|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
| Länk | |
|
Jag trodde nya bilar var omöjliga att stjäla... /Chrille |
|
| Undrar om X5 har någon speciell svaghet ? Verkar var en väldigt populär bil att stjäla iaf. Samtliga verkar vara stulna nu under sommaren. Känns som om X5 ägare i Stockholm bör nog vara lite vaksamma ... | |
| det värkar vara väldigt lätt att bryta sig in i en x5 | |
|
Nån som har koll på om X5:an är särskilt "känslig" eller om det helt enkelt är en väldigt attraktiv modell bland långfingrade personer? Lås och övrig stöldsäkerhet är väl samma som E39, eller? Har funderat på att handla ett ex, men när man ser sånt där blir man ju tveksam till om man vågar... |
|
|
Låter som ett nytt "insider" jobb där någon har lyckats beställa nya nycklar till en massa bilar... /RS2 |
|
| Att ta sej in i bilen är den lätta biten, de e en helt annan sak att få snurr på den den.Antingen är dom nyckel-stulna eller bortforslade alt. så har någon klyftig person lyckats lura elektroniken. | |
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Captur Intens II-19 |
Nja det är nog en drive i debatten för att få bort Östermalmstraktorerna och ta bort de enorma vägbulor som måste finns där, och förpassa Suvarna dit där dom hör hemma, nämligen på landet och vägar med dålig framkomlighet. :) X5an ska inte ha sämre larm än övriga BMW familjen men det kan ju vara så att det är ett sug efter dom på andra sidan pölen. Men lite skrämmande är det, förmodligen så är ett viss klienterium steget före med att sätta larm o startspärrar ur funktion för det går säkert. En rejäl Abus granit rattkrycka kan avskräcka något ?? ///MVH Hasso Länk |
|
Precis som du skriver Hasso, på andra sidan pölen är det säkert en riktigt attraktiv macho-bil. Fast jag har en bekant som förra veckan körde från Tallin till Villnius, väldigt bra väg sa hon!Jag tror också att en rejäl rattkrycka kan avskräcka! Tror ni att de här biltjuvarna har grejer till att få upp en rejäl rattkrycka? /Anders |
|
|
Såg att en av dom stulna (den ända 4.8isen) var stulen i Vällingby(vällingbyvägen) så jag kollade upp den och givetvis var det Borgs bil som fått en mindre trevlig påhälsning:( Hörde dom prata om bilen när jag var där för ett bra tag sedan skulle tydligen vara en riktigt läckerbit med cremevit läder och Lemans blå lackering. Jag har undrat var den tog vägen men nu vet jag varför jag aldrig såg den där!:( Den han nog inte ens bli tagen i trafik innan den stals!! Sigdarve: Låser och larmar gör man endast för dom ärliga, dom som vill kommer idag tyvärr åt det dom vill i alla fall! :( /Fredrik "Pengar gör ingen lycklig men jag gråter hellre i en BMW än på bussen." |
|
|
Sidgarve>>>Angående rattkryckan så behöver inte proffstjuven befatta sig med att bryta upp denna, utan det räcker med att göra ett snitt i ratten och vipps så är kryckan borta. Dessa fungerar dock bra i avskräckande syfte åt sk. joy riders. /Dominik |
|
|
Jag undrar mest vad 4,6SI är för modell? ;) Trist att se, hoppas att det löser sig med försäkringsbolag. Dessa kan ibland vara lite griniga när "omöjliga" bilar blir stulna. |
|
| Det finns snabba sätt att ta av rattkryckor utan att skada ratten. | |
|
Lade märke till en skum sak! Jävla konstig värdering på vissa av dom stulna X5orna på den sidan! 4.8an värderades till 570"(-04a) Medans två 3.0or värderades till 500":- respektive 600":- även dom 04or! Fattar ingenting!, En helt ny 4.8 är ju värd en del mer än så! Bilen har ju ett grundpris på 761":- och med lite utrustning löper det iväg och det blir knappast någon nedåttgående summa till några 570":-....hmm.... /Fredrik "Pengar gör ingen lycklig men jag gråter hellre i en BMW än på bussen." |
|
|
Faktum att omöjliga bilar stjäls är mycket enkelt: antingen fraktas de iväg på trailer eller så kopplar tjuven sig förbi startspärren med medhavd modul och så är motorn igång. /D |
|
|
JanF>>>självklart finns det budget varianter av rattkryckor som man dyrkar upp låset på några sekunder samt SSF godkända som är betydligt svårare att få forcera. Stjäl man en dyr bil och har bråttom iväg är väl alternativet att göra ett snitt i ratten det snabbaste at få bort kryckan. Sedan byts ratten med några enkla handgrepp. /D |
|
|
Njaaa? Snitt i ratten, är det verkligen så enkelt? Enligt svensk stöldskyddsförening(?) så motstår rattkryckan minst 3 min. rejält våld! Nu sa man inget om ratten iofs, men vad är den gjord av då? Fredrik: Tänkte på samma sak, men 3.0 kanske hade värsta extrautrustningen, och 4.8 var helt nakna! /A |
|
ormen |
X5:ans svaghet är nog Langarkungarna i öst, de gillar dessa bilar... lär inte finnas kvar i Svearike. |
|
Aftonbladet skriver mera om saken. Länk |
|
|
"Men det är, enligt larmtjänst, inte helt ovanligt att de plockas isär och fraktas över gränsen i containrar för att sedan säljas utomlands med förfalskade handlingar och registreringsskyltar. Och tullen, den kan bara stå och se på när stöldgodset rullar ut ur landet. De har inte befogenhet att kontrollera bilarna." ..kanske är dags att ge tullarna befogenhet? Massa utlänningar som kommer hit och plockar bilar.. förbannat!! BMW4EVER! --- Min E39:a: Länk |
|
![]() 2.226 530d G31
Alpina B10 4.0. Enda tillverkade med 6vxl :) 325 E30 Cab-93a 750i-96 750i-90 Sv.såld 6200mil. |
7 av tio var svensk sålda.... Skönt för statiskten.... |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.