|
|
|
|---|---|
|
E39 /528:97 21000mil, kör med marshall power racer II 225-15-60 däck på originalfälg och bilen har orginal M-tech sportfjädring. vet inte men tycker att det blir det vibrationer i bilen ,mest vid ca 110km/tim, ,kanske kommer det från ojämn asfalt på vägarna eller finnes det någon annan förklaring. hälsn/Thomas Thomas Lj. | |
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Honda CB 650-82 Captur Intens II-19 |
Börja med att läsa detta. Länk Tyvärr är E39 speciellt med Mchassie extremt kinkigt när det gäller däckskvalitet för att slippa ifrån vibrationer och perfekt gång. Obsolut nollbalensering och däck som inte är orunda (orundhet går ej att balensera bort). Det duger inte med den vanliga 5g toleransen som de flesta gummigubbar släpper som OK. Orundhet på däck av lägre prisklass och kvalitet är rätt så vanlig tyvärr,men nånstans så är det skillnad på dyra och billiga däck och man får alltid vad man betalar för. ///MVH Hasso Länk |
|
Tack Hasso för svaret. Intressant läsning. Jag tror då att jag först försöker hitta en bra däckskille som kan kolla balanseringen och sedan utifrån det får man väl se om det blir någon skillnad. Bilen kännes hård i fjädringen och det at så att man nästan känner av alla små ojämnheter i vägbanan. Skulle det ev. bli lite "mer" fjädring om man använde t.e.x annan däck storlek. Thomas Lj. |
|
|
är det något speciellt med "M-tech sportfjädring code=704 ? är det några däck man helst bör ha ? Thomas Lj. |
|
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Honda CB 650-82 Captur Intens II-19 |
Sportfjädringen gör chassiet styvare och hårdare och då transformeras allt som kommer i kontakt med hjulen betydligt mera och värre än ett komfortchassie. Jag brukar rekomendera Uniroyal Rainsport ett bra däck för en hyfsad peng lägre än den klassen skulle inte jag gå. Sedan välkända kvalitetsdäck som Michelin, Conti,+ några flera håller en högre klass på rundhet och lättbalensering. Men som sagt gör ordentlig balensering och kolla rundheten, det räcker att ett av däcken slår 2 mm i höjdled för att det ska vara otrevligt och man kan ju flytta runt hjulen och se om vibbarna flyttar sig. (BMW specar 1mm i höjdslag och det är inte många däck som klarar detta) Marshal är ett koreanskt lågbudget däck och är inte lämpat på en E39 de har sämre och ojämn kvalitet på sin däck överlag i asien när det gäller balensering och rundhet ,man har tur om man får till det. Eller så har man bra överseende. ///MVH Hasso Länk |
|
valde Marshall p.g.a lågt pris, när jag köpte bilen för ca 1,5 år sedan satt det "allvädersdäck" på, i instr.boken ser man att tidigare ägaren haft 235-45 på bilen. En bekant till mig fråga igår om jag kört motorvägen E22:an Lund-malmö och norr till söder gående vägbanan (efter ericsson-rodellen ner till dalby-avfarten)för här har man lagt "ny svart asfalt" ,ja; sa jag det har jag ett par gång men hela bilen skakar och hoppar på varje liten ojämnhet , jag trodde det var något fel på bilen, men ha sa ( han har en ny volvo)att vägbana är fruktansvärt dålig trots nylagd asfalt, denna kan väl inte vara godkänd? Har någon annan kört på denna väg-bit? Nu är det så att motorvägen mellan Göteborg och Malmö är frukansvärt dålig, ojämn och hålig.Jag kör den varje dag till jobbet. Jag provkörde ett annan bilmärke och den vibrerade också på denna väg trots att det var standardchassi. Så mycket av problemen kommer nog ifrån vägen.Men jag skall kolla ändå hur mycket det har men däcken att göra. Thomas Lj. |
|
Helga |
Vi får bättre bilar och bättre fälgar och däck men sämre vägar. Hur man kan säja att Sverige har ett bra vägnät är en gåta. Räcker att komma till Danmark. Passerade ett vägbygge idag kl. 15.40. Gubbarna packade ihop så att de kunde sitta i sina egna bilar, relativt nytvättade 15.55. Och kanske vara hemma hos tanten 16.05. Jag vet (ser) också att dom inte börjar kl. 07.00!!! I Tyskland kör de 3- el 5-skift med strålkastare på natten och jobbar fullt. Alla dagarna i veckan! Vad jag menar att det tar en jäkla tid här. Kolla Nissastigen. Händer inte mycket! MVH Helgas man. |
Visst påverkar vägarna bilen egenskaper olika det vet jag när man åkter på E20 rodelbanan till väg mellan Örebro och Kumla. Den är hopplös åt ena hållet men bättre åt andra och på en viss sträcka så är det alltid lite konstigheter även om vägbanan inte är direkt ojämn och stötig, vad det är som får bilen att bete sig konstigt just där vette sjutton. Höger körfält söderut mellan 110 skylten och fram till mariebergsavfarten för er närstående, vore intressant om andra upplevt detta också. Och för 5-7 år sedan innan omläggningen så spelade det ingen roll var eller vad man åkte i allt skakade på den vägen. Så gick bilen hyfsat där så gick den bara över allt annars. ///MVH Hasso Länk |
|
är det någon som vet en jämn och bra väg i Malmö-trakten,där man kan köra 90-km/tim och prova sin bil??? Thomas Lj. |
|
|
Söder om Helsingborg södra i norrgående riktning ligger det ny asfalt sedan juni 2004. Mvh Tomas |
|
|
stort tack för info. då skall dit och testköra...... Thomas Lj. |
|
|
Ja, igår körde jag vägsträckan söder om Helsingborg, det var nylagt svart asfalt, bilen gick kanon bra,110-120km/tim inga större vibrationer . Det blev nästan helt tyst i bilen också.. Tack Tomas Stadler för Ditt tips. mvh/Thomas L. Thomas Lj. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.