AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Allmänt om bil och trafik
2.803

Har BMW något som spöar S65 AMG?

Sida 1 av 2
Jag var och tittade på en sådan för några dagar sedan (inte för att jag har råd, fattig student som jag är), jäklar vilken bil!

Vad har BMW att sätta emot? Någon super-duper sjua? 760 är en traktor jämfört med Mercan, tyvärr.
Alpina torde väl ha en efterträdare till B12 6.0 "i pipen" får man hoppas... då B7an är "likvärdig" med "Gammel mercan" S55 AMG ( 500 hk/700 nm) se test: Länk

Sök inlägg först , fråga sen! Länk ( Gammalt BMW-power ordspråk)
HOHOHOHOHO ja j*vlar rent! 0-100 på 4,6 sekunder med Alpinan! Det är snabbare än M3 CSL. Då har den ändå 1,1 liters mindre cylindervolym än Stuttgartsläden (AMG).

Länge Leve Alpina!

Mvh,
Kalle
_____
Min E34: Länk
Visa användare
1.504
Sigdarve
X3 3.0i -04.
Hur är det med Alpina egentligen, är det ett eget bilmärke, eller är det en BMW? Själv tycker jag det är en BMW. Men om jag inte minns fel, så var det ngn här på forumet som skrev att det var ett eget märke!?
/Anders
Anders,

Alpina är en egen tillverkare, och således ett eget "märke". Dock så har man ett mycket nära samarbete med BMW. Vad jag vet så äger BMW en (stor) del av Alpina, men detta är jag inte säker på.

Mvh,
Kalle
_____
Visa användare
1.504
Sigdarve
X3 3.0i -04.
Okidok! Hittade den här länken Länk
/A
Visa användare
1.504
Sigdarve
X3 3.0i -04.
Följdfråga. Är Hartge och Schnitzer också egna märken?
/Anders
Kalle: har du AMS??? MB S65 AMG är ännu hårigare.... se senaste numret...

6 liter V12 med twin turbo.. 612 hk /1000nm ( nedstrypt...från 1200Nm..)
0-100 på 4,28 sek!!!
0-200 på 13,22
0-250 på 21,60

Tjänstevikt: 2220 kg.....

Sök inlägg först , fråga sen! Länk ( Gammalt BMW-power ordspråk)
Helga
Kan man säja att Alpina är ett eget märke???
Den heter väl inte för inte BMW Alpina.............
Icke sa nicke!!
I så fall skulle M3/M5 också vara ett eget märke

MVH Helgas man.
Visa användare
2.093
Andersson_CSI
ALPINA D3 Biturbo Touring Allrad
Anders:
Hartage och Schnitzer är inte egna märken så vit jag vet. Det är därför det kan vara så svårt att få in sådana bilar via import osv medans Alpina rullar in med glans:))
kan hända att jag har fel men jag tror det är så!

Helga: Jag anser att Alpina är ett eget märke! Och jag säger inte t.ex. BMW Alpina B10 utan endast Alpina B10 i alla fall när jag snackar med människor som har lite koll bmw :D

/Fredrik

"Pengar gör ingen lycklig men jag gråter hellre i en BMW än på bussen."
Tr
644
Tryggvesson
420i Gran Coupé -16
Alpina B6 3.5 -89
316i touring -94
335i -89
325i -88
323i -79
Helga:
1983 blev Alpina officielt ett bilmärke då det registrerades som ett bilmärke i Tyskland (ALPINA B. Bovensiepen GmbH + Co).

/Erik - BMW CS #05162
"My car got the famous G-Power deeptone"
GM,

Jo, jag har läst det där. Är dock övertygad om att Alpina kunnat bygga en ännu snabbare bil om de bara utgått från V12:an istället :) Men hästkraftskriget har börjat balla ur lite.... ;)

Anders,
Hartge och Schnitzer är precis som Fredrik här ovan skriver inga egna märken, utan bara "tuners". Därför kan du inte regga en Schnitzer/Hartgebyggd bil i Sverige.

Helga,

Fel. Alpina ÄR registrerad som en egen biltillverkare, till skillnad från BMW Motorsport, vars bilar säljs under det vanliga BMW-märket.

Mvh,
Kalle
_____
De som inte tror att Alpina är ett eget märke:
Kolla på se.mobile.de, välj sök personbil, välj Märke, därunder finns Alpina som eget märke (precis som t.ex. BMW och Mercedes-Benz).

__
Bilen: Länk
Helga
Ja det är märkligt.

Eget märke så skulle man enbart köpa karossen från någon biltillverkare och modifiera den kraftigt.
Hur mycket BMW delar är det i en Alpina?

MVH Helgas man.
Visa användare
1.504
Sigdarve
X3 3.0i -04.
Helga:
så enkelt verkar det inte vara. Hartge och Schnitzer kan väl kallas krafigt modifierade, men de är ändå inga egna märken.
/A
Är inte så insatt... men om man nu jämför värstingmodeller mellan märkena MB vs BMW... varför då inte ta med SLR?
Hehe...

Om vi jämför med nya M5:an som skall göra 0-200 på 13 sekunder så hamnar ju allt annat i skuggan :D

Det är alltid gratis ost i råttfällan...
erito: Följande finns att läsa i den officiella pressreleasen:

"Den avfärdar sprinten från 0 till 100 km/h på mindre än fem sekunder och når 200 km/h-märket efter blott 15 sekunder innan den fortsätter till den elektroniskt begränsade toppfarten på 250 km/h."

Jag vet att det snackades om 13s tidigare men det var nog bara rykten och missuppfattningar.
/Micke
en annan "tuner" som blev eget märke är Weismann. Deras program omfatta en retro Rodster, en retro Coupe och en E46 Compac . Dem tre marknadsförs som Weismann bilmärke. Sedan tunar dem alla andra BMWer som "tuner"

____
Supercharger: Less stressful, more exhilarating!

Såg Weismann's retro-bilar på bilutställningen i Falsterbo och dem såg ju inte helt fel ut, visst är det M3'an de baseras på ?
Visa användare
3.753
Sani
Volvo XC60 T6 Black Edition -26
Nej, 4,4:an på 286 hk.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.