|
|
|
|---|---|
|
Hej alla, Måste installera ett larm i bilen, och det snarast. Vilket larm skulle ni rekommendera? Vill såklart helst att det styrs med den befintliga fjärren till c-lås. Har kollat på olika fabrikanter men blir inte riktigt klok på immobilizers och andra termer som de slänger sig med. Någon? MVH | |
|
dum fråga: kan man efterinstalera BMW original larm? För resten hade inte du larm på originalutrustningen? trodde att alla coupe hade det? ____ Supercharger: Less stressful, more exhilarating! |
|
|
Tomas: BMW originallarm går att eftermontera. Jag trodde också att alla coupéer hade det som standard... :/ /Masten www.z3roadster.net/home_sweden |
|
|
Jag trodde inte det fanns centrallås i nyckeln om man inte har nån form av larm... dom som inte har larm i Z3 har nämligen en annan nyckel. Kolla upp så du inte har larm... man kan utrusta larmen olika så du kanske har larm men bara med glaskross eller nåt sånt. Det kan dom kolla på BMW när dom pluggar in datorn i bilen vad du har för utrustning på ditt larm.... och om du har larm. /Magnus |
|
|
Kan starkt rekommendera Cargard T170C. För mer information se ---> Länk MVH / Jacob |
|
|
Hej alla, tack för infon. Kan man se själv på något sätt ifall man har larm? man tycker ju att det borde finnas något synligt utifrån så att eventuella busar blir iaf lite fundersamma direkt. Min bil ser helt clean och inbjudande ut... :-/ Annars blir det väl att gå till BMW och vara ännu en dum kund som inte vet någonting om bilen.. Om det visar sig att jag har tex bara glaskross larm, vad skulle en rimlig larm-nivå vara? funderar själv på glas/dörrar/huv och eventuellt en tilt-sensor ifall nån börjar jacka upp bilen? Om jag inte har något larm alls, vilket märke är pålitligt, samt vet ni om någon bra firma i Solna/Sthlm:s trakten som är duktiga på att montera? Har kollat på Cargard, men deras konfigurationer känns lite väl stora, har redan startspärr t.ex... skulle bhöva en mindre del av deras larm erbjudande. MVH / gomer |
|
|
gomer: Om du har larm så ska det finnas en liten lampa som blinkar rött när bilen är låst, antingen sitter den på samma panel som knapparna för stolsvärmen och AC:n eller så sitter den mellan stolarna, bakom det längsgående förvaringsfacket. För att prova om du har ett fungerande larm kan du låsa bilen med fjärrkontrollen, sedan låser du upp den med nyckeln i dörrlåset och öppnar dörren. Då ska den börja tuta/pipa! /Masten www.z3roadster.net/home_sweden |
|
| Mmm.. har kollat och checkat. Inget larm.. då är frågan : Orginal eller en annan leverantör av larm? | |
|
Orginal lär ju vara lättare att sno för det riktiga proffset... Då vet De ju hur allt sitter och fungerar.. /Caspar Länk |
|
|
Det lutar åt ett Cargard T70C som installeras av Streetsound i Upplands Väsby. 4000 inkl. installation. Något jag bör beakta eller omvärdera innan jag bokar installation? |
|
|
Kollade faktikst upp larm till min E46 i går, borde vara liknande situation för z3'orna... BMW-original - ca 8000:- (nånting om att dra om kabelstammarna...) Sommar-rea på Defa (tror jag det var) - 3000:- Hade ett CarGuard (kommer ej ihåg modell) på z3'an jag hade förra året. En brutalvariant med både rörelsedetektor & GSM. Helnöjd :-) Man är inte paranoid om de verkligen är ute efter en. |
|
|
Har man inget org.larm, sätter man inte heller i ett. Som IQ säger har Defa mkt fina lösningar och paket, garanterat bättre än BMWs egna larm, i alla fall om man tittar på E36/Z3. Ny hemsa, i betastadie: Länk |
|
|
Gomer, du har inte funderat på att larmet kanske finns där och är trasig? I en Coupe så sitter larmdioden mellan stolarna. Du har en platta med 3 platser för kontakter där. en av dem borde vara lysdioden för larmet. det buktar ut lite så det är lätt att identifiera den. Oxå: om du testar enligt vad Masten säger så ska du vänta lite efter att du låst bilen innan du låser upp med nyckel. det tar någon minut innan larmet aktiverar sig. annars det bästa testet det är att ringa BMW uppge ditt chassinummer ( funkar väl med reg nr oxå nog) och fråga om larm fanns på utrustningslistan. I vilket fall som hälst. frågan i tråden lyder om rekommendation till larm. jag rekommenderar GPS sändare som komplettering till larm. är ute på jakt efter någon själv. ____ Supercharger: Less stressful, more exhilarating! |
|
|
z3c: det är blankt.. finns inget larm, konstigt nog. Har testat det som Masten föreslog just imorse. Det enda som hände var att allt låstes upp. Kolla på Cargard:en, den har positionerinsmodul som tillval vad jag tyckte mig se. Är inte GPS lite overkill? Z3c känns inte som någon bil som stjäls för att forslas ut ur landet, utan snarare som en bil som nån snor för att race:a sönder, då känns det som att när man har hittat bilen med GPS:en så är det redan försent.. ..eller är jag helt fel ute? Det jag tänkte mig var glaskross/dörrar/huv samt nivå sensor som tillval för att larma om nån försöker sno fälgarna.. |
|
|
Eftermonterade larm i min och BMWverkstaden tyckte DEFA var ett bättre val än BMWorginal till E36. Är nöjd med mitt DEFA. Glaskross, coupe-sensor, dörrar och huvar, lutning och GSM-larm är min rekommendation. /Patrik, 325i cabrio -94, BMW CS 4096 Länk |
|
|
Glömde säga:du kan använda friendfinder (tjänst hos Telia) för att positionera din bil om du har en "påslagen mobil" i bilen (t ex GSM-larmdosa med telia-SIM i). glöm inte "para" ihopa bilens telefon/gsm-larm med din fick-mobil innan stöld. Begränsning: funkar bara inom Telias täckning i Sverige och precisionen begränsad till något 100tal meter men det kan ofta räcka för bilar är ju oftast på en väg. Tele2 tog ruskigt betalt för positioneringstjänst tidigare (både månadsavgift och dyra sökningar). /Patrik, 325i cabrio -94, BMW CS 4096 Länk |
|
|
Innan du bestämmer vad du ska ha för larm kan det vara värt att kolla upp om Cargard/DEFA/originallarmet är godkänt av ditt försäkringsbolag. Senast jag hade inbrott (inte i Z3:an tack och lov) har jag för mig att jag slapp självrisken för att jag hade ett godkänt larm. Tror inte att originallarm brukar vara godkända av försäkringsbolagen...? |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.