AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
408

Spindelledsbyte E30 318i

Kid
Hur f-n går man tillväga vid ett sådant byte?
Lika bra att lämna in på verkstad och vad tror ni att det kostar då?

Har köpt yttre spindelled och vänster sida behöver bytas (fick 2:a på bes).

Vilka verktyg behöver jag?

/Kid and his aimee
BMW 540iA - 93
BMW 318i - 85
Länk
Länk - min site.
Gu
1.310
Gunneriusson
318dx touring -15

I3s -22

Fordson Gigantic -55?
Några olika fasta nycklar är det ända som behövs. Möjligtvis även en rörtång eller liknande för att klämma fast konan så att den inte snurrar när du skall ta bort den gammla. Räkna antalet varv som du måste snurra ut den gammla när du tar bort den. Snurra sedan in den nya lika många varv så kanske du slipper göra en framvagnsinställning sedan... Lycka till. Det är inga problem att göra det själv.
Kid
Det momentet du skriver om är ju till styrleden, den jag menar är den led som är ytterst ut på L armen mot hjulet precis under stötdämparen, alltså en stor sak som man skall byta ut och jag misstänker att den e omöjlig att få ur.

/Kid and his aimee
BMW 540iA - 93
BMW 318i - 85
Länk
Länk - min site.
Anton
Det beror lite på vilken av bilarna du menar,jag har bara bytt på 3-serien,det enklaste är att ta bort hela länkarmen och sätta upp den i en press,märk upp hur den gamla sitter med en körnare och var noga med mothåll så att du pressar rakt för dom kan sitta utav bara faen, mina satt med 10 ton.Se ochså till att du pressar helt rakt sen när pressar i den nya spindel leden.
powsgli
Jag bytte länkarm på BMW-verkstad för 1200:-.
Det är inte värt pengarna att jä---s själv.
Jag gjorde det själv på en E30 och om jag vetat att det skulle vara så krångligt som det var skulle jag aldrig gjort det själv!!!!! Tog 8 timmar att byta ut skiten!!! Allt som kunde sitta fast gjorde det rejält!!! Fick använda: Skärbrännare, vinkelslip, fräs, storslägga, rörtänger, + en hel del svordomar....

Har du inte lust att slå halvt sönder dig på bilen så lämna in den.......

Mvh
Patrik 325i -92
Anton
Jag vet inte hur du meckar men jag bytte spindelleder på min e-30 på både vänster och högersida i höstas det tog ca:3 timmar,Dom nya spindellederna kostade 258kr styck på mekonomen(lemförder).
bmwnisse
Kostar ca. 500:- med material, hos bmw,
dom har någe' "spezial-verktyg"
för att pressa ur spindeln "på plats". Gäller för e36.
Vet inte hur det är på e30, men gissar att det
borde vara åt det hållet.
Anton
Priset på BMW låter väldigt billigt var det exkl:moms? bara spindelleden kostar väl runt 275kr på BMW.Det stämmer att dom har ett specialverktyg till detta.
Anton:
.......det tog 8 timmar bara pga av enda "liten" grej....... ROST, och inte av den lilla valören....
Brukar bli mycket sånt på så här gamla bilar.
Dessutom var vi 3 pers som turades om att banka på bilen......

Mvh
Patrik 325i -92
Anton
Jag hade tillgång till lyft och riktiga verktyg och då går ju allt mycket lättare.Jag håller med dig,rost kan ställa till med ett helvete.
Visa användare
306
bmwdriver
320i -99
318i -88
320i 2,5 -86 BMWCup Mod
Demontera länkarmen och sätt den i en press eller ett kraftigt skruvstycke och värm runt leden med gasol eller svets så lossnar den mycke lättare. Var noga så att de nya vrid rätt(kolla hur den gamla satt), annars knäcks den vid fjädringsrörelse. Jag pressade ur den gamla och i med nya spindelleder på 2 länkarmar på 1 timme. (jag behövde bara pressa med 5ton för att få ut mina)

MVH bmwdriver
318iS 1988
BMWCS#4324
www.bmwdriver.cjb.net
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.