AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
1.642

BMWs nya härliga sexor!

Visa användare
232
griegertz
BMW 525 M touring-05
En ingående beskrivning av BMWs nya 6-cylindriga bensin och dieselmotorer:

Länk
Tr
644
Tryggvesson
420i Gran Coupé -16
Alpina B6 3.5 -89
316i touring -94
335i -89
325i -88
323i -79
Äntligen nya sexor... Men varför all denna plast och kåpor som ska dölja allt. Kan det inte bli som på glada 80-talet (ich dess för innan) när motorer var vackra att se på. Som t.ex den vackraste av alla motorer... M20, en designmässig fullträff enligt mig med sin "krabba" till insug :)

/Erik - BMW CS #05162
"My car got the famous G-Power deeptone"
Audi kan slänga sig i väggen med sina löjliga FSI-V6:or (haha V6, vilken halvmessyr)

MB kan ta sina stenåldersmotorer och lägga direkt på skrothögen där de hör hemma.

BMW Följer inte utvecklingen - BMW Leder den! - Aldrig har det väl varit mer sant. Ser fram emot provkörning :)

Mvh,
Kalle
_____
Min E34: Länk
Visa användare
1.504
Sigdarve
X3 3.0i -04.
Tryggvesson:
Håller med dig! När jag kollar under huven på min X3 så ser jag bara en massa plast. När jag hade min E3 (3.0Si) så stod jag gränsle över motorn och fotade den, tycke den var så jävla snygg! Vaddå ich dess-för-innan? Gillade du inte motorerna på 70-talet?
/Anders
Tr
644
Tryggvesson
420i Gran Coupé -16
Alpina B6 3.5 -89
316i touring -94
335i -89
325i -88
323i -79
Sigdarve:
Hade lite brottom där, och ska det stå istället för ich. Alltså motorer från 80-talet och äldre ser ut som en motor ska.

/Erik - BMW CS #05162
"My car got the famous G-Power deeptone"
Visa användare
2.786
Kristian Larsson
1600-2 -67
Isetta -59
Isetta -62
Plastkåpor är billiga... både att formge och att tillverka.
Att "snygga till" en motor och ett motorrum är betydligt dyrare.

Tyvärr är det så. Personligen är jag väldigt svag för konstruktioner med både form och funktion!

/Kristian BMWCS #5062
kontaktperson i 02-klubben

-------
Länk
Ma
3.050
Masten
Z3 2.8 American Edition -99
MX-30 Sky -22
Touran 1.4 TSI R-Line DSG -18
BMW har en del att lära från exempelvis Alfa Romeo när det gäller motorutseende... :) Deras motorer är rena konstverken!

/Masten
www.z3roadster.net/home_sweden
Masten:

Alfas V6-motor är nog det vackraste man kan få i motorväg. Både när det gäller utseende och ljud... :)

Är det förrester ngn som vet om 520i/525i får nya valvetronic-maskiner samtidigt som 530i? Har hört "lösa" rykten om en 525i med ca 215 hk...?

MVH
ormen
Tycker också att alfas V6 är bland det vackraste men titta gärna på en Ferrari 360 Modena, den motorn är grymt vacker, lite "old style", inget plast där inte, snygga blästrade lödlackade ventilkåpor, blank svarta luftfilterboxar mm. hur vacker som helst...

Det finns dock en positiv sak med plasten, lätt att tvätta av och hålla rent!
Ja
760
JanF
530i-93
Varför öppna huven och tvätta en plastskiva som döljer en smutsig motor?

Antingen kan man ju strunta i att öppna huven, eller så ska man tvätta motorn inte plastskivor.

Jag hatar alla desa kosmetiska missfoster man kapslar in motorn i. Till vad nytta, öppnar man huven så är det för antingen för att fylla olja/vatten/bromsvätsa el dyligt eller så är det för att se om allt är ok/tätt/läckfritt osv.

Då är bara plasten helt meningslös.

Man öppnar väl inte huven för att glo på en modedesigat plastlock.....
ormen
klart att man ska tvätta HELA motorn för att hitta ev. oljeläck, få bort olja o skit från slangar mm. men visst är det ändå trevligare att se på en "samlad" (det är just vad plasten döljer) och rätt så städad motor som ex. M50 än nån gammal L-Jetronic ormbo med en massa utspridda prylar?

Jag tycker att "mode" i ett motorrum är minst lika viktigt, kanske inte bara för att se på, men kan vara lättare att överskåda om man mekar....
V12 LeMans
Jag tycker att nya 3litersmotorn , inte ser så dum ut för att vara plastbeklädd , men framförallt säkert en underbar maskin att använda .

Ser fram emot en beg. 630 om några år .

Och 535d-motorn med dubbelturbo , kan det vara en vidareutveckling av Alpinas D10 biturbo-maskin ?

Den mindre turbon jobbar (enligt engelska tidningen EVO ) "ensam" på lägra varvtal , för att sedan "få hjälp" av den större turbo i mellanregistret , och i de övre varvtalen jobbar den stora turbokompressorn "ensam" .
Ska bli intressant att prova i praktiken .

Kan definitivt hålla med om att italienarna kan bygga vackra motorer , och inte minst sången vid öppna spjäll .
Nu finns 630Ci och 535d att hitta på bmw.se och konfiguratorn på bmw.de...
Visa användare
967
Carpimp
Saleen S281sc
Jag gillar utseendet på M30. Jag är nästan kär i min motor. ;-)

MVH Morgan.

Länk
viobebe
Snyggaste motorn enligt mig då, är givetvis S14, och ljudet från

den slår alla sexorna med råge...
synd att BMW överger "M" namn redan nu och ersätter dem med "R" namn...

____
Supercharger: Less stressful, more exhilarating!

Z3c,

Vad menar du?

De nya motorerna med valvetronic har "N" som begynnelsebokstav istället för "M" som det var innan. Detta för att poängtera hur revolutionerande Valvetronic-tekniken faktiskt är. V8:an som sitter i 545/645/745i heter exempelvis alltså N62B44, och fyran som sitter i 318i E46 heter N42B20 . De nya sexorna kommer alltså med all sannolikhet att heta "N54"

Mvh,
Kalle
_____
Bilen: Länk
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.