|
|
|
|---|---|
|
Byter man dessa komponenterna under tryck eller gör man systemet trycklöst på något vis innan ? Iofs så kanske det inte ligger så mycket soppa i slangarna så man behöver oroa sig men ändå :) Tips ? // Mvh Andreas Min 528i Touring Länk | |
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Honda CB 650-82 Captur Intens II-19 |
Bränslefilter lossar du bara klammorna och byter och , lite bensin kommer det, men inte nämnvärt mycket vänd pilen åt rätt håll. Bränsleregulatorn ?? vad är bekymret , svårtstartad med varm motor ?? ///MVH Hasso Länk |
|
När jag bytte bränslefilter tog jag bort bränslepumpssäkringen under gång, precis som det står i Haynes för att få lite mindre tryck, är tveksam om skillnaden blev så stor... Mvh |
|
|
Hasso: Motorn blev över en natt lite orkeslös. Den startar och går hur jämt och fint som helst, men den saknar "klippet" den hade innan. Inga fel är loggade i datorn så Förenadebil mättre bränsletrycket. Det låg på 2,9Bar istället för 3,5 vid tomgång. Vid last så ökade trycket från 2,9Bar till 3,5, den borde ha ökat till 4Bar sa dom. Bränslefiltret bytte jag innan ikväll fick inget tillfälle att testa om det hjälpte. Bränsletrycksregulatorn verkade bökig att byta så det lämnar jag nog in :) Har du några andra förslag på vad som kan vara tosigt ? // Mvh Andreas Min 528i Touring Länk |
|
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Honda CB 650-82 Captur Intens II-19 |
Ja du, arbetstrycket är 3,5 bar +- 0,2 för regulatorn och pumpen specas till 3,5 bar.' Undrar just om de tryck som mättes ska göra nån större skillnad vette sjutton, men det är ju möjligt att verkligheten inte stämmer med de specade värdena. Mekaniskt kärvande Vanos. skit eller smuts i regleringsventilen, dålig anslutning på Vanosens solenoid, En katalysator som håller på att ge sig ??? En luftmängmätare som inte är hundra ?? (ger ingen felkod i DIS under normal kontroll expertmode läge ska visst krävas) Heller hade du lånat en 540 dagen innan :)) ///MVH Hasso Länk |
|
Vanosen fungerade enligt DIS sa dom, vet iofs inte hur ingående dom undersökte det. Om det inte hjälper med regulatorn så får dom snoka vidare :) Tack för tipsen, jag fyller på i tråden när dom har redat ut problemen. // Mvh Andreas Min 528i Touring Länk |
|
| Har du kontrollerat bränslepumpen. Att bränsletrycksregulatorn går sönder är ganska ovanligt. De brukar läcka i vakuumanslutningarna om den är kass. | |
|
Pumpen är inte kollad, jag tänkte börja med att byta dom delarna som var billiga först :) Jag tycker mig faktiskt ha börjat höra pumpen, mest vid en jämn hastighet av 110-115 km/h så låter det som ett svagt tjutande. Tryckregulatorn dömde förenadebil ut, så dom får byta den först. När bilen provkördes av en mekaniker första gången så sa dom "din bil går som den ska", tur att man har klart för sig att så inte är fallet :) Ett annat fenomen som jag tycker mig ha är att om jag ligger på ett varvtal runt 3500-4000rpm och ger fullgas så "segar" bilen en hel del, om jag däremot inte ger fullgas utan gasar lite långsamt så sticker bilen på bättre. Detta är inget jag har tänkt på förens nu, det kanske rent av ska vara så :) // Mvh Andreas Min 528i Touring Länk |
|
Luftmassemätaren, gasreglage överförning, kärvande bowdenvire till ställmotorn för ascreglering. Men börja med bränslet du. ///MVH Hasso Länk |
|
Är jag mycket snett på det som tar bränslet först ? // Mvh Andreas Min 528i Touring Länk |
|
Nej man måste börja nånstans när det inte finns några felkoder, kan tänka mig att en katalysator som innehållet har börjat röra på sig i början innan den ger upp , kan ju även strypa till avgaset en aning till att börja som du beskriver hur du upplever bilen, för att sedan ge tändningsmissar som registreras som felkoder när den täpper till ordentligt över 4000 varv.Men det är mest en fundering. Men är det bränsleregulator eller pump så är det nog den "billigre" varient av fel . Pumpar har gett upp, men tryckregulatorn kommer jag inte ihåg att någon bytt på E39. ///MVH Hasso Länk |
|
Hasso: Jag har samma tendenser med orkeslöshet på min 528'a. Framförallt på låga varv. Ger kärvande VANOS några felkoder i DIS'en? / HB |
|
|
Hej Fick du din bil att gå bra igen , jag har liknande fel på min. MVH Janne |
|
|
Janne: Jag gav upp/gick vidare efter att ha bytt en massa delar utan att jag var riktigt nöjd med det. Jag bytte Fuelrail, tryckregulatorn, bränslefiltret, LMM, diverse bränsleslangar samt en hel hög med packningar. Det som stog på tur var nog bränslepumpen men jag blev avrådd pga att den fungerade som den skulle enligt en duktig mekaniker. // Mvh Andreas Min 540i6 Länk |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.