AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.829

Ska man vara rädd för att köpa en 540 6vxl som gått 26000 mil?

ferraripeter
för en 540 6vxl som gått 26000 mil, men som är garanterat servad var 1000 mil sen 17000 mil, och oljepump är kontrolerad. och koppling och div framvagndetaljer är bytta.. är det någon som har/ eller köpt en långmilar som bara tuffar på..hur är allmänt slitstyrkan i en V8*?

det är inte den höga farten som dödar,utan det plötsliga stoppet.
Ingen manuell låda, men jag svarar ändå.

Servar man bara BMW's V8or så tuffar de på förevigt, motorn är så stor i volym och vrid att den knappt behöver arbeta vid normal körning, dvs. går oftast på låga varv. Vad du skall tänka på med den manuella, är det faktum att för en vanlig förare kan det vara ganska lätt att slira till lite mycket på kopplingen ibland, det är därför viktigt att kolla om kopplingen är fräsch, annars blir det dyrt (6000-8000 kr) med kopplingsbyte.

Är bilen bara fräsch och välservad så hade jag inte varit orolig.

MVH,
E38B12
ferraripeter
ok, koppling är bytt, hade en 540i innan, men automat..

vi
191
vibbe
Z3Mc-98
Det är inte farten som dödar, det är smällen.- Eller som vi cowboyer säjer. It's not the fart that kills, It's the smell!
/M
Visa användare
279
norda
540iA -93
håller med E38B12. är bilen fräsch och välservad så är det inga problem. det är ju en riktig lyxkryssare faktiskt. så då kan du nig slå till och bli en lycklig ägare.

//norda
ferraripeter
tack, jo jag vet, har varit det innan, men den hade gått 9000 mil mindre, så då visste jag inte vad som kan hända till dess.

Visa användare
747
TCG
540iM E39 6vxl Kompressor
ferraripeter
Du skriver inte om du avser en E34 eller E39 men...
Min 540i känns mycket bra i växellådan, distinkta lägen och inte det minsta problem trots tidvis inspirerad körning.

Kopplingen bör du dock kolla ordentligt på allehanda vis då en dålig förare kan slita ut den på bara några få tusen mil, eller mindre!

Ett kopplingsbyte på min 540i kostar mellan 8-9000.- beroende på BMW verkstad så en M5a ligger väl i den prisklassen också...

MVH
/Jonas
Nybliven 540i E39 ägare, med stora utgifter...
En tidsfråga bara innan Hasso smäller till med ett utförligt svar här...)))

FP
ShProPro-medlem
207
Shopkeeper
X5 3.0iA -04 Safirsvart
Hasso är väl ute i garaget och putsar än :))

MVH
"Shopkeepern"
kilroy
Jag vet inte heller om du menar E34 eller E39...men eftersom jag har drygt 3 års erfarenhet av 540 E34 så kan du väl få några ord på vägen.BMW´s V8:or håller mycket hög klass, dessutom plockar man inte ut speciellt mycket effekt ur dom vilket ur hållbarhetssynpunkt är positivt. Regelbunden service innebär att dom nästan är outslitliga...Kopplingen är det inga bekymmer med, jag vet flera 540 som gått 25.000 mil med samma koppling. Samma sak med växellådan. Min egen har gått över 20.000 mil och växellådan känns hur bra som helst. BMW´s manuella låda som sitter i 540 är nog en av de bästa manuella lådor som finns. När det gäller automatlådorna får man räkna med kortare livslängd rent generellt men undantag finns.540 är en förhållandevis tung bil och därmed blir det rent mekaniska slitaget på bl a framvagnen lite större än "normalt", som på alla lite tyngre bilar. Å andra sidan slipper du sånt smäck som ofta sitter i japanska eller koreanska bilar. Inte för att jag tror att den typen av bilar är nåt alternativ för dig...Landsvägskryssare...absolut. Där kommer bilen bäst till sin rätt. Tyst i större delen av fartregistret, stabila högfartsegenskaper. Dessutom så bra balanserad att den fungerar utmärkt som vinterbil. Mycket bra drag i V8:an, framförallt i farter när vanliga bilar börjar tycka att det är jobbigt. Toppfart 250+ om toppfartsspärren är borta (vilket min är...).E34 eller E39 är väl mer en prisfråga...
växellådan håller för allt så det ska du inte va rädd för, kopplingen därimot går ju att diskuteras.
Visa användare
250
LepriconXL
528i Touring 98
De där 540or är bra....mmmm burrr Miltalet är inget för sånna där "dime kryssare" Titta, provkör, okulärt besiktiga, stämmer allt slå till Det tar dig säkert ett par år att nå upp till 30k/mil eller 300k/km De bilar örkar med hur mycket som helst! Polare som bor i tyskland kör en sån gul taxi 540 och hans har ju passerat 30k Servad rekondad o skyddad går utmärkt och är hård som sten. Känns som om den kommer att hålla i evighet
MVH

Prove me wrong and lets hit the Bong!
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.