|
|
|
|---|---|
|
Är inne på att köpa en m coupe ... och vet att det har diskuterats mycket om vanosen här på forumet ... dock så vill jag veta vad symtomen till vanos problem är ...?? Hur kan jag ( är inte så meckig av mig, ) kolla upp detta utan att kolla upp den på BMW , ell ett M.test........det har skrivits här att motorn skall låta lite annorlunda ...skulle gärna vilja ha en exaktare förklaring... Tacksam för svar... | |
|
Du ser på motorn om den har vanos elelr ej. En motor med vanos har en liten utbuktning i framkant på motorn som de utan saknar. Sök på forumet, hat varit uppe tidigare med bilder. Bilen: Länk |
|
|
Thorssa: _Alla_ S50-motorer har VANOS ;) /Masten www.z3roadster.net/home_sweden |
|
|
Du får lättast begrepp om Vanosen ev k a n var på gång att lämna in, om du lyssnar lite... Gör som så att du varmkör motorn, öppna sedan huven o ställ dig eller en vän precis i framkant av motorn, där den silverfärgade lilla "växellådan" sitter. Den sitter lite på sned, med "lut" ner mot vänster fot, om du står framför bilen. varva sedan upp maskin så den passerar tex 2500-3000 varv, o släpp gasen helt. Om Vanosen börjar bli sliten så k a n det skorra precis när varvet faller och passerar ca 1500 varv...(1200-1800 varv) Det är vanligt att dom skorrar, låter lite rassligt vid just 1500 varv då. Dock så behöver det inte vara Vanosen som är dålig, kan oxå vara sliten kedjespännare/glidskena. MYCKET billigare att byta dom än att byta hela Vanosen, vilket Bmw rekommenderar att göra om fel misstänks i Vanos. Man kan oxå byta Vanosens innehåll, dvs "växellådan" som Bmw-killarna kallar det. Det är 2 st Splinesade axlar som rör sig in och ut på olika varv, varvid kamaxlarnas lägen ändras, vilket medför ändrade kamtider. Som just är vitsen med Vanos. Sen bör du kolla så att det står SACHS på Vanosenheten, helst inte RR(Rolls-Royce) Bmw har nämligen haft ett antal felande RR-Vanosar och dom byts alltid ut till SACHS vid byte. Åk in på Bmw i värsta fall o be dom köra ett testprogram/felkoder på Vanosenheten... Vet att du inte ville det, men kan vara en bra förebyggande koll bara... Men framförallt, lyssna så den inte skorrar allt för mycket. Lycka till. Mvh Kimmen. |
|
| Jo, Observera att det rasslande/skorrande ljud som Vanos kan åstadkomma, uppträder oftast endast när varvet faller... Alltså inte vid uppvarvning av motorn. K. | |
| Tack så mycket för alla svar .... | |
|
Angående Vanos & S50b32: Bettan började rycka vi konstant hastighet & eftersom man har läst allt om vanos så var det ju självklart den som hade rasat... Forskade lite vad det skulle kosta ca 15k för en utbytes + arbete (lät ju riktigt kul) men meken ville kolla först vad som var fel. Han hade aldrig varit med om att hela Vanos hade rasat så han tippade på att det skulle vara fel på någon magnetventil a`2300:- i så fall (tur att det bara är 4st) Han tog in bilen & provkörde den i datorn. Ringde mig efteråt för att berätta att det inte var något fel på Vanosen som jag hade fått för mig. Efter lite mer felsökning så kom han fram till att gaspoteniometern hade lite egna ideer om hur siemenssprut skulle uppträda.. Bytte ut den & nu spinner Bettan igen.. Z MMM Coupe |
|
|
Var och tittade på en 320-E46 (98) i Stockholm som lät förjävligt när man varvade på tomgång, det lät som motorn skulla skära när som helst och på den var det vanoset som var knas. Handlaren sa att han skulle stå för reparationen och det skulle gå på max 2500:- enligt honom. ------ Länk Länk |
|
|
Jag fattar aldrig varför inte säljaren reparerar om det är så billigt INNAN försäljning... Mvh |
|
|
rob_t_j72// Det undrar jag med. Först sa han att det inte var nåt!:) ------ Länk Länk |
|
|
Kicki: Om du tittar under powerbörsen idag hittar du ett exemplar där du slipper oroa dig för hela vanos- bekymret överhuvudtaget. Dessutom i perfekt skick. M Coupe "it´s a lot like nothing else" |
|
|
Grodan: låter som om du också har varit hos *host*Auto-Geeber*harkel* ;-) |
|
|
mbolo : fina bilder..., vad begär du för pärlan...?? var sååå nära att svika BMW-familjen och lämna den... skulle byta till en 911 c4 ( en äldre sån ), men ångrade mig i sista sekund.... : ))) |
|
|
Mbolo: "Bara till rätt köpare".. tyvärr tror jag inte att vi Z3 ägare kan vara kräsna om vem som tar över våra pärlor. Det är TRÖGT!!! att sälja nu. /Caspar Länk |
|
|
gomer/ Jag var på Arlanda Bilcenter, dock är han bra annars tycker jag, Har många fina bilar. ------ Länk Länk |
|
|
Caspar: har inget behov av att sälja just nu, men känns onödigt att låta den stå. Kommer en intressent som vill ta hand om den känns det ju som att den kommer bättre till användning än inne i ett garage.. Kicki: vet inte riktigt, men ett rimligt bud & trevlig köpare fungerar alltid ;) M Coupe "it´s a lot like nothing else" |
|
|
Vill bara tillägga några saker... Vanosen ska låta som en slagborrmaskin ungefär mellan 1500-2000 varv also inget att oro sig för... Om det däremot rasslar mycke mera metalliskt så är det ju lite kilit dock ska vanosen inte kunna "rasa" är nog mer ett utryck för vanosar som har börjat rassla riktigt mycke.. Om du hittar en som är tyst o fin i vanosen o diretkt byter till enda godkända M oljan Castrol TWS 10-60 så kommer den garanterat att fortsätta vara tyst... Har en 10 år gammal RR vanos som rullat nästan 10000 mil o låter hur fint som helst men där har endast varit 10-60 olja sen bilen va ny.... Herr Ober, ein Autobahn bitte! |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.