AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.707

Vad skulle ni ha gjort i mitt fall?

Står här med en 520 -89 som har gått ca 24000 mil. Bilen har kokat och jag har redan haft av toppen en gång och planat den... Gick aldrig in i ventilerna och tätningarna eller liknande utan bytte bara topppackningen och planslipade toppen (som nästan inte alls var skev...( Han tog ytterst lite för att få en fin yta på den bara) Bilens värde kan väl uppskattas till max 20k och som den står i dag är den ju inte värd ett ända dugg..

Nya toppar med nya ventiler osv m garanti finns på ett företag och med en ny packning och nya toppbultar blir det frågan om 10k för att renovera detta... Vad är lönt? Det är ju en ganska gammal bil osv och om jag nu skulle lägga ner de här pengarna så skulle jag nog behålla bilen ett bra tag för att få valuta för pengarna iaf.. Vad skulle ni gjort i mitt "skinn" ?
behöver lite råd och tips nu:)
535power
men om bilen har kokat då e det väll inte toppen de e fel på utan att den inte kyls ordentligt
Pe
4.290
Pelle Persson
e81 118d-09
e87 123d
e60 550i
e12 525-74
e28 535i
elva mit turbo
köpt en frisk 2.5l maskin och bytt hela maskinen alt stoppat i en 2.0l snurra. Kommer att kosta mindre än att renovera det du har!
Var i ditt läge med min förra 525a -89. Då min bil var i mycket fint skick så valde jag att köpa en ny topp från bmw. Hade den varit i brukskick hade jag nog sålt bilen som reservdelsbil till någon.
Har du haft bilen länge och gjort mycket på den hade jag nog sparat den ett tag till.
Håller med Pelle!

Mvh,
Kalle
_____
Min E34: Länk
Vart kan man hitta friska motorer till bra priser då? vet ni nåt annat än skrotarna? Om jag köper en ny topp ifrån vege så får jag ju egentligen en bättre motor än om jag hystar i en 2,5liters med begad topp eller ?
Alt... Vad går att få ihop på en bil när man säljer den i delar typ? däcken är ganska okej (sommar o vinter) allt är väl typ orginal... Bra skivor osv... Nytt avgassystem bla bla... Rätt mycket jobb också antar jag?
bustorp
m_johan84:
Har du fått felet konstaterat? Det behöver ju inte vara toppen som är kass. Hur länge körde du innan den kokade sen du plockade ihop den? Får du övertryck/olja/bensin i kylsystemet?
Är termostaten riktig? Luft i systemet (kan vara marigt att få ut)?

BMW är inget man bara äger - man har det i blodet på något vis!
St
3.581
Stavros
E30 325i 4d -88
E39 540 man -98
Beror ju mycket på i vilket skick bilen är i övrigt. Vad man har för relation till den osv. Älskar man den kanske det är lönt det?!

Bustorp : Jag komptestade bilen när jag hade satt ihop allt med förvånadsvärt bra värden. Den har inte kokat igen utan jag har fått grå olja vilket tyder på vatten i oljan... Misstänker att det finns en spricka som öppnar sig när det blir varmt, då jag komptestade bilen när den var kall....

Jag kör utan termostat just nu.. och... jag fick bilen riktigt luftad och har kört 10 mil sedan jag satte dig toppen igen... Har köpt 2 stycken oljefilter och en massa olja för att se ifall oljan blir grå igen.. Vet ni något om "motor-cement" ? funkar det?

Stavros : Självklart... Allt är ju relativt, men det känns ju lite tråkigt att lägga dom pengarna och sedan inte veta vad som kommer härnäst... men så är det väl med att äga en gammal bmw... Har ju ingen direkt lust att åka volvo heller:P
Har man en gång ägt en bmw så är man förälskad livet ut oavsett vad det kostar....:)
menade givetvis motorsvets och inte cement:P.
Har en massa klägg i vattnet (olja+vatten)... grejen är den att det hade jag innan också och är lite osäker på om jag får nytt klägg eller om det är det gamla... Rensar regelbundet genom att suga ur det som finns i expansionkärlet och fylla på nytt... olja bör väl flyta på vatten? antar också att det inte krävs speciellt mkt olja i vattnet och tvärtom för att det ska bli kläggigt?
St
3.581
Stavros
E30 325i 4d -88
E39 540 man -98
m-johan84:
Jag är ganska mycket för att laga fel. Säg att det kostar 10 000 kr. Å att det funkar bra sen. Då vet man vad man har!

Istället för att du säljer den till vrakpris osen köper en ny. Då kanske du sitter där igen med dyra fel på den nya också.

Man vet vad man har men aldrig vad man får!
Xt
2.169
Xtracrispy
Bmw 745 Li 03
Samma sak med en motor från t.ex skroten som "ska" vara i bra skick. Inte alltid man har möjlighet att öppna och kolla.

//Simon

535power
om man nyligen klockat ihop toppen lr nått sånt med kylsystemet är det viktigt att du lyftar kylsystemet i mellan åt ett tag annars kokar motorn
tr
3.660
trucker
CS 3381

R75/7
325IT-06
330XI M-Sport
325 e30 -93

530DX-12 M-Sport
2002T Tii-74
1502Turbo-75
Volvo 264GL-75 export DE
Mustang HT sprint promotion B(GT) -68
Mercury Monteray -56
Läs detta o fundera seriöst el ej det är upp till dig,men i varje fall bättre än att byta motor el skrota bilen. Länk

mvh/micke

Länk

Länk Ny 02sida
Stavros : Jag passar nog ganska bra in i ditt fack... Tycker att 10k låter som en rimlig summa för att få en ny och fräsch topp... Men vore lagom kul om det börjar jävlas igen... Men men man vet ju aldrig som sagt... Kanske köper jag en annan bil och blir helnöjd eller så krånglar den också... :=p

Trucker : Jag testar iaf det där med holts motorsvets nu... Vi får se hur det fungerar... One life no fear:)

Ingen annan som har testat det på en sprucken topp?
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.