo självklart finns 330 med 6v manuell låda. Det jag menar är att den enda smg låda som finns till 330 är SMG1. SMGIII är en vidareutveckling av smgII som kommer introduceras i M5 E60. Samt med hög sannolikhet i andra modeller efter hand. Var god att bruka sökfunktionen! Länk |
|
|
Lite fakta om dom olika lådorna: SMG I: Länk SMG II: Länk Manuell 6-växlad låda: Länk Källa: BMW.se /Fredrik "Pengar gör ingen lycklig men jag gråter hellre i en BMW än på bussen." |
|
|
ahh underbart... ---- Min Bimmer: Länk |
|
|
Vad varvar en sexväxlad på högsta växeln i 140? |
|
|
Baloo: Alltså, de som är intressant är att Utväxlingen på våra 5växlade varianter på 5an är 1:1 vilket även är fallet på den sexväxlade. Så de måste verkligen räknas som "överväxel". Utväxlingen på 6an är iaf 0,85 : 1 Var god att bruka sökfunktionen! Länk |
|
|
Wendtan>>>>var finner man länken till 330zn som accelererar till 250? /D |
|
|
Dominik: Var God Länk Var god att bruka sökfunktionen! Länk |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.