|
|
|
|---|---|
|
Hej! Min motor har ett jobbigt ljud för sig som bara blir värre och värre.. det är ett "metaliskt" skrapande ljud som, vid tomgång så är det c:a 0.5 sek mellan skrapningarna. Har märkt att om man varvar motorn kring 3-4 tusen några sekunder så försvinner oljudet för att sedan komma tillbaka efter några minuter. Ljudet blir lite mindre och kan till och med försvinna när motorn har blivit varm. Kamrem och spännare är nybytta (relativt 100-300 mil körda) Hade varit tacksam för svar. Ska dock kolla vattenpump och servo pumpen nu idag då ja läst lite på sidan och såg att endel tyckte man skulle tabort dessa remmar för att se om det är det som är felet. mvh / Eric Holmbom Jokkmokk | |
|
Det var inte servo eller vattenpumpen, hittade felet tror ja.. lyfte ventilkåpan och såg att #rullarna" närmast vindrutan (2 st) hade som repor i sig, men det var inte repor för man kunde skrapa bort det med nageln, men hela topplocket hade "koxat" ihop, det var 1-2 mm bränd olja.. ojojoj! inte skoj. Motor rengöring? kan det fixa detta och ny olja eller kan det vara försent? |
|
|
Byt olja och filter ett par gånger omgående om du har så mycket skit där... Verkar som om din bil inte fått den oljeservice som den förtjänar nu på slutet... Svårt med ljud,men jag tror inte att det blir ett "metalliskt skrapande ljud" om du har igensatta lyftare och igenkleggad topp,blir snarast ett hårt tickande ljud pga problem då med ventilspelet.. 100% gissning,men det lär du nog höra när du bytt oljan+filtret(helst ett par ggr ). Mvh Janne. |
|
|
Det här tipset tar jag inget ansvar för, men det fungerade bra för mig på en 2002a blanda i 4liter diesel med 1liter olja fyll upp motorn med det, starta och låt den gå på tomgång tills den blir varm töm ut oljan & diesel byt filter och upprepa proceduren tills det är rent någorlunda rent (det som kommer ut) Lyssna på motorn så du inte får andra missjud avbryt omedelbart då Min motor fungerade i ca 2000mil sedan bytte jag den till en nyrenoverad (den fungerade vid motorbytet) Oo=[][]=oO Länk |
|
|
Ska testa, har ändå lite smått gett upp denna motor ;) Hörde det där tidigare utav en.. ska testa o håller dig inte ansvarig.. haha.. kan va skoj d här jue .. tackar o bockar. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.