|
|
|
|---|---|
|
Hej! Har precis besiktigat bilen med gott resultat. Jag frågade då om ett gnisslande/klonkande ljud från vänster bakhjul, och han pratade om någon bussning som dämparen/fjädern sitter i eller nåt. Vad heter den? Det är alltså inte silentblocken utan någon annan bussning. har sökt på forumet men blir inte riktigt klok... | |
| Han/hon menade antagligen stötdämparlagringen (det övre fjäderbensfästet.) Det brukar klonka när de är dåliga. För att komma åt detta på din bil måste du bort med ryggstödet bak. | |
| Ok. Det låter troligt. Vad kostar det att byta på en verkstad? Kan man byta enkelt själv, och vad kostar delarna i så fall? | |
|
Stötdämparlagringarna kostar ca 150:-/st och de är enkla att byta själv. Så här gör du. 1. Palla upp bilen bak och ta loss hjulen. 2. Lossa 19mm muttern nedtill på stötdämparen, kan sitta ordentligt! Spraya med rostolja först o låt verka en stund. 3. Ta loss stötdämparen nedtill, kan också sitta ordentligt! Man kan få slå lite på den. 4. Inne i bilen tar du bort sittdynan bak genom att rycka rakt upp. 5. Ta bort ryggstödet. Sitter med 4st muttrar. 1 på var sida, ytterkanterna mot dörrarna samt 2 skruvar på båda sidorna bakom armstödet. Sedan kan du lirka ut ryggstödet. 6. Nu ser du 3 muttrar samt ett gummiskydd över stötdämparen. 7. Lossa de 3 muttrarna, EJ muttern i mitten!! 8. Nu kan du ta bort hela fjäderbenet. 9. Sätt fjäderbenet i ett skruvstäd och sätt dit fjäderspännare. Dra åt fjäderspännarna så fjädern släpper mot lagringen. 10. Lossa muttern i mitten som håller stötdämparen och ta loss lagringen. 11. Sätt dit den nya lagringen och montera ihop i omvänd ordning. |
|
| Verkar ju inte omöjligt, men med tanka på min mycket begränsade tillgång på utrymme att meka på så får jag nog lämna in den ändå. Nån som vet vad det kan gå på? | |
| Någon som bytt stötdämparlagringen på verkstad? | |
| 2 tim arbete =1250 kr + 300 i material. Ja säg 2000:- minst. | |
|
Det blir såpass... :( Fast det kan det nog va värt att slippa det eviga knarrandet... |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.