AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Allmänt om bil och trafik
931

Dags att köpa lite nya verktyg/mätgrunkor mm

Jag ska just köpa lite verktyg, har snyltat på pappa tills nu men vill ha eget och pappas är inget att hurra för.
Blir en stor bahco-sats då lokala butiken har stor-rea.

Men vilka andra verktyg ska man satsa lite pengar på, alltså på vilka kan man tulla på kvaliten?
Behöver en multimeter, kan inte tänka mig att inte en digital för 79kr funkar då man oftast bara mätar spänningen över grunkor.

Skruvmejslar duger det med biltemas 10års grejer?
Insexnycklar/torxnycklar biltema 10års?
Vilka tänger måste man ha? Kvalitet?
lödkolv? Kvalitet och watt? För att byta ut saker på kretskort.
lånar tråden litegrann om det går bra? måste skaffa ny digital multimeter, duger Caltec från "classe o co" eller ska man fräsa till på en FLUKE eller ABB-mätare

___
Missa INTE konbaneträffen i H-fors den 5/9 Länk
IQ
358
IQ=pi
BMW 630Ci -07
BMW 525 AiT -08
Diverse Ducatis
Toyota MR2 -00
BMW 325 XiC -07
Vad gäller multimetrar kan jag rekomendera Fluke. De håller ett tag. Vi köper bara dem på jobbet numera, trots att de kostar mer, men man slipper ju köpa nya varje halvår.
Fast ska du bara pyssla lite hemma så räcker kanske ett billigare. Har ett Tillquist hemma som jag är nöjd med.

Man är inte paranoid om de verkligen är ute efter en.
Länk

Sök inlägg först , fråga sen! Länk ( Gammalt BMW-power ordspråk)
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Captur Intens II-19
De Fluke 87 / Tillquist vi har på jobbet kostar 5000+ moms och är inte relevanta att köpa för hemmabruk.
(Kalibrerade precisioninstrumet för att klara ISO 9000 krav)
Det duger utmärkt med digital Caltec från Clas O använder själv en sådan hemma. + att jag har en tångampermeter för likström som även den mäter AC/DC A- + en massa andra mätinstrument, CO mätare mm.

///MVH Hasso
Länk
Jo jag vet att man ska söka men jag hitta bara Vilka märken som är bra, jag vill veta sånt som.

Behöver jag verkligen 3 olika sorters polygriper vilken kvalitet på dem.
avbitare, vilken storlek, lödkolv vilken watt mm mm.

Ingen orkar ju såklart skriva upp alla verktyg man behöver men ett litet tips här och ett tips där..
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
När det gäller just avbitartång, satsa på en lite dyrare av känt märke (t ex Bahco eller Knipex) för billigare avbitare brukar ha ganska dålig härdning i stålet.
Samma sak gäller för skruvmejslar av olika slag. Där är det nog vettigt att gå upp i prisklass för att få ordenlig härdning. Sönderdragna skruvmejslar och likaledes skruvar gör ju ingen glad...

Annars är det som alltid med verktyg, desto mer frekvent du kommer att använda ett verktyg, desto högre kvalitet bör du satsa på.

Jag har t ex personligen bara en ganska billig polygrip i min verktygslåda eftersom det är ganska sällan jag använder en sådan, men samtidigt har jag några bättre små tänger i olika modeller från Knipex/Bahco, då jag använder dem oftare.

Håller med Hasso om att värstingmultimetrar som är superkalibrerade för proffs, är lite onödigt dyra för normala hobbyskruvare.
Om man undviker de billigaste multimetrarna för en hundring eller så, och går upp till kanske 500kr får man tillräckligt bra prylar.

Bacho, Sandvik, Stahlville, Snap-on och Hazet är exempel på gedigna märken med bra prylar. Men de kostar därefter...

Kamasa är oftast mer än tillräckligt för hobbyskruvare.

En del märken har verktyg i olika kvalitetsklasser, som vänder sig till olika målgrupper. T ex har både Bahco och Kamasa både dyra (högre kvalitet/finish) och mellandyra (bra kvalitet/finish) verktyg i sitt sortiment.

Mvh

BMW – Weltmarke aus München!
Kabelsax!!!!

Ett underskattat verktyg som få begriper hur mycket bättre det är än neandertalar verktyget avbitartången när det gäller att kapa kablar...

Sök inlägg först , fråga sen! Länk ( Gammalt BMW-power ordspråk)
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.